Avatar billede kedde16 Nybegynder
18. oktober 2002 - 11:54 Der er 10 kommentarer

Ohh min køler larmer mere en en kværn uden udstødning....!

Ja jeg har så en xp 2000+ cpu og en meget larmende cpu køler hvordan er det nu jeg kan sætte den fra 12 til 7 volt ????

den er ved de 45 gracder nu er det dumt at sætte den ned???

på forhånd tak
Avatar billede jumper1981 Nybegynder
18. oktober 2002 - 12:01 #1
ja..... De der AMD har det med at gå i smadder hvis de bliver for varme.

De har nogen Low noise køllere hos www.studiedata.dk Det virker som om de har tjek på den slags. Jeg har dog aldrig handlet hos dem, så jeg kan intet sige om servicen.
Avatar billede djeclemen Nybegynder
18. oktober 2002 - 12:09 #2
køb en ny, hvis din køler larmer som en ond arm, så er det en billig køler, og især hvis den er ved den temp..

køb en
Alpha PAL 8045T, køleprofil til Sokkel A

og du kan sætte en 80mm pabst blæser på, du får en kold cpu og ro i dit kabinet.!
Avatar billede karmapolice Nybegynder
18. oktober 2002 - 12:09 #3
45 grader er fornuftigt nok. Min AMD Thinderbird CPU kan tåle 90 grader iflg. dataarket som jeg fandt på amd.com

Du kan hente 7V ud af din strømforsyning ved at sætte køleren til +12V og +5V (sp.forskel=7V) på et strømstik. Flere forhandlere har sådan et lille kabel liggende til ingen penge.
Avatar billede djeclemen Nybegynder
18. oktober 2002 - 12:09 #4
men selve cpuén kan holde til 90grader sååå
Avatar billede asmodeus Nybegynder
18. oktober 2002 - 12:17 #5
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=552

Ovenstående CPU køler har jeg selv investeret i, og den er ikke bare stille - den er HELT OG ALDELES lydløs! 395 kr er et fund til prisen, jeg gik selv i tankerne om vandkøling, disse tanker er droppet nu!

mvh/
Asmodeus
Avatar billede kedde16 Nybegynder
18. oktober 2002 - 13:05 #6
hmm ja men jeg har set et billede hvor man kan bytte om på kablerne fra køler i stikket
Avatar billede karmapolice Nybegynder
18. oktober 2002 - 13:44 #7
Tja, men så må det vel være samme trick man kører på det lille stik: Der er 3 ledere. Den sorte må være GND og hvid og rød må være hhv 5 og 12V eller omvendt. Jeg er dog ikke sikker på at der er 5V nogle steder for blæseren har kun brug for 12...jeg mistænker den tredie ledning for at være til at aflæse omdrejningerne.
Men hvis du er sikker på at man bare kan bytte om på dem så prøv at måle med et voltmeter hvilke spændingsforskelle der er i stikket. Dér hvor der er 12V skal der så byttes rundt så der er 7V i stedet. Du kan også bare prøve dig frem og se hvornår den kører langsommere:-)
Avatar billede djeclemen Nybegynder
18. oktober 2002 - 14:27 #8
Du skal blot koble din blæser til et alm strømstik (dem du kobler hardisken på) på den røde og en sort ledning..

ellers skal du låne et sådanne stik så den ikke får mere end 7volt (jeg har et liggende)
Avatar billede torben.s Nybegynder
18. oktober 2002 - 20:58 #9
sæt en lydløs 120mm blæser og en fanduct på din heatsink. det er lydløst og effektivt.
http://studiedata.dk/product.asp?product=41&page=1
http://studiedata.dk/product.asp?product=676&page=1
mvh torben
Avatar billede torben.s Nybegynder
18. oktober 2002 - 21:00 #10
her er en guide ang. 12 vs 7 volt, men husk at blæseren kun yder det halve med 7 volt.
http://www.tweakup.dk/HTML/trinfortrin/5-7-12volt/1.htm