Avatar billede svanhovd Nybegynder
15. oktober 2002 - 09:58 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Læse fra tekstfil

Jeg forsøger at læse fra en tekstfil med :

open(FIL, "<1.txt");
while (defined($line=<FIL>)) {
    print "Line: $line\n";
}
close(FIL);

Men jeg får ikke skrevet indholdet af filen ud på skærmen, og jeg får heller ingen fejlmelding.
Avatar billede thomasledet Nybegynder
15. oktober 2002 - 12:22 #1
jeg har testet ovenstående kode og der er ingen fejl... koden fungerer som ønsket.

det er testet både på en maskine med debian linux og på en solaris-maskine

her er, hvad jeg testede

#!/usr/bin/perl

open(FIL, "<1.txt");
while (defined($line=<FIL>)) {
    print "Line: $line\n";
}
close(FIL);
Avatar billede thomasledet Nybegynder
15. oktober 2002 - 12:23 #2
har du husket at give din fil de rigtige rettigheder (hvis du arbejder på et unix-sytem)... er perl rigtigt installeret?
Avatar billede jespernaur Nybegynder
15. oktober 2002 - 17:26 #3
prøv at skrive

open(FIL, "<1.txt") or die "open error $!";

og se om det ikke giver en fejludskrift
Avatar billede madsbirk Nybegynder
16. oktober 2002 - 11:14 #4
Hej

Du kan også gøre det sådan:
open(IN,"<file");
  @infile=<IN>;
  close (IN);
prine "@infile";
Avatar billede madsbirk Nybegynder
16. oktober 2002 - 11:17 #5
UPS Sæt lige print "@infile"; istedet for prine "@infile";  :-)
Avatar billede svanhovd Nybegynder
16. oktober 2002 - 13:39 #6
Tak for hjælpen.
Avatar billede thomasledet Nybegynder
16. oktober 2002 - 18:56 #7
madsbirk> din metode kan lade sig gøre og kan være ønskværdig, hvis man efterfølgende ønsker at sortere i det data, man har fået fra tekstfilen eller lignende. til gengæld er den ekstremt dyr i hukommelse - især hvis de filer, man skal læse er af betragtelig størrelse. hele filen skal nemlig læses op i ram... dette undgåes ved "while"-måden, da man her kun læser en smule af filen op i hukommelsen ad gangen.