Avatar billede angelfire Nybegynder
22. oktober 2002 - 09:56 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

2 lydkort linux

Jeg har 2 lydkort i min maskine et onboard og et SB Live 5.1, som standart bruger min RH8.0 Det der er onboard, hvordan få jeg den så til KUN at bruge mit SB-kort

P.s. er lidt newbie
Avatar billede soreno Praktikant
22. oktober 2002 - 10:03 #1
slå dit onboard lydkort fra i bios.
Avatar billede angelfire Nybegynder
22. oktober 2002 - 10:04 #2
har jeg prøvet det virker ikke
Avatar billede ipol Nybegynder
26. oktober 2002 - 23:59 #3
Det lyder underligt. Jeg har også et lydkort onboard og et SB Live. Jeg har deaktiveret lydkortet onboard i bios, med det resultat at jeg kun bruger SB Live. Mit styresystem er RH 7.3
Avatar billede _galaxy_ Nybegynder
28. oktober 2002 - 12:09 #4
linux er lige glad med at det onboard lydkort er slået fra i bios'en.
du skal bruge sndconfig for at få det andet lydkort til at virke
(burde være installeret per default i RH)

sndconfig skal startes med parameteren --noprobe (i en terminal) for ellers bruger den bare det onboard igen.
efter du har startet programmet kan du vælge lydkortet på en liste.
og så burde det virke :)
//galaxy
Avatar billede ipol Nybegynder
28. oktober 2002 - 17:22 #5
>galaxy< Dit svar lyder spændende. Jeg prøvede at aktivere mit onbord lydkort i bios for at se hvad der ville ske.Da jeg havde gjort det, fandt kudzu mit ombord lydkort og var parat til at installere det. Som du selv skriver, skulle man mene at sndconfig ligger med oplysninger fra onbordlydkortet, og det bør rettes til SB live. Kort og godt, man behøver ikke at deaktivere onbord lydkortet i bios, men er det ikke alligevel en god ide, da der ellers ville blive lidt småproblemer hvis man har aktiveret kudzu, hvad den normalt er pr default. :)

Ps. Jeg ville mene det ville være en god ide at deaktivere onbordlydkortet i bios, for derefter at lade kudzu finde Saund blaster live. Man må så håbe at du >angelfire< har kudzu installeret.
Avatar billede ipol Nybegynder
28. oktober 2002 - 17:24 #6
Kudzu finder nye enheder under opstart.
Avatar billede _galaxy_ Nybegynder
31. oktober 2002 - 09:27 #7
jeg havde nemlig det samme problem på min mandrake box
og den brugte nemlig mit onboard lydkort selvom det var deaktiveret i bios'en
men da jeg brugte sndconfig som skrevet før virkede mit SB Live!
så vil da tro at det også virker på en red hat :)

//galaxy
Avatar billede ipol Nybegynder
31. oktober 2002 - 19:37 #8
Jeg forstår ikke rigtigt at når du deaktivere  dit onbord lydkort bios, at det så stadivæk er aktiv. Efter hvad jeg ved fortæller sndconfig  jo kun dit styresystem hvilket lydkort det skal bruge.
Men efter som du selv har prøvet det med din linux box, må det jo være rigtigt nok. Men jeg stødte ikke på dette problem.
Avatar billede _galaxy_ Nybegynder
01. november 2002 - 14:03 #9
hmm kunne være en bug af en art så....
da jeg bøvlede med det kørte jeg mandrake 7.x (kan ik lige huske)

nu er jeg skiftet til red hat 8.0 og den kører sq godt :)

//galaxy
Avatar billede ipol Nybegynder
01. november 2002 - 16:25 #10
Mon angelfire har fået løst sit problem.
Avatar billede _galaxy_ Nybegynder
01. november 2002 - 22:17 #11
he he måske.... :)
han har da ikke svart i langtid nu...
Avatar billede ipol Nybegynder
02. november 2002 - 20:40 #12
Vi må da ikke håbe at hans pc er gået helt i sort. :)
Avatar billede ipol Nybegynder
06. november 2002 - 18:31 #13
Har du ikke fået det op at køre endnu så prøv dette link her, det handler om "sndconfig" som galaxy også har forslået,
http://www.sslug.dk/linuxbog/friheden/bog/system-vedligeholdelse-red-hat.html#REDHAT-LYDKORT
Avatar billede _galaxy_ Nybegynder
07. november 2002 - 14:33 #14
det ser ud som om han har glemt dette spm :)

/galaxy
Avatar billede angelfire Nybegynder
07. november 2002 - 14:56 #15
Sorry... har haft lidt travlt med altmuligt andet... har ikke lige haft mulighed for at komme ind og kigge på mine spmg... men nu er det sket. tak for hjælpen... of tålmodigheden, fik det til at virke
Avatar billede ipol Nybegynder
07. november 2002 - 19:11 #16
>angelfire< Hvad var der så galt, og hvordan løste du så problemet ?
Avatar billede angelfire Nybegynder
08. november 2002 - 08:11 #17
Kudzu hoppede bare op i hovedet på mig, med et eller andet om at jeg havde fjernet noget hardware, aner ikke hvad det var... så bootede jeg op og kørte sndconfig --noprobe og fandt hvad jeg skulle finde og så virkede det!!! :D

Havde slået lydkort fra i bios... MEN... der var jo også noget der hen
"OnChip sound" den skulle også disables før det virkede... :D
Avatar billede ipol Nybegynder
08. november 2002 - 17:31 #18
>angelfire<  "OnChip sound" Det er jo dit onbordlydchip,
det var jo det >soreno< mente du skulle deaktivere i bios, det svar afviste du ??
Ja kudzu havde opdaget at du havde deaktiveret dit onbordlydkort, og ville deaktiver denne enhed. det skulle du havde gjort, for der sker nemlig det at efter du har godkendt det  popper der så en anden menu op igen hvor kudzu har opdaget dit nye lydkort, og her skal du bare lade kudzu konfigurer, så kører det bare. Hvis du i modsat fald fjerner dit lydkort og så booter op uden det, vil kudzu opdage at du har fjernet dit lydkort, og vil derfor poppe op med en menu hvor den skriver at den ikke kan finde dit lydkort eller noget i den retning, den spørger så også om den skal fjerne det og det acapter du, så er dit lydkort deaktiveret. Det betyder at når du så booter med dit lydkort igen finder kudzu dit lydkort. Kudzu kan også tilføje eller fjerne andre enheder, fixt ikke. Det betyder ikke at sndconfig er noget skidt, nej sndconfig er  ganske udemærket, men der findes en lettere vej, hvis man ønsker det i redhat.
Dit svar bekræfter så også at at >galaxy< tager fejl når han skriver "linux er lige glad med at det onboard lydkort er slået fra i bios'en"
Avatar billede ipol Nybegynder
08. november 2002 - 17:35 #19
;)