Avatar billede bundgaard Nybegynder
01. oktober 2002 - 22:07 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Bil højttalere

Så er tiden kommet til at jeg skal ha sat anlæg i min gamle spand :)

Mål;

Front 4" (rundt hul)
Bag  4 x 6, 4 x 10 (hva det så end betyder, fandt det på en hjemmeside)

Men det ved i sikkert =)

Det jeg så beder jer om, er at finde nogle højttalere (evt en sub) som lyder godt! :D Prisen skal være omkring 1000 kr. evt lidt mere :)

Jeg har cd-afspiller som yder 4x45W..

Og nej, vil ikke ha link til div steder hvor man kan købe ting. Vil ha produktbeskrivelse, pris osv osv =)

Håber i kan hjælpe
Avatar billede a-torsten Nybegynder
01. oktober 2002 - 22:10 #1
Har lige sendt linket til en kammerat jeg har som er tosset bilstereo-freak...

-Anders
Avatar billede bundgaard Nybegynder
01. oktober 2002 - 22:10 #2
lyder godt :)
Avatar billede mache-sfx Nybegynder
01. oktober 2002 - 22:28 #3
www.dba.dk den blå avis søg der
Avatar billede bundgaard Nybegynder
01. oktober 2002 - 22:30 #4
"Og nej, vil ikke ha link til div steder hvor man kan købe ting. Vil ha produktbeskrivelse, pris osv osv =)"
Avatar billede bundgaard Nybegynder
02. oktober 2002 - 08:44 #5
anyone? :/
Avatar billede heintzelmann Nybegynder
02. oktober 2002 - 10:54 #6
Hej
Jeg er den kammerat som a-torsten henviste til men han ville åbenbart ikke selv svare, har ellers sendt ham en del info.

Det nemmeste for dig er at montere to stk 6x9 højtalere i din hattehylde. Det er en 3(eller 4) vejs højtaler som spiller alle toner (Bas, Mellemtoner og Diskant) På den måde slipper du for at skulle montere forstærker hvis du skal trække en subwoffer og nogle højtalere. Som du skriver yder din radio 4x45W (Opgivet! Holder ikke praktisk med mindre bierne flyver den rigtige vej og solen i ryggen og alt det der) Men de 4x45 er nok til at kunne få et par udemærket 6x9 højtalere til at spille godt og højt.

Med hensyn til valg af højtalere, tag evt Sony, de laver nogle fornuftige højtalere til en fornuftig pris. De har i EL-Giganten et sæt Sony 6x9 til 649,- der spiller ret godt. Jeg har ikke lige specifikationerne her og Sony er ikke meget for at oplyse noget på deres hjemmeside :(
Men ellers er det andet alternativ den her:
SONY XSF6940 4-vejs koaksial, 200 watt, 6+9" højttaler Ca 850 kr.

Den model jeg kender fra EL-Giganten mener jeg hedder noget i stil med SONY XSF6930? Men er ikke helt sikker.
(Har priserne fra EL-Giganten Ålborg.)

Med hensyn til montering. Du har to valg når de skal monteres. Du kan enten bruge det ledning der i forvejen er trukket i bilens system eller du kan selv trække noget ordentligt højtalerledning fra bagerst i bilen og frem til radioen. Den sidste løsning er den bedste men også den dyreste og mest besværlige.

Men jeg håber det her kan hjælpe dig lidt ellers må du komme med extra spørgsmål :o)

-Casper
Avatar billede bundgaard Nybegynder
02. oktober 2002 - 13:55 #7
Hej Casper :)

Godt at se et langt og seriøst svar, det er noget man savner nu om stunder!

Ang. de sony til 650 kr der, det lyder som et godt tilbud, men hva skal der så sidde i fronten?

Og kan man ikke finde en (evt. saml selv) subwoofer til billige penge? :) Men okay, hvis Sony-højttalerne leverer god lyd, så kan de vel også gøre det!

Hmm, hvis du skulle samle et sæt (både front og bag) hva ville du så vælge? omkring 1000-1500 kr :)

På forhånd tak!

