Avatar billede unraveler Nybegynder
16. oktober 2002 - 01:15 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Boot-problemer - hjælp HURTIGST!

Min kæreste modtog i dag en ny maskine og jeg assisterede med isættelse af cd-brænder og lydkort fra hendes gamle maskine. Alt fungerede perfekt, vi fik installeret windows, software med mere - lige indtil, jeg skulle have sat siderne på kabinettet igen!

PC'en nægtede herefter at boote, der var kun strøm til blæsere og aktivitet på diverse drev (velsagtens bundkortet, der tester disse). Jeg troede, det var det ene cd-drev, der var gået sig en tur og hev kablerne ud hertil. Mirakel, maskinen kørte igen, kunne sagtens genstartes o.s.v.! Alt hardware kørte som det skulle og jeg kunne ånde lettet op over ikke at have brændt noget af :)

Men så prøvede vi at slukke den fysisk. Samme problem igen. Jeg prøvede nu skiftevis at bytte om på kablerne til cd-drev og teste dem hver for sig, med varierende resultater. Fra tid til anden bootede maskinen, andre gange gjorde den ikke. Mærkeligt nok, for samme "kombination" af kabler kunne den boote det ene øjeblik; og når man så slukkede på kontakten og prøvede igen, nægtede den.

Hvad i alverden er problemet? Lyder det ikke meget som en (meget let!) løs forbindelse, som kun har betydning under power on self test og opstår ved at man bare flytter det mindste rundt på de forkerte kabler?

Andre muligheder og diagnosticeringsfremgang modtages meget gerne i en vis fart, jeg føler mig lidt skyldig når jeg har bustet hendes nye computer til små 6000 - og jeg vil sq helst undgå reparatør :)

vh,

Anders
Avatar billede krukken Juniormester
16. oktober 2002 - 01:20 #1
HVad er det for et grafikkort?
Avatar billede unraveler Nybegynder
16. oktober 2002 - 01:30 #2
Geforce3 Ti200. Men jeg tvivler nu på, det er skyldneren. Som sagt, når maskinen virkede fortrinligt først - og så lige pludselig IKKE gør det, så kunne noget jo tyde på, at det er det, jeg har rodet med, som er galt :)
Avatar billede halifax Nybegynder
16. oktober 2002 - 01:30 #3
Ny maskine - helt bar? Uden styresystem og andre programmer?
Lyder som om den har svært ved at finde IDE devices under boot.

Gå i BIOS og til Autodetect IDE Devices.
Er cd-rom og brænder jumpet korrekt (master/slave)?
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
16. oktober 2002 - 01:37 #4
det kan også være at mb'et blir kortsluttet - og at det er lidt tilfældigt hvornår det så ikke er kortsluttet...
Avatar billede unraveler Nybegynder
16. oktober 2002 - 01:39 #5
Autodetect er til. Jumpere sidder også som de skal, det kunne jeg også konstatere under boot dengang den stadig gad.

Problemet opstår tidligere i bootprocessen - som sagt, der kommer strøm til alle de relevante dele, men så heller ikke mere. Test af drev er nemmest at se umiddelbart - cd-drevene står og summer og harddisken kan jeg også høre. Men maskinen forbliver altså i den tilstand. Jeg har indtil videre kun prøvet at fjerne kabler fra begge cd/brænder-drev, men det ændrede ikke meget på den situationen. Jeg stødte ind i samme problem (dog ikke helt så hurtigt :).

Men som sagt, når det kan ændre markant om jeg flytter lidt rundt på kablerne, så må det vel være en løs forbindelse, som er opstået under min installation af delene fra den gamle pc... eller hvad?
Avatar billede unraveler Nybegynder
16. oktober 2002 - 01:40 #6
>det kan også være at mb'et blir kortsluttet - og at det er lidt >tilfældigt hvornår det så ikke er kortsluttet...

