Avatar billede lysbjerg Nybegynder
14. oktober 2002 - 10:44 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Grafikkort med støjende blæser

Hej eksperter!

Jeg er ved at opbygge en støjsvag computer, men er løbet ind i et problem.

Mit ATI ALL-IN-WONDER RADEON 8500DV er udstyret med en blæser som efter min mening larmer alt for meget.

Jeg kunne selvfølgelig løse problemet ved at købe et nyt grafikkort uden blæser, hvilket jeg ikke har lyst til, da jeg er meget glad for kortet.

Nogen forslag?

Simon
Avatar billede a-torsten Nybegynder
14. oktober 2002 - 10:46 #1
Skift blæseren til en som støjer langt mindre ..

-Anders
Avatar billede hundevennen Nybegynder
14. oktober 2002 - 11:02 #2
kig ind på www.studiedata.dk - de har støjsvage blæser til grafikkort
Avatar billede hundevennen Nybegynder
14. oktober 2002 - 11:03 #3
zalmans VGA heatpipe
Avatar billede hundevennen Nybegynder
14. oktober 2002 - 11:03 #4
Avatar billede hundevennen Nybegynder
14. oktober 2002 - 11:05 #5
det skal være den der hedder Zm80hp
Avatar billede lysbjerg Nybegynder
14. oktober 2002 - 11:50 #6
Ideen med at skifte blæseren ud er ok, men der er ingen monteringshuller til en ny, så jeg er bange for at Zalmans ikke kan bruges.
Avatar billede lysbjerg Nybegynder
14. oktober 2002 - 12:31 #7
Har just haft kortet ude. Blæseren er skruet fast i køleprofilen (dvs. blæseren er nærmest en del af køleprofilen), som på mystisk vis (ingen skruer e.l.) sidder fast på gpu'en.

Ser nu to muligheder:

1. Find (støjsvag) blæser hvor hullerne passer og skru den fast ovenpå køleprofilen.
2. Pil blæseren fra og kør uden blæser, hvilket lyder farligt men køleprofilen er ikke varm når jeg rører den med en finger.

Hvad siger I til det?
Avatar billede lysbjerg Nybegynder
14. oktober 2002 - 12:51 #8
Se evt. et billede af et lignende kort med samme blæser her http://www.ixbt.com/video/images/any-r200-2/manli-r8500-card-front.jpg
Avatar billede hundevennen Nybegynder
14. oktober 2002 - 13:20 #9
jeg har selv brugt zalman passivkøler til et gforce2 kort, men jeg ved ikke med dit?
Avatar billede hundevennen Nybegynder
14. oktober 2002 - 13:23 #10
er du sikker  på at den køler du har på nu, at der ikke et 2 gennemgående plastikdutter, der kan skal skæres af og så er der huller i kortet
Avatar billede gere Nybegynder
14. oktober 2002 - 19:49 #11
Som hundevennen skrev så er den du skal ha' fat i http://www.studiedata.dk/product.asp?product=693&page=1 , hvis din nuværende køler (blæser+profil) ikke er monteret med plasticclips eller noget, er den sandsynligvis limet direkte på GPU'en..... Har selv skiftet køler på både GF2 og GF4 hvor dette var tilfældet...

Du kan prøve som jeg... smid kortet i en lille frysepose og luk den. Ind i fryseren i en halv time - derefter kan køleren normalt brækkes af med et kreditkort eller lign (brugte selv kniv, men ved ikke hvor sikkert det er).
Avatar billede sunbao Nybegynder
16. oktober 2002 - 23:56 #12
lysbjerg bare slå blæsern fra den er de kun for at det skal se smart ud og der sker ikke noget med dit gfx kort
Avatar billede lysbjerg Nybegynder
17. oktober 2002 - 01:14 #13
hundevennen: ingen plastikdutter
gere: er Zalman VGA Heatpipe ZM80-HP ikke for tung til at lime på?
gere: dit frysertrick lyder spændende... man risikerer ikke at gpu'en tager skade?
sunbao: også selvom man spiller nogle ret heftige spil?
Avatar billede gere Nybegynder
17. oktober 2002 - 07:56 #14
Ved faktisk ikke om Zalman'en er for tung til lim, kan godt være - det er jo en ordentlig sag.....

m.h.t. frysning - tjah aner det ikke, selve frysningen kan jeg ikke tro gør noget, jeg har set projekter hvor folk køler gpu'en med flydende nitrogen - og det er koldt.
Selvfølgelig skal man ikke bare 'flå' køleren af, men man kan normalt komme ind under køleren med noget fladt og brække den af (efter frysning that is)...  finder lige nogle links....
Avatar billede gere Nybegynder
17. oktober 2002 - 07:58 #15
Her er lidt om at skifte køler på gfx-kort:
http://www.pureoc.com/ChangeCool_1.asp
Avatar billede lysbjerg Nybegynder
17. oktober 2002 - 12:31 #16
Tror jeg følger gere's råd og smider kortet i fryseren. Den larmende blæser er ihvertfald snart færdig med at larme...

Tak for de gode råd.
Avatar billede lysbjerg Nybegynder
17. oktober 2002 - 12:35 #17
UPS... Sådan går det når det er første gang man opretter et spm. på eksperten. Ville have givet gere 40 point og hundevennen 20 point, men klikkede selvfølgelig på accepter i stedet for avanceret.

Til gere: har oprettet et nyt spm. på http://www.eksperten.dk/spm/271392 så du kan få dine point.