/Thomas

Håber ikke jeg stiller for mange spørgsmål ;)
Avatar billede heintzelmann Nybegynder
02. oktober 2002 - 22:15 #8
Hey
Skulle jeg vælge blev det JBL Højtalere i fordørene og JBL i bagdørene og så en JBL Sub 10" i bagagerummet, men det kræver en go forstærker oss og så løber det hurtigt langt over de 1000-1500. Når du har det budget du har så er de 6x9 det bedste bud. Evt suppler med et par højtalere i fordørene men køb nu noget ordentligt, lad være med at spare 300 kr da dem i fordørene faktisk er de vigtigste i et helt sæt. Hvis du vil have god lyd i hele bilen.

JBL Højtalere:
P-52 1000 kr
P-42 800 kr
JBL Sub incl Kasse, 3000 kr (Er ik helt sikker men ca)
Forstærker, fra 2k til 4000 kr.
Dertil kommer kabler som bestemt ikke er billige og montering.

Hvor I landet er du fra? Min Subwoffer JBL er til salg....har bare ikke fundet ud af hvad jeg skal ha for den endnu. Jeg er selv fra Ålborg området.

Forresten er grunden til at jeg ville vælge JBL det at de sidder i min egen bil. Jeg har P-52 i fordørene og P-42 i sidebeklædningerne bagi, det er en 3 dørs :) Og de spiller rigtigt godt. Kombineret med min Alpine V12 forstærker kan det godt få bilen til at hoppe lidt.

Kort resume: Jeg ville Aldrig vælge lyd for 1000-1500 kr for et samlet anlæg, det bliver for dårligt så.

Håber du kan bruge det til noget.

-Casper

Som godt kan li at svare på ICE spørgsmål :)
Avatar billede bundgaard Nybegynder
03. oktober 2002 - 08:02 #9
Hey igen :D

Fandt nogle gamle 4" højttalere derhjemme. De må gøre det indtil videre! Så har jeg lidt ekstra penge at smide efter de andre højttalere :)

Kunne man evt smide http://www.thansen.dk/product.asp?c=93092759&n=517554924&pn=517554970 den der bagi? altså bagagerummet?

Og så smide en af disse to i hattehylden?

http://www.thansen.dk/product.asp?c=93092759&n=517554924&pn=517554982
http://www.thansen.dk/product.asp?c=93092759&n=517554924&pn=520531381

Og hvilken af de to vil du anbefale, hvis det var?

Lige en ting til...

Hvis man nu smed den der BeatBox (den med 2xbas osv) om i bagagerummet, er det så nødvendigt at købe nogle ekstra højttalere til hattehylden?

Tak for din tid :D

/Thomas
Avatar billede bundgaard Nybegynder
03. oktober 2002 - 08:04 #10
Nåja, liiiige en ting til

Tingene fra thansen, er det skod ting eller er det ok kvali?

Og kunne du måske prøve at finde et fint anlæg derinde :) (gerne med forstærker osv) Det bedste du kan samle til en billig pris! Det er nemmere for mig, hvis jeg selv kan hente det hos dem :)
Avatar billede heintzelmann Nybegynder
03. oktober 2002 - 13:15 #11
Personligt ville jeg hellere selv sidde og larme end smide de produkter fra T-hansen i! Jeg er modstander af produkter fra T-Hansen generelt, de skulle nøjes med at sælge knallert dele! De ting jeg har set folk har købt der har været noget kinajuks.

Lyd i bilen koster! Start med at køb et par ORDENTLIGE! 6x9 som jeg sagde så får du en fornuftig lyd til at starte med. Så kan du senere udbygge med forstærker, subwoffer og flere højtalere til dørene.

Har du bare lidt krav til lyden så glem T-Hansen. Hvis det skal være så billigt så kør ud til en ophugger og find nogle gamle højtalere i smadret biler. Du må bare indse at dit budget ikke holder til noget fornuftigt! Selv har jeg brugt ca 14.000 på det, men det spiller også pænt godt.

-Casper
Avatar billede bundgaard Nybegynder
03. oktober 2002 - 17:20 #12
Har ikke så mange krav til lyden :)

Så jeg prøver at købe en basboks m. 2 8" bas osv..den er ok til en begyndelse, håber jeg :)

Men mange tak for hjælpen..du har givet mig lidt at tænke over/bygge videre på :D
Avatar billede heintzelmann Nybegynder
04. oktober 2002 - 07:42 #13
Det er bare iorden. Det bliver dårlig lyd, men det er trods alt lyd. Hehe. Nu arbejder jeg med BilStereo og ICE så jeg ved lidt, og stadig var et sæt 6x9 bedre :oP
Men god fornøjelse med det.

-Casper