Avatar billede psy8 Nybegynder
12. oktober 2002 - 22:41 Der er 7 kommentarer

Boote op fra det korrekte drev

Hej

Jeg har installeret win xp på min nye harddisk som kører som raid 1. på min gamle harddisk ligger win 98, den kører som raid 0. Vil have lavet det sådan at den nye harddisk kører uafhæningt af den gamle. og jeg har prøvet at køre repair fra win xp setup'en, og derefter bootcfg / rebuild, men kan ikke få det til at virke. Den booter stadig op fra min gamle harddisk, og da jeg prøvede at sætte den til at boote op fra raid 1 (min nye harddisk) i bios, sagde den: NTLDR is missing. Nogen der kan hjælpe ??
Avatar billede halifax Nybegynder
13. oktober 2002 - 01:46 #1
Kan ikke svare på, hvordan du laver det. Men tænkte om du måske i stedet kunne bruge  OSL2000 Boot Manager
http://www.pcworld.dk/download.asp?Mode=2&ProgramID=683
Avatar billede psy8 Nybegynder
13. oktober 2002 - 02:12 #2
hmm, vil nu hellere bare have det til at virke uden. Er ret sikker på at det kan lade sig gøre.
sådan ser min boot.ini fil ud:
[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="win 98" 2
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="win xp" 1
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="win98" 2
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="windoze xp" 1
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows"

ps. mit win 98 er insatlleret på drev C:, og mit win xp er insatlleret på mit drev D:
Avatar billede kraka Nybegynder
13. oktober 2002 - 17:57 #3
Det er fordi du ikke har nogen BOOTSECTOR på din nye harddisk. Den ligger på den gamle og det er her dine oplysninger om hvor forskellige styresystemer ligger. Derfor siger den at NTLDR (ntloader) mangler. bruges i NT, 2000 og XP.
Avatar billede psy8 Nybegynder
13. oktober 2002 - 18:20 #4
kraka>> okay, kan jeg så oprette en ny bootsector på min nye harddisk. hvis ja; hvordan gør jeg?
Avatar billede kraka Nybegynder
14. oktober 2002 - 11:46 #5
Det kan du sagtens, men det kommer an på om du stadig vil have den gamle i, og om du f.eks vil formatere den nye.
Det letteste er at sætte den nye i som master og så installere XP på den. Så booter den fra senne disk. Du kan så evt. flytte dine data fra den gamle disk ved at sætte den i som slave. Derefter formaterer du den gamle disk fra XP diskmanager og kan så flytte dine data tilbage på den.
Ellers fortæl lige hvordan du havde tænkt dig at din maskine skal være.
Avatar billede psy8 Nybegynder
14. oktober 2002 - 13:24 #6
kraka>>Fedt nok! jeg vil gerne have det sådan jeg bare opretter en ny bootsector på min nye harddisk uden at slette noget på den(har mange vigtige filer på den). Altså sådan jeg kan boote op fra den nye harddisk uafhænigt af den gamle. Derefter piller jeg den harddisk gamle ud. Jeg kan jo bare sætte den til at boot op fra den nye harddisk inde i bios.
Avatar billede kraka Nybegynder
15. oktober 2002 - 09:32 #7
Jo Da,;-] Du kan ikke lave en bootsektor uden at starte forfra. Måske med et partitioneringsprogram som Partition Magic. Du kan prøve at pille den gamle harddisk ud og så køre en reparation efter <restens> opskrift med først at vælge installation og så senere vælge reparation.