Ja, den forklaring har jeg også tænkt på. Hvordan, så - det er spørgsmålet? Strømførende dele på diverse ledninger og kabler er jo godt skærmet af.
Avatar billede peet-49 Novice
16. oktober 2002 - 09:21 #7
Hvor har du sat brænderen??
Avatar billede peet-49 Novice
16. oktober 2002 - 09:24 #8
Prøv, at tage den side af, hvor du kan komme til bundkortet og reeset bios, det gør du med den jumper, der sidder lige i nærheden af batteriet, sæt derefter bios op igen, og se, om ikke det kører.
Avatar billede flowerdead Nybegynder
16. oktober 2002 - 12:06 #9
Vedr. kortslutning, så skal du huske at sætte MB op på de specielle skruer der følger med, så kortet bliver løftet (ca. 0.5 cm) fra kabinettet.
Avatar billede jaxx Nybegynder
16. oktober 2002 - 14:09 #10
jeg skal lige høre kan den ikke boote eller kan den ikke poste???

kommer der billed på skærm??
Avatar billede unraveler Nybegynder
16. oktober 2002 - 14:40 #11
Ingen billede på skærm, nej. Derfor,
formentlig, POSTer den ikke - korrekt,
i hvert fald. Den står bare og tester
enhederne uden at nå videre.
Avatar billede peet-49 Novice
16. oktober 2002 - 15:05 #12
Du må have en hardwarekonflikt, tag alt fra undtagen skærmkort-cpu og ram og prøv så.
Avatar billede unraveler Nybegynder
16. oktober 2002 - 17:55 #13
Nej, jeg sidder ved maskinen nu er jeg bliver mere og mere overbevist om, at det på en eller anden måde må være en løs forbindelse eller evt. kortslutning. Jeg fik maskinen til at køre fint med alt tilsluttet - slukkede den fysisk, startede igen; ingen problemer.

For at afprøve min teori, skubbede jeg lidt til maskinen mens den var slukket, forsøgte igen; og så var den dér, umuligt at boote. Så fumlede jeg lidt videre og fik den til at starte igen.

OK, men hvad i alverden kan jeg egentlig gøre ved det. For at finde en evt. løs forbindelse skal man vel have noget elektronikgrej - så den skal vel et smut forbi en reparatør eller..?
Avatar billede unraveler Nybegynder
16. oktober 2002 - 19:21 #14
OK, har nu forsøgt tricket med at fjerne diverse hardware... Ingen forskel. Og m.h.t. løse forbindelser med mere ser det også lidt underligt ud - der er ikke rigtig nogen sammenhæng mellem, hvornår den starter og hvornår ikke... Dybt mærkeligt!
Avatar billede peet-49 Novice
16. oktober 2002 - 20:33 #15
Se efter om grafikkortet sidder helt i bund.
Avatar billede unraveler Nybegynder
16. oktober 2002 - 21:50 #16
Jeps, det sidder helt i bund. Har skubbet godt og grundigt til det, prøvet at tage det ud flere gange, men det nytter altså ikke det store.

Det virker næsten som om, det er strømforsyningen, den er gal med. Jeg rodede lidt med lysnetkablerne og det gav faktisk en effekt - hvis man skubbede til dem på den rigtige måde. Fra tid til anden vil den så godt starte (uden at jeg har rodet med noget andet overhovedet), og vil den ikke, ja så skal man tilsyneladende bare skubbe lidt rundt på diverse kabler ind i maskinen til man finder en "opsætning", hvor den atter vil boote. Mystisk, ikke sandt. Det kan næsten kun være strømforsyningen, den er gal med... Men passer det på det beskrevne problem?
Avatar billede peet-49 Novice
16. oktober 2002 - 23:39 #17
Det eneste strømkabel, der har med boot, at gøre, er det store hvide stik, der går på bundkortet.
Avatar billede diamant Nybegynder
17. oktober 2002 - 12:16 #18
Ja, chekke hvis den lille "power switch" kabel er trykket hel til bund. Jeg fik en gange den same problem på grund af det!
Avatar billede halifax Nybegynder
17. oktober 2002 - 15:28 #19
unraveler - Hvis ikke de mange gode råd hjælper, er du (kæresten) vel ved at være i en situation, hvor den ny maskine skal indleveres til forhandler/producent med henvisning til reklamationsretten. Skidtet skal da funke, og så må de tage sig af problemerne med et nyindkøbt produkt, ikke?
Avatar billede jaxx Nybegynder
17. oktober 2002 - 17:52 #20
før du går til forhandler så kig lige om der er nogen afstandstykker der kortslutter!
Avatar billede flowerdead Nybegynder
16. februar 2003 - 21:40 #21
Gaaaab.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
05. marts 2003 - 02:39 #22
lukketid?!
Avatar billede unraveler Nybegynder
19. oktober 2003 - 11:47 #23
Lukker