Avatar billede michael_r Nybegynder
22. september 2000 - 16:15 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Agfa SnapScan Touch - driver problem

Jeg har store problemer med en Agfa SnapScan Touch usb scanner. Først og fremmest har jeg fuldt manualen, hvilket vil sige:

1. installere software (scanwise)
2. genstarte
3. tilslutte scanneren når Windows er færdig indlæst.

Windows 98 finder også ud af at der er sat noget på USB porten, men den vil kun installere det som en \"Ukendt enhed\".

Jeg ved at man kan tvinge Windows til at benytte en driver, men problemet er netop at jeg ikke kan finde en driver på den medfølgende cd-rom. Agfa har lavet det sådan, at den automatisk installeres sammen med ScanWise, hvilket IMO ikke er så pokkers smart.

Jeg har prøvet mange ting, søgt og søgt på nettet men desværre uden held :(

USB kortet er af mærket Sandberg, computeren er en IBM Aptiva P120 med en Windows 98 opg. installeret. Jeg har ikke andre usb enheder, men i følge windows skulle usb kortet virke (det er fundet og installeret korrekt).

Jeg håber nogle kan hjælpe, på forhånd mange tak.

Mvh. Michael Rasmussen.
Avatar billede nopper Praktikant
22. september 2000 - 21:03 #1
Jeg har før haft problemer med samme scanner og en Compaq.Jeg fandt en opdatering til Compaq.Prøv at søg på IBM\'s support sider.Har du slået USB til i BIOS.Check dette først.
Avatar billede michael_r Nybegynder
24. september 2000 - 00:45 #2
Tak for de gode forslag.

Men jeg har allerede studeret IBM\'s sider, opdateret BIOS og søgt i diverse nyhedsgrupper uden held :(

M.h.t. at slå USB til i BIOS, så er der jo lige det, at det er et PCI kort der er sat i maskinen, hvorpå USB stikkene sidder, derfor kender BIOS intet til dette - den ser det bare som et PCI kort.

Det er virkelig et underligt problem... :o(

Mvh. Michael Rasmussen.
Avatar billede nopper Praktikant
24. september 2000 - 08:54 #3
Jeg kender ikke det omtalte kort, men men men har du så installeret en Usb controller.Du skal jo bruge et eller andet til at fortælle din computer at nu har du sat en helt ny type enhed i din maskine.
Avatar billede michael_r Nybegynder
24. september 2000 - 09:42 #4
Jo, det går helt automatisk, som det også burde med scanneren ;o(

Når man har sat kortet i, finder Windows 98 dette og installere en passende driver. Det ser ud til at være helt perfekt, den finder den driver som er omtalt i dokumentationen til kortet, og der står også at \"denne enhed fungere korrekt\" derinde i Enhedshåntering.

Det samme burde ske når jeg sætter scanneren på, men scanneren vil den kun finde som \"Ukendt enhed\" og jeg har ikke mulighed for at finde en driver på cd\'en, som Windows vil godtage.
Det ser ud til, at Agfa har lavet noget halløj, hvor samtlige scannere ligger i én inf fil; og installeres via en message.exe fil med et parameter for den scanner man \"propper\" på. Jeg har prøvet at køre denne exe fil, med det parameter der står i inf filen (ud for snapscan touch), men det ændre ikke spor ved mit problem :(

Jeg har efterhånden prøvet en masse ting, og er ved at løbe tør for idéer...

Via google.com fandt jeg dog en person med samme problem, og jeg har også skrevet til vedkommende, men endnu ikke modtaget et svar. Det kan måske hjælpe lidt at se på vedkommendes screenshots af problemet: http://www.ing.dk/konf/root/pcit/html/2479.html

Mit problem ligner meget, det er blot en anden USB controller jeg har.

Mvh. Michael Rasmussen
Avatar billede teknik Juniormester
26. september 2000 - 23:51 #5
...Det lyder til at du har godt fod på det, men alligevel virker det ikke...

