Avatar billede jesdah Nybegynder
21. oktober 2002 - 10:06 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hastilghed eller mangel på samme.

Hej.

Jeg kører Oracle på en UNIX-server over et LAN.
Problemet er bare at der er utrolig lang svartid fra serveren.
Kan det evt. afhjælpes med at jeg opgraderer Oracle fra version 8.0.6, eller ligger problemet i virkeligheden i UNIX opsætningen.
Avatar billede teepee Nybegynder
21. oktober 2002 - 10:12 #1
Får du hurtige svartider når du sidder ved selve servermaskinen?
Avatar billede jesdah Nybegynder
21. oktober 2002 - 10:31 #2
Nej svartiden er ikke hurtigere.
Avatar billede jgammelg Nybegynder
21. oktober 2002 - 10:35 #3
hvis du udfoerer "tnsping dbnavn"  - erstat dbnavn, med navnet paa din database, hvor mange millisekunder er der angivet i svaret ?
Avatar billede teepee Nybegynder
21. oktober 2002 - 10:36 #4
Kører du analyze på tabellerne?
Avatar billede lasse_buck Nybegynder
21. oktober 2002 - 11:22 #5
Er der lange svartider for tabeller med få rækker, eller gælder det kun tabeller med mange data?
Avatar billede teepee Nybegynder
21. oktober 2002 - 11:33 #6
jesdah => afvist svar, betyder det ja?
Avatar billede jesdah Nybegynder
21. oktober 2002 - 11:35 #7
Sorry! =0)
ja der er også lange svartider for tabeller med med få data, do ikke helt så lang som hvis der er mange data i tabellerne.
Avatar billede teepee Nybegynder
21. oktober 2002 - 11:38 #8
Er der stor udskiftning i data? Rebuilder du indexes?
Avatar billede psv Nybegynder
21. oktober 2002 - 11:39 #9
Jamen har du kørt analyze på tabellerne?

select table_name, last_analyzed
from user_tables

Hvis last_analyzed er gammel kan det være dit problem
Avatar billede jesdah Nybegynder
21. oktober 2002 - 14:37 #10
Laver jeg bare en liste i SQL, for at køre en analyze?
Avatar billede psv Nybegynder
21. oktober 2002 - 14:41 #11
Det har jeg da ikke sagt noget om... Men hvis last_analysed ikke er NULL er der på et tidspunkt kørt analyze på dine tabeller... Og hvis det er længe siden og data er ændre meget sløber det din queries.
Avatar billede lasse_buck Nybegynder
21. oktober 2002 - 14:47 #12
Det er ligeledes en god ide at genbygge sine indeks jævnligt.
Avatar billede teepee Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:03 #13
psv's pointe med om der er kørt analyze på tabellerne er meget vigtig. Hvis der er, så sker der sandsynligvis ikke noget ved at køre en ny, men er der ikke kørt analyze kan det lamme systemet fuldstændigt at gøre det.

spool spool_analyze_all.sql
select 'analyze table ' || table_name || ' estimate statistics sample 10 percent;'
from user_tables
where last_analyzed is not null;
spool off
@spool_analyze_all.sql
Avatar billede lasse_buck Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:18 #14
Har problemet med de lange svartider været konstant, eller er problemet vokset med tiden?
Avatar billede jesdah Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:32 #15
Takker =0)
Avatar billede jesdah Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:33 #16
Jeg lukker den her, i er fantastiske.