Avatar billede park Nybegynder
30. september 2002 - 21:20 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

dc 10+ studio 7

Jeg har købt dc10+ og pinnacle studio 7,det hele fungerer ok bortset fra at når jeg laver en vcd eller svcd så er billedet utydelig i forhold til vhs båndet. Er dette normalt eller burde man ikke kunne lave en næsten perfekt kopi på vcd eller svcd. Jeg har ikke så meget forstand på indstilningerne i studio 7, men jeg syntes at jeg har prøvet det hele, håber at der er nogle der kan hjælpe.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
30. september 2002 - 21:46 #1
En almindelig video optager kun med omkring 240 linier, så du skal sikkert en 1/4 PAL for optimal kvalitet. Hvis du kopierer fra et VHS
bånd.

/per
Avatar billede park Nybegynder
30. september 2002 - 21:53 #2
Øhh en 1/4 pal ? hvad er det??
Avatar billede hoejrup Nybegynder
30. september 2002 - 23:14 #3
PAL er en europæisk TV standard, men Frankrig anvender SECAM.

PAL svarer til en billedeopløsning på 768 pixel x 576 linier.

En hel PAL svarer til broadcasting kvalitet, og 1/4 PAL er 1/4 del af den fulde opløsning.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
30. september 2002 - 23:16 #4
Avatar billede henninga Novice
01. oktober 2002 - 01:31 #5
PAL kører med en opløsning på 768x576 pixels. Når du digitaliserer det 1:1 fylder det ca. 25 MB pr sekund (1500 MB/min).
Derfor komprimeres det af din hardware til f.eks 1:8 (Broadcast) eller 1:10 (SVHS). Det vil sige, at ved 1:10 fylder det ca. 150 MB/min.
Mini DV har 720x576, DV codec, fylder 215 MB/min.
DVD har 720x576, MPEG2 Video og Audio compression, og fylder 30-70 MB/min
SVCD har 480x576, MPEG2 Video, MPEG1 Audio og 10-20 MB/min
VCD har 352x288, MPEG1 Video og Audio og fylder 10 MB/minut.
Til orientering :-)
m.v.h. Henning
Avatar billede hanloven Mester
01. oktober 2002 - 05:06 #6
Hvis ellers din rå optagelse er okay, vil du kunne få en udemærket kvalitet. - Noget lignende VHS. Jeg roder meget med redigering, så jeg har lavet mange VCD'er af hjemmevideoer. Når jeg kopiere digital video fra mit videokamera til harddisken og konvertere det til VCD, får jeg kvalitet lig VHS. Det ser faktisk rigtig godt ud...
Avatar billede park Nybegynder
01. oktober 2002 - 07:10 #7
Jeg har prøvet stort set alle opløsninger med samme resultat, jeg har også lagt mærke til at når jeg sætter noget tekst eller andet ind så står det også lidt sløret (det er svært at læse teksten). Kan det have noget at gøre med cdén jeg brænder det over på.?
Avatar billede hanloven Mester
01. oktober 2002 - 20:47 #8
Da det under alle omstændigheder er digitalt, kan det ikke ha noget med cd'en at gøre. Det har at gøre med hvilke programmer du bruger til dit projekt (og ikke mindst hvilke codecs og bitrates...).

I mange programmer kan man ændre på lys / kontrastforhold, samt skarpheden i billedet. Det kan du prøve at kigge på, selvom det ikke altid er lige godt, hvis din rå-optagelse ikke er derefter...

Kender desværre ikke studio programmet, så jeg kan ikke fortælle 100% hvordan du skal gøre. - Hvis du vil lave en VCD vil jeg anbefale dig at optage i 352 * 288 med så høj bitrate som mulig. - Så det fylder en del på disken. - Så har du et godt udgangspunkt at konvertere fra...
Avatar billede henninga Novice
02. oktober 2002 - 02:27 #9
Når du har kørt din råfilm ind via DC-10 og klippet den sammen og renderet det hele til en færdig AVI-fil kan du prøve at bruge et andet program til at konvertere din avi-fil til MPEG.
Hvis du bruger Nero brænderprogrammet kan den osse lave VCD, og TMPGEnc kan lave det klar til brænding www.tmpgenc.net.
Avatar billede park Nybegynder
02. oktober 2002 - 07:58 #10
Jeg har hele tiden troet, at jo højere opløsning jeg optager i des bedre, men det er måske ikke rigtigt men nu vil jeg lige prøve 353* 288. Er det lige meget hvor højt jeg sætter bitrate. Jeg har 100 gb hardiskplads så der er masser af plads.
Avatar billede hanloven Mester
02. oktober 2002 - 19:47 #11
Det er i mange tilfælde den opfattelse mange har, omkring opløsningen. - Men du kan sagtens komme ud for at en optagelse i 352 * 288 er langt bedre end en optagelse i 1024 * 768. Hvis bitraten ikke er derefter.

Jeg er helt sikkert enig med henninga at du skal prøve at bruge TmpegEnc til at konvereter med. Du vælger bare VCD templaten når programmet starter, så sætter den automatisk den rigtige opløsning og bitrate.

