Avatar billede www.jesper Nybegynder
05. oktober 2002 - 10:50 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

speciele tegn i streng

Hvordan kan jeg få " ind i en streng, uden vb tror det er slutningen på strengen?
Avatar billede kjeld_klit Nybegynder
05. oktober 2002 - 10:57 #1
"streng..........." & """ & Var & """ & "streng forsat........"
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. oktober 2002 - 11:16 #2
"streng..........." & """" & Var & """" & "streng forsat........"
Avatar billede tubber Juniormester
05. oktober 2002 - 12:59 #3
Det er nu ikke nødvendigt med så mange "" du skal bare slutte dem og så din var og så starte igen :O)

"Streng..." & var1 & "Streng forsat: " & var2 & " Sådan fortsætter du bare"
Avatar billede kjeld_klit Nybegynder
05. oktober 2002 - 13:11 #4
Erik er nok den eneste der har svaret rigtigt (bortset fra han kopierer min stavefejl ;-)
For at få " ind i en tekststreng skal man skrive """"
Bare én ville forklare mig hvorfor det er nødvendigt med """" når der er tale om ". Hvis det er andre reserverede tegn fx & er det nok at skrive "&"

Fortsat go' dag
Avatar billede tubber Juniormester
05. oktober 2002 - 13:21 #5
Det jeg skrev virker nu når jeg sidder og programmere......
Avatar billede kjeld_klit Nybegynder
05. oktober 2002 - 13:32 #6
tubber, forlænger du ikke bare strengen? Jesper vil ha' at der skal stå " i strengen. Fx "Det er "lørdag" i dag!"
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. oktober 2002 - 14:06 #7
Er der noget at forklare? Sådan er det bare. Hvis man i en

  ".............."

vil have en enkelt " skal man skrive den 2 gange:

  ".....""........."
Avatar billede allanmc Nybegynder
05. oktober 2002 - 14:29 #8
Hvorfor tre anførselstegn? To styk er længe nok ;]
Eksempel:
MsgBox "Der var engang en ""nisse"" der hed poul"
Bliver til
Der var engang en "nisse" der hed poul
Avatar billede kjeld_klit Nybegynder
05. oktober 2002 - 14:38 #9
Så skal det være INDE i en streng, det gælder ikke hvis det er variabler der skal omsluttes med " - og dog, hvis man skriver dem i tekststrengen kan man godt alligevel:

Me.Caption = "Det er ""lørdag"" i dag"
Me.Caption = "Det er """ & Format(Now, "dddd") & """ i dag"

Nå Jesper, hvad siger du så - noget af det må du da kunne bruge :-)
Avatar billede vips Nybegynder
14. oktober 2002 - 14:40 #10
jeg bruger:
MSComm2.Output = "AT+CMGS=" & Chr$(34) & "+"
hvor Chr$(34) er "
Det virker !