Avatar billede unraveler Nybegynder
17. oktober 2002 - 18:31 Der er 6 kommentarer

SMART fejl - diagnosticering.

Nogle bud på et program, der kan "tolke" SMART-fejlmeldinger fra en harddisk. Jeg har en Seagate-disk, som netop melder SMART-fejl - men jeg får intet at vide om, hvad problemet egentlig er.
Avatar billede kraka Nybegynder
18. oktober 2002 - 00:52 #1
IBM har et udmærket program der hedder Smart Defender
Link:  http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm
Avatar billede unraveler Nybegynder
19. oktober 2002 - 16:15 #2
Men den virker altså kun med IBM-drev. Mit er seagate. Har prøvet deres "SeaTools", som melder fejl - men den skriver ikke mere. Findes der andre programmer, der kan gøre noget tilsvarende, blot mere avanceret??
Avatar billede unraveler Nybegynder
19. oktober 2002 - 17:03 #3
Jeg har nu testet med OnTrack Data advisor, og den siger ikke (som Seatools), at der er en SMART-fejl. Derimod får jeg følgende besked, når jeg forsøger at foretage en overfladescanning:

Diagnostic Results:
Drive 2 (ST340016A)
  SMART Status Check Result:    Not Selected
  90-Second Test Result:        Not Selected
  File Structure Test Result:      Not Selected
  Complete Surface Scan Result:  Failed
    Record 40448, I/O Error
    Record 40449, I/O Error
    Record 40450, I/O Error
    Record 40451, I/O Error
    Record 40452, I/O Error
    Record 40453, I/O Error
    Record 40454, I/O Error
    Record 40455, I/O Error
    Record 40456, I/O Error
    Record 40457, I/O Error

Altså en hulens masse I/O-fejl. Det tyder vist på, at mit drev er fysisk i stykker eller? Hvad kan jeg gøre ved det?
Avatar billede kraka Nybegynder
19. oktober 2002 - 17:47 #4
Hvodan har du fundet ud af at det kun virker med IBM diske ??
Avatar billede kraka Nybegynder
19. oktober 2002 - 17:48 #5
Men der er vist ikke andet at gøre end at få den byttet / købe en ny.
Avatar billede unraveler Nybegynder
19. oktober 2002 - 21:32 #6
Nej, det er også min vurdering. Men havde den netop til reparation, hvor de påstod, at den var fejlfri. Det første, jeg gjorde da jeg modtog den var naturligvis at teste den igen - og samme fejl (beskrevet ovenfor) var til stede. Derfor er jeg pt lidt småirriteret over, at jeg har skullet betale et betydeligt beløb for, jah, ingenting!