Filen du får ud af det putter du så bare ind i Nero, som laver det rigtige layout på cd'en, så den kan afspilles på de fleste DVD afspillere..
Avatar billede henninga Novice
02. oktober 2002 - 23:34 #12
Og check lige om din DVD-spiller kan afspille SVCD.
Mange kan kun klare VCD og DVD.

Håber det lykkes for dig.

Jeg har lige installeret en prøveversion af  ULead DVD MovieFactory (fra PC Planet bladet) og det er godt nok det nemmeste program jeg har prøvet. Det laver VCD/SVCD/DVD med. Stop avi-filen ind i den ene ende og så klarer den konvertering/opsætning/brænding så jeg ender med den færdige CD lige til at spille på TV.  -  MEN, det er jo en anden historie.

m.v.h. Henning
Avatar billede hanloven Mester
03. oktober 2002 - 16:15 #13
henninga: Programmet Roxio VideoPack 5 kan det samme trick, med at konveretere videoen, det kan bare klare avancerede menuer. Dog er det ikke helt så lige til at arbejde med. Menuerne kan godt drille lidt, men den kan også både lave VCD, SVCD og DVD...
Avatar billede henninga Novice
03. oktober 2002 - 21:52 #14
hanloven: Det lyder godt - er det et program der følger med Easy CD-creator eller ??. Ulead kan osse lave menuer (Scenes) som man selv kan lave baggrunde til i billedprogram. Så kan man hoppe rundt i filmen eller filmene - det virker meget godt.
Hvad med dig PARK. Har du fået det til at virke ??
Avatar billede park Nybegynder
04. oktober 2002 - 06:57 #15
Jeg har prøvet med tmpgenc med et lidt bedre resultat, det er dog med det jeg har optaget i høj opløsning. Jeg vil prøve her i weekenden at optage med en lavere opløsning og højere bitrate(Hvis konen ikke skal bruge videoen i stuen). Jeg har også købt pc planet for at prøve ulead. Videopack er nok for dyrt
Avatar billede henninga Novice
04. oktober 2002 - 23:12 #16
Jeg håber du syntes det virker fint med Ulead, om du så har lyst til at købe det er en anden sag. Jeg aner ikke hvad det koster :-)
Hvad angår kvaliteten på den færdige (S)VCD, så bliver resultatet ikke bedre end hvis du kopierer fra VHS til VHS. Et VHS-bånd er lav-kvalitet i forhold til f.eks. et mini-DV eller en DVD og du vil altid få et endnu dårligere resultat når du kører det ind i PC'en via analog indgangen.
Fordelen ved Mini-DV er, at det kun bliver digitaliseret een gang og derefter ikke bliver yderligere forringet.
Jeg vil foreslå at du kører det ind i PC med den allerbedste kvalitet, altså den mindste komprimering, og i fuld PAL størrelse (768x576). Derefter lader du PC'en (Ulead) lave det digitale signal om til en MPEG-fil (352x288 VCD eller 480x576 SVCD). Det tager nok noget længere tid, men jeg tror det giver bedre billeder.
Slutresultatet vil dog altid blive ringere end din originale VHS-kopi.
Avatar billede hanloven Mester
05. oktober 2002 - 03:08 #17
Nej, Roxio Videopack programmet følger, så vidt jeg ved, ikke med til noget hardware. Det er et program man skal købe ved siden af. Hvad det koster ved jeg ikke, men jeg har planer om at få fat i det. Har kun set det hos en kammerat.

Min erfaring omkring opløsning / bitrate er at der ikke er nogen grund til at optage i højre opløsning end du ønsker at dit færdige projekt skal være. Hvis du f.eks vil lave en VCD, så er det kun spild af god plads at optage i en højere opløsning end 352 * 288. Jeg har eksperimenteret en del med det og har kun set er meget lille, eller slet ingen, forbedring i kvaliteten.

Der hvor jeg virkelig har kunne hente kvalitet er når jeg forøger min bitrate. - Bare lidt erfaring :-)
Avatar billede park Nybegynder
09. oktober 2002 - 14:23 #18
Det hjalp lidt at sætte bitraten op, men det er stadigvæk lidt sløret. Men det må jeg nok leve med
Avatar billede hanloven Mester
11. oktober 2002 - 09:03 #19
Når du kigger på det på din pc monitor, vil du altid kunne se at det ikke er helt iorden. Alle små detaljer (fejl) blir vist. - Det er først når du får det over på fjernsynet og går ud i normal "se-fjernsyn" afstand, at der ikke er så stor forskel længere.. - lidt vil der være. Specielt fordi du capture analog fra VHS.

Jeg har prøvet at kopiere en dvd skive, med nogle reklametrailere, digitalt. Konvertere dem til VCD format (352 * 288) og smide dem på en skive. Den kvalitet ligger sig meget tæt op af originalen. - Jeg blev meget forbavset. Her er kvaliteten jo så os iorden, fra råmaterialet.

Tak for point, jeg er glad for at jeg kunne hjælpe :-)

//Hanloven