Det lyder dog ikke, som om du har forsøgt med den nyeste version af Scanwise...?    download her :  ftp.agfa.com/software/Public/DTP/ISP_TOUCH_V1405.EXE" target="_blank">ftp://EndUsra8:agfa2000@ftp.agfa.com/software/Public/DTP/ISP_TOUCH_V1405.EXE

link til Snapscan side hos Agfa
http://www.agfahome.com/product/CatProd_DisplayPublic.html?id=3133&object=Product

Jeg har personligt mest tiltro til ovenstående 1405 driver,
men du kan muligvis også have held med denne (ældre?) \"beta\" version
Kan hentes her: Til Windows 9x&2000.
http://www.agfa.com/betasoftware/download/sw_pc_snaptouch.htm
Det er en version 1401...

mvh :-)
Teknik
Avatar billede teknik Juniormester
28. september 2000 - 21:18 #6
Din 1-2-3 rækkefølge lyder i øvrigt mystisk...
Typisk, så ville jeg tilslutte hardware først, og så installere driver/(scanwise)
bagefter...i disse Plug\'nPray tider, så skal windows jo gerne kunne \"se\" hardwaren før der kan accepteres at der sættes ressource af til tingen.
Avatar billede michael_r Nybegynder
30. september 2000 - 18:46 #7
hej Teknik,

Jeg har faktisk prøvet med den nyeste driver, hvilket heller ikke gav et andet resultat :(

Beta version har jeg dog ikke prøvet, men selvom jeg tviler lidt på den, vil jeg da prøve så snart jeg får tid.

M.h.t til min \"1-2-3\" rækkefølge er jeg helt enig, jeg ville også mene at man skulle sætte den på først, men det er fordi Agfa har lavet driveren på en mærkelig måde, altså noget med et program der skal kører inden scanneren tilsluttes og så installere den rigtige driver så snart scanner bliver sat på. Dette sker som sagt ikke :o(

Jeg har skam også prøvet at sætte scanneren på først ... nøjagtig samme resultat. Normalt kan man via Enhedshåndtering -> engenskaber for driver tvinge Windows til at benytte den og den driver (i dette tilfælde Agfa SnapScan Touch), men problemet er netop, at jeg ikke kan finde denne driver (inf fil) nogle steder - hvis jeg beder Windows om at tage den fra Agfa cd\'en, får jeg blot den besked at \"der fines ikke en hardware driver på det angivne sted\".

Jeg havde håbet at der var nogle der havde netop en Agfa SnapScan Touch, og kunne \"trække\" en driver ud af deres system - hvordan Agfa præcist har lavet det (når det virker) kommer godt nok meget an på, om det er muligt. Men der må jo for pokker være en inf fil, som Windows bruger som driver.

Foreløbig tak for de gode forslag.

Mvh. Michael Rasmussen
Avatar billede teknik Juniormester
01. oktober 2000 - 03:43 #8
>> Micheal r
Enig i, at beta nok ikke gír noget...Odds 0-5%
Dårligt besværet værd....Tilsyneladede er det \"sidste års beta\", da versions nummeret er ældre en den nye \"released\" driver.

Ide 2  -odds 20-25%
..Jeg har set et næsten tilsvarende problem, hvor ejeren havde installeret \"scanwise\" masser af gange...
men uden at det duede...¨Jeg fik det til at køre ved at afinstallere, og slette den gamle installation først, og derefter installere igen.....

...Var så vidt jeg kunne \"fornemme\" mest held, men det kunne måske du for dig....
-Altså det med at få den gamle version 100% udraderet før reinstallation af scanwise.
100% udradering omfatter også -start, -kør, -regedit, og så søge efter (-rediger, -søg), og slette de nøgler, som indeholder søgestrengen \"scanwise\"

Ide 3 Odds 5-10%
...Har du forsøgt med \"TWAIN\" baserede programmer, som Microsoft Publisher og Iphoto Plus

...Hvis ikke du ved det, så er \"Twain\" et forsøg på