Avatar billede larsnor Nybegynder
21. oktober 2002 - 13:33 Der er 15 kommentarer og
5 løsninger

Kan ikke formatere???

Jeg skal til at formatere min harddisk og har der for, lavet en startdisk og startet op i Dos, men når jeg skriver "format C:" forstår den ikke kommandoen, hvad skal jeg gøre???
Avatar billede ullum Praktikant
21. oktober 2002 - 13:34 #1
hvilken w har du lavet din start disk fra
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
21. oktober 2002 - 13:35 #2
så er det vist ikke en bootdisk du har lavet (eller også er den defekt)
prøv at hente en her: www.bootdisk.com og find så en frisk floppy frem ;)
Avatar billede morten_leth Nybegynder
21. oktober 2002 - 13:35 #3
hvilket drev står du på når du skriver kommandoen???
Avatar billede pilfinger Nybegynder
21. oktober 2002 - 13:37 #4
Du kan prøve at skrive Fdisk og se hvad der sker så kan du slette partitionen.og formatere og køre en ren  install.
Avatar billede spunk13 Nybegynder
21. oktober 2002 - 13:38 #5
Prøv at køre C:\Autoexec.bat
Avatar billede ullum Praktikant
21. oktober 2002 - 13:40 #6
format c komandoen understøttes ikke på nyere dos ver. Prøv at find en 98 disk
Avatar billede danielg Nybegynder
21. oktober 2002 - 13:41 #7
download http://www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/winfiles/boot98se.exe    ----> 98 startdisk---

kør den og sørg for når du skriver format c: skal det gøres inde fra diskette drevet ok... a:\format c: så burde den være der
Avatar billede larsnor Nybegynder
21. oktober 2002 - 13:43 #8
Jeg har lavet startdisken i win xp og den starter op i Dos, den forstår bare ikke ret meget!

Jeg har både stået på A:/, C:/ og D:/ når jeg skriver det, jeg har også prøvet at skrive Fdisk, der sker ingenting!!!
Avatar billede morten_leth Nybegynder
21. oktober 2002 - 13:43 #9
danielg --> det lyder rigtigt nok.... han skal bare huske at stå i a:\ drevet ikke i c:\ drevet...
Avatar billede spunk13 Nybegynder
21. oktober 2002 - 13:43 #10
C:\WINDOWS\COMMAND\FORMAT.COM skulle gerne være der
Hvis den er så prøv at skrive C:\WINDOWS\COMMAND\FORMAT.COM c:
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
21. oktober 2002 - 13:46 #11
hvis du kører XP:

Formatering af windows xp
1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom
kan du ikke boot på din cdrom eller vil du ikke pille inde i bios kan du hente bootdisketter til xp.
2:Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)
3:spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din indstalation (nyindstalation)
4:Nu kan du så vælge hvilket drev din nye indstalation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.
5:Og nu fortæller den dig der er et syresystem på dette drev og om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en repair (R)
og nu skal du trykke på L.
6:Og du vil nu se at den går igang med at formater dit drev og bagefter starter den op med at lave en helt ny indstalation.
7:Efter 40 minutter vil du igen være på nettet med en helt ny indstalation af windows xp.
8:Men vil du blot formater dit drev for evt at lægge win9x ind skal du blot genstarte din maskine efter den har formateret drevet.
Men husk nu hvis dit drev er NTFS at der kan man ikke lægge win 95/98/me ind på det skal have fat 16 eller fat 32 og så skal du igang
med en fdisk eller et 3 parts program hvis du ikke vil miste data.

Formatering af windows xp med et andet oprativ system kørende.
Tænd din computer og vent til dit nuværende operativsystem er indlæst.
Læg din Windows XP Cd-rom i dit Cd-rom drev.
Autorun funktionen starter og et vindue vises hvorfra der kan vælges mellem 3 forskellige punkter.

Hvis dette vindue ikke kommer frem på din pc skal du dobbeltklikke på "Denne Computer" dobbeltklikke på dit Cd-rom drev - og dobbeltklikke på filen Setup.exe.

Vælg i setup programmet menupunktet "Installer Windows XP".
Efter lidt harddisk aktivitet spørger setup programmet om der ønskes at udføres en opgradering eller en nyinstallation. Vælg "Nyinstallation" og klik på "Næste".

(lånt fra 'resten'  ;-)
Avatar billede ullum Praktikant
21. oktober 2002 - 13:49 #12
nåe ja, det er ikke første gang vi ser det svar så den burde efterhånden være trængt ind selv hos mig
Avatar billede larsnor Nybegynder
21. oktober 2002 - 13:53 #13
Jeg vil ikke installere win xp, lige nu! Men slette det hele fra DOS, desuden har jeg ikke Win xp cd'en nu!!!???
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
21. oktober 2002 - 13:54 #14
læs lige punkt 8 igen :)
men hvis du ikke har xp-cd'en så kig her:

Bootdisketter til windows xp findes her på disse link men man skal dog regne med at de fylder 6 stk ialt og bruges kun hvis windows xp cdrom ikke er bootbar.

Pro: http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?ReleaseID=35647&area=search&ordinal=10

Home: http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?releaseid=35646

(lånt af 'resten')
Avatar billede ullum Praktikant
21. oktober 2002 - 13:54 #15
så find en 98 start disk eller download som tidl. beskrevet
Avatar billede larsnor Nybegynder
21. oktober 2002 - 13:55 #16
Jeg prøver at lave en startdisk fra win 98 og se hvad der sker, jeg vender tilbage hvis der stadig er problemer!!!
Avatar billede ullum Praktikant
21. oktober 2002 - 13:59 #17
hvilket fil sys kører du
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2002 - 15:19 #18
Lav et lowlevel format. Det kan du gøre fra nogle BIOS, men besværre ikke alle. Du kan også download en fil som kan klare det. Men jeg ved ikke hvor :-(
Avatar billede pilfinger Nybegynder
28. november 2002 - 12:07 #19
hvis du skal formatere fra bootdisk skal du skrive format C:\
på den måde jeg har skrevet her for ellers kan dos ikke finde ud af komandoen.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
05. marts 2003 - 02:39 #20
lukketid?!