Avatar billede unraveler Nybegynder
10. oktober 2002 - 15:59 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

On-track og SMART-fejl

Jeg havde for nyligt nogle seriøse problemer med min Seagate IV 40 gb. Under opstart klagede windows over fejl på disken - og i perioder af få sekunder stoppede disken helt med at spinne rundt og mit system frøs. Jeg forsøgte mig med SeaTools, der meddelte, at min disk led af en SMART-fejl og jeg snarest skulle indsende den under den gældende garanti.

Som sagt så gjort og jeg indsendte tingesten til min forhandler i den tro, at jeg snart ville modtage en ny disk kvit og frit. Men nej! Sammen med den gamle disk modtog jeg en regning på 340 kr for teknikertimer. Forhandleren påstod, at jeg havde installeret en on-track manager, som var skyld i ovennævnte fejl.

Lad mig først slå fast; en ontrack-manager er ikke blevet installeret (i hvert fald ikke, hvad jeg er vidende om!). Jeg kørte WIN98SE og Red hat linux 7.2 på to forskellige partitioner, og det gik fint indtil der lige pludselig gik koks i det - installerer linux mon noget on-track? Og vigtigere, kan det virkelig passe at et sådant stykke software kan lave så meget ravage, som beskrevet ovenfor? En SMART-fejl vil jo netop være en fysisk fejl!
Avatar billede kraka Nybegynder
11. oktober 2002 - 10:11 #1
SMART er et program som ligger på disken. Det gør at der bliver registreret om disken er tæt på at gå i stykker. For at man selv kan se det kræves der et program som f.eks SMARTDEFENDER fra IBM. Fidusen er også at man kan aflæse om der har været nogle SMART-fejl. Har der det skal disken byttes under garantien. Finder lige et link til SMART-Defender, som virker på alle smart diske.
Avatar billede kraka Nybegynder
11. oktober 2002 - 10:15 #2
Her er linket http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm her er også drive fitness test og wipe som sletter en disk fuldstændigt.
Avatar billede kraka Nybegynder
11. oktober 2002 - 10:18 #3
Der er også en diskmanager som muliggør installation af store diske på systemer der har en begrænsning (diskmanager 2000)
Avatar billede unraveler Nybegynder
12. oktober 2002 - 15:52 #4
Jamen SMART-fejl er netop en fejl, som vel næppe er min skyld - men firmaet mener, jeg SELV har været skyld i fejlen ved at installere en ontrack-manager; hvornår det så end er sket.

Mit spørgsmål er altså, om en ontrack-manager virkelig kan lave så meget ravage og i den grad få disken til at opføre sig, som om den er fysisk i stykker?
Avatar billede kraka Nybegynder
13. oktober 2002 - 18:07 #5
Hvad er en ontrack-manager ?
Avatar billede unraveler Nybegynder
13. oktober 2002 - 18:14 #6
Det er så lige spørgsmålet. Mig bekendt et stykke software, der kan hjælpe et ældre bundkort til at håndtere store diske. Men hvad det har lavet på min disk, se det er jeg ikke klar over. Og hvordan det overhovedet kan lave så stor skade...
Avatar billede kraka Nybegynder
14. oktober 2002 - 11:49 #7
Jeg ville ikke acceptere det afslag fra forhandleren. Du har jo heller ikke installeret nogen trackmanager vel ? Har du hentet IBM programmet ? har din disk smart fejl skal den byttes, det er helt sikkert. Jeg tror ikke man laver programmer idag der kan smadre diske uden at man får en advarsel først.