Avatar billede keysertr Nybegynder
17. oktober 2002 - 18:39 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvordan bruger jeg 2 harddiske?

Hej
Jeg har lige købt mig en ny Seagate 80 gb og den vil jeg så gerne have til at køre sammen med min 30 gb IBM. Jeg ved de skal stå som master og slave , men hvordan skal jumperne sidde. Jeg har snart prøvet samtlige positioner.
Segaten skal være master og IBM som slave. Mit OS er win 98.
På forhånd tak.
Avatar billede schnitz_dk Nybegynder
17. oktober 2002 - 18:40 #1
den som køre slave.. tag jumperne helt af den... og prøv igen...
Avatar billede drtree Nybegynder
17. oktober 2002 - 18:44 #2
Forslag sæt din seag. som primær master på ide 1
sæt din ibm sim primær master på  ide 2

brænderog evt cdromdrev som hhv slave på ide 1 og ide 2

resten skal du stille i din bios stil den på detect auto gem og genstart
jumper indstillinger står på bagsiden af din imb og resten finder du på
Http://www.seagate.com
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
17. oktober 2002 - 20:32 #3
Installation og klargøring af IDE harddisk

Indstil jumperne

Først skal du stille jumperne – det er de små plastikpinde der er monteret bag på harddisken. De fortæller din PC hvordan den skal ”se” harddisken. De typiske valgmuligheder for en IDE harddisk er

MA = Master
SL= Slave
CS= Cable select

Derudover kan være en indstilling for test, denne skal aldrig bruges.

Da der kan være 2 enheder på hvert IDE kabel (de brede ”lakridsbånd” med 40 ben), er det nødvendigt at fortælle maskinen hvilken enhed, der er den første (den ”vigtigste”) og den anden. Har du derfor en harddisk og en CDROM monteret på samme kabel, vil det være naturligt at stille jumperen på harddisken til ”master” og jumperen på CDROM drevet på ”slave”.

Harddisken vil herefter af maskinen blive prioriteret som den vigtiste enhed af de 2. Du kan ikke stille begge enheder til det samme – maskinen vil blive forvirret – og meget langsom. ”Cable select” indstillingen er ment som automatisk indstilling. Hvis begge enheder har jumperne på ”cable select” vælger maskinen selv ”master” og ”slave”. Vi anbefaler dog af hensyn til hastigheden, at du selv vælger hhv. ”master” og ”slave”.

Det er meget vigtigt at du monterer disken med alle 4 skruer, og at du ikke strammer skruerne for hårdt

Monter IDE kablet

Til sidst monteres IDE kablet. Har du afmonteret en gammel harddisk kan du bruge det samme stik. Ellers skal du finde et ledigt stik på IDE kablet i maskinen, eller montere et kabel mere (IDE kabler følger med dit bundkort).

IDE kablet skal vende rigtigt. Der er to måder at sikre sig dette på; Kablet er for det meste fysisk udformet, så det kun kan vende korrekt – ellers skal du sikre dig, at den ende af kablet med den røde ledning sidder ved pin 1 i det 40-benede IDE stik. Pin 1 er markeret med et lille 1-tal.

Det er ved systemer med UDMA/66 controller og harddisk vigtigt, at du også bruger et UDMA/66 kabel. Dette kendetegnes ved at have 2 ledninger pr ben i stikket, i alt 80, og farvekodede stik.

På et UDMA/66 kabel skal det blå stik altid sidde i bundkortet / controlleren, det sorte stik altid i den enhed der er PRIMARY, og det grå stik altid i den enhed der er SECONDARY.

Monter strømkablet

Monter et af de ledige strømstik i harddisken. Vær opmærksom på at det vender korrekt – øverst på stikket er 2 afrunde hjørner til at forhindre forkert montering – men det kan dog alligevel lade sig gøre at montere det forkert, så pas på !

Klargør disken til brug

Når harddisken er monteret korrekt og skal tages i brug første gang, skal du partitionere disken, og derefter formatere den.

- nyt system

Skal hardidsken være den i systemet, der har monteret windows, klargøres den nemmest ved at sætte stardisketten til Windows i diskettedrevet, og Windows CD-ROM´en i CD-drevet. Installationsprogrammet vil herefter klargøre disken automatisk, du skal blot følge anvisningerne på skærmen.

- eksisterende system (ekstra disk)

Er harddisken nr. 2 i systemet, og har du allerede Windows installeret og kørende fra en anden harddisk, kan du i windows starte en DOS-prompt, og starte FDISK programmet herfra ved at skrive FDISK <enter>. Herefter starter et program der klargører harddisken til formatering. (partitionerer disken)

VIGTIGT: FDISK programmet kan slette alle data fra harddisken, og bør kun bruges denne ene gang ved opsætnig af en ny disk.

Du vil blive spurgt om du ønsker understøttelse af store diske – tryk J eller Y for JA. Nu kommer hovedmenuen for FDISK frem. Vælg nu det aktuelle drev, du ønsker partitioneret – har du flere harddiske skal du her være særlig påpasselig ikke at komme til at slette informationerne på de gamle diske i systemet. Når du først har partitioneret en disk kan dataene ikke umiddelbart reddes.

Vælg punktet ”opret primær DOS partition” – programmet vil nu undersøge disken, og spørge om du ønsker at bruge mest muligt plads til denne partition – vælg igen Y eller J for JA. Når programmet er færdigt beder det dig om at genstarte maskinen, hvilket du så skal gøre.

Nu er harddisken klar til at blive formateret. Har du windows i maskinen kan du nu se det nye drev i ”Min Computer” – højreklik på drevet og vælg ”Formater” – følg herefter anvisningerne, og drevet er klart til brug.

Alternativt kan du fra DOS tilstand eller bootdiskette taste FORMAT E: (eller andet drevbogstav) <enter>, disken vil herefter blive formateret.
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
22. oktober 2002 - 11:26 #4
status ??