Avatar billede judas Nybegynder
11. oktober 2002 - 16:20 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

W95/WEIRD

Jeg får besked om at jeg har en virus:

X95/WEIRD

destination: G\System Volume information\_restore{4CBEC2BE-0738-40F8-BAC9-C9

Hverken AVG eller Panda antivirus finder den....

Hvad kan jeg gøre....
Avatar billede bongobride Nybegynder
11. oktober 2002 - 16:21 #1
Sikker på at du har sat dine av programmer til at scanne ALLE filer?
Avatar billede prodic Mester
11. oktober 2002 - 16:26 #2
Hvis du midlertidigt deaktivere systemgendannelse, og så scanner igen så skal du se løjer.

_restore-mappen indeholder en "kopi" af tidligere filer, og nogle af disse filer indeholder virus.
Mappen _restore er normalt beskyttet/gemt og derfor kan dine programmer ikke få adgang til mappen.
Avatar billede spocky Nybegynder
11. oktober 2002 - 16:27 #3
ellers hvis ingen vigtige filer/data og du ikke kan fjerne den der virus så formatere dine partisioner  "format c:" eller fdisk og slet dine partisioner og opret nye
Avatar billede prodic Mester
11. oktober 2002 - 16:36 #4
WinME-guide :
http://service4.symantec.com/SUPPORT/tsgeninfo.nsf/docid/2001012513122239

WinXP-guide :
http://service2.symantec.com/SUPPORT/tsgeninfo.nsf/docid/2001111912274039

Begge beskriver hvordan du deaktiverer System Restore/Systemgendannelse.
Avatar billede judas Nybegynder
11. oktober 2002 - 17:04 #5
Er ved at virus-scanne igen efter at deaktivering af systemgendannelse
Er det korrekt at explorer.exe skal erstattes af en "frisk" explorer.exe?
Avatar billede prodic Mester
11. oktober 2002 - 17:12 #6
http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.weird.html

Du kan læse mere om det der.

Men ja det tyder på at explorer.exe skal erstattes med en frisk, da den oprindelige bliver overskrevet via wininit således at de inficerede fil hedder explorer.exe

Så en repair af dit OS vil nok være på sin plads efter scanningen.
Avatar billede judas Nybegynder
11. oktober 2002 - 17:16 #7
AVG FINDER DEN STADIG IKKE?
Avatar billede prodic Mester
11. oktober 2002 - 17:18 #8
Hvis du har genstartet efter deaktiveringen, så kan du roligt slette mappen _restore.
Så er selve mappen væk.
Har du samtidigt scannet din PC med et opgraderet AV-program og på anden vis sikret dig at du er virus fri, kan du roligt aktivere systemgendannelse igen.
Avatar billede judas Nybegynder
11. oktober 2002 - 17:20 #9
ok - det vil sige at jeg bare skal slette mappen _restore!
Jeg forstod det sådan at AVG ville finde virusen i denne mappe der nu var tilgængelig?
Avatar billede prodic Mester
11. oktober 2002 - 17:24 #10
Det burde programmet for så vidt også gøre.

Det er dog muligt, at selve deaktiveringen sletter filerne i mappen når man deaktiverer.
Hvorvidt det er tilfældet kan du tjekke ved at se om mappen _restore indeholder nogle filer - og om mappen er skjult, og om dit AV-program er sat op til at scanne skjulte filer.
Avatar billede judas Nybegynder
11. oktober 2002 - 17:49 #11
De vejledninger jeg har fået links til er en smule uoverskuelige for en novice-nørd som mig -
Jeg kan forstå at jeg skal erstatte explorer.exe med en frisk udgave - men hvordan gør jeg det. Og for at gøre problemet endnu større er mit diskettedrev ude af drift - så hvordan laver jeg en bootdisk som de skriver man skal, og hvor finder jeg en explorer.exe fil?
Avatar billede prodic Mester
11. oktober 2002 - 17:53 #12
Du behøver ikke følge vejledningen - den er primært beregnet til manuel sletning, som i dit tilfælde er unødvendigt da dit AV-program gerne skulle klare den opgave.

Du kan som regel boote på dit operativ-systems CD, og derfra vælge at lave en Repair af dit operativsystem.
Den overskriver så dine filer med de oprindelige(som regel uden at du mister dine indstillinger), og du skulle så være køreklar igen.
Avatar billede judas Nybegynder
11. oktober 2002 - 18:15 #13
Når jeg bruger min OS CD og vælger repair får jeg bare en "dos-skærm" frem - hvad skal jeg gøre der? Kan man ikke vælge en automatisk repair? Jeg har XP med NTFS-filsystem...
Avatar billede prodic Mester
11. oktober 2002 - 18:38 #14
Du skal ikke vælge repair første gang. Første gang hvor du kan vælge Repair skal du vælge at installere normalt. Senere i den procedure får du muligheden for at vælge en Repair - det er den du skal bruge.

Der findes en udførlig guide hvor det hele er beskrevet i XP-kategorien, hvor især Resten har skrevet det meget specifikt nogle gange.
Avatar billede judas Nybegynder
11. oktober 2002 - 20:33 #15
Nu har jeg valgt repair anden gang - og den starter på noget tilsvarende til en frisk installering - problemet er bare at den hænger under reperationen og aldrig kommer videre.... kan man - efter man har påbegyndt reperationen gå tilbage til de tidligere indstillinger og få pc´en til at starte op i windows igen?!?
Avatar billede judas Nybegynder
20. oktober 2002 - 02:22 #16
Point til prodic for den store indsats - det var dog "desværre" spocky der fik ret, men det var jo også sidste udvej...havde også jeg selv luret