Avatar billede spoof Nybegynder
04. oktober 2002 - 01:26 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

Kærnehus i pære

Det har ind i mellem undret mig hvorfor kærnehuset i en pære er så småt i forhold til et æble. Hvad skyldes det?
Avatar billede ztyxx Nybegynder
04. oktober 2002 - 01:30 #1
måske er pærens frø ikke så sarte som æblers, og derfor skal der måske ikke så mange til at sikre en ny plantes spiren??
Avatar billede spoof Nybegynder
04. oktober 2002 - 01:30 #2
PS: Spiser lige en mere!
Avatar billede spoof Nybegynder
04. oktober 2002 - 01:31 #3
ztyxx: God teori!
Avatar billede jakoba Nybegynder
04. oktober 2002 - 01:33 #4
tilfældigheder.
Det er ikke en parameter der betyder noget for pæretræers evne til at overleve.

Det er frøets størrelse til gengæld. det skal være lille nok til at blive slugt af en fugl og derefte skidt ud et sted langt væk hvor der (forhåbentlig) er plads til et pæretræ. Så de frø du binder i kernehusene er nogenlunde lige store.

mvh JakobA
Avatar billede ztyxx Nybegynder
04. oktober 2002 - 01:33 #5
bare et gæt, tror ikke der er en speciel grund, sådan er det vel bare, de er jo ikke beslægtet så nært
Avatar billede jakoba Nybegynder
04. oktober 2002 - 01:33 #6
Ups.    binder  ->  finder
Avatar billede ztyxx Nybegynder
04. oktober 2002 - 01:36 #7
samme problemstilling finder du jo også imellem mennesket kontra rotten, en hanrottes testikler er, i forhold til kroppens størrelse, større end mennesket, men okay ikke helt det samme:-)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
04. oktober 2002 - 01:36 #8
mennesket == menneskets
Avatar billede spoof Nybegynder
04. oktober 2002 - 01:38 #9
De smager i hvert fald godt, de pærere (Har allerede spist 3).
Avatar billede angel_seraphiel Nybegynder
04. oktober 2002 - 01:39 #10
ztyxx - Det er ikke engang løvn.. Så'n nogen rotter har nogle kæmpe kogler.. Er det så derfor de får så mange unger ?
Avatar billede ztyxx Nybegynder
04. oktober 2002 - 01:40 #11
hehe, du tænker at de skal rumme så meget mere "krudt" til alle de unger*GG*
Avatar billede ztyxx Nybegynder
04. oktober 2002 - 01:41 #12
og når man så tænker på deres placering, og hvor lavbenede de er*ARRRGHHH*
Avatar billede spoof Nybegynder
04. oktober 2002 - 01:41 #13
Her sidder man og er nysgerrig omkring frugt, og starks begynder folk at snakke om testikler! Hvad er det for noget :-)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
04. oktober 2002 - 01:42 #14
hehe
Avatar billede spoof Nybegynder
04. oktober 2002 - 01:46 #15
Jeg holder et vågent øje med, om der skulle være rotteboller i den næste jeg spiser.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
04. oktober 2002 - 01:48 #16
kig hellere efter hvepse, de er alle steder med frugttræer i øjeblikket
Avatar billede spoof Nybegynder
04. oktober 2002 - 01:50 #17
De ligger altså ude i køleskabet - og jeg bor ikke i Århus - så mon ikke jeg er uden for farezonen? :-)
Avatar billede spoof Nybegynder
04. oktober 2002 - 01:52 #18
jacoba: Dit forslag er da et rent gæt, ikke? Eller ved du noget om sagen?
Avatar billede ztyxx Nybegynder
04. oktober 2002 - 01:52 #19
hehe, jeg bor på vestsjælland, og der har vi hvepse ved de frugttræer der stadig bærer frugt
Avatar billede ztyxx Nybegynder
04. oktober 2002 - 01:53 #20
spoof> det er jo sådan at naturen hænger sammen på mange finurlige måder, så jakobs indlæg er absolut relevant
Avatar billede spoof Nybegynder
04. oktober 2002 - 02:08 #21
ztyxx> relevant ja, men man kan stille spørgsmål ved om det er kompetent. Jeg vil gerne have svar fra en der ved noget om æbler og pærer - ikke blot en frugtspisende teoretiker (No offence jacoba).

Naturen er finurlig - det er jo derfor jeg er nysgerrig :-)

Jeg bor i København ved søerne - her er ikke andet en myg og edderkopper!
Avatar billede ztyxx Nybegynder
04. oktober 2002 - 02:09 #22
og rotter:-)
Avatar billede spoof Nybegynder
04. oktober 2002 - 02:10 #23
- ikke på 1. sal ;)
Avatar billede spoof Nybegynder
04. oktober 2002 - 02:11 #24
rørende er for små til deres testikler..
Avatar billede spoof Nybegynder
04. oktober 2002 - 02:13 #25
-d
Avatar billede jakoba Nybegynder
04. oktober 2002 - 02:29 #27
bananfrø er meget små og spreder sig på en anden måde. når fuglen spiser får den klistret bananmos på næbbet og i mosen er der frø. Sidenhen når fuglen er fløjet et stykke vej tørrer mosen ind så den ikke klistrer mere og frøet falder til jorden.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
04. oktober 2002 - 02:30 #28
okay jakoba, hvad så med kokospalmer*LOL*
Avatar billede jakoba Nybegynder
04. oktober 2002 - 02:34 #29
Jeg ved det ikke, men 2 mulige:
1) de er runde og hårde, så hvis træet står på bare lidt skrå jord vil de trille.
2) Thor heyerda experimenterede lidt med det og de kan flyde i nogen uger før de mister evnen til at spire. Dvs de kan falde i vandet fra een ø og skylle iland på en anden.

mvh JakobA
Avatar billede ztyxx Nybegynder
04. oktober 2002 - 02:44 #30
eller
kokosplukker 1 har haft en affære med kokosplukker 2´s kone, kokosplukker 2 finder ud af det, og vil hævne sig, bevæbnet med et par kokosnødder opsøger han kokosplukker 1 på hans adresse, i landsbyen 15 km væk, prøver at kaste kokosnødderne i hovedet på ham, men rammer ved siden af, hvorved de ryger ud i kokosplukker 1´s have og spirer...
nej nu må jeg vist hellere snart gå i seng ;-)
Avatar billede spoof Nybegynder
04. oktober 2002 - 02:51 #31
ztyxx> ROFLMA!
Avatar billede jakoba Nybegynder
04. oktober 2002 - 02:52 #32
Du er faktisk ikke helt galt på den. For selvom de kan flyde en rum tid er det ikke nær længe nok til at de kan vøre flydt fra ø til ø over hele stillehavet. Men kokospalmer findes oå alle ørene så teorien er at mennesker har haft dem med som forråd på lange sejladser og smidt resterne når de endelig kom iland for enden af rejsen.
Avatar billede torben.s Nybegynder
04. oktober 2002 - 03:13 #33
jeg tror mere at det skyldes avl og sort. plantageejere er selfølgelig intreseret i at fremavle en dejlig saftig pære uden et kærnehus på størrelse med en golfkugle.
Avatar billede spoof Nybegynder
18. oktober 2002 - 11:51 #34
Nu har jeg læst lidt i diverse encyklopædier og tager til takke med følgende bud:

Pæretræet har udviklet sig i varmere regioner end æbletræer. (teori) Æbletræet er mere hårdfør en pæretræet. (faktum!)

Æblet har en isolerende luftlomme omkring kernerne for at beskytte kærnerne mod temperatur svingninger (måske kun under udviklingen, måske mod varme, måske kulde??). Denne beskyttelse er ikke nødvendig for pæren, da den har udviklet sig i varmere regioner end æblet.

Well, tak for teorier om fugle og kokosnødder! ztyxx, smid et svar. jakoba for point for den tekniske del, ztyxx for den kreative :)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
18. oktober 2002 - 21:27 #35
et svar ;-)
Avatar billede spoof Nybegynder
22. oktober 2002 - 12:39 #36
ztyxx> Det var en kommentar... sidste chance, ellers må du nøjes med at kigge forbi til en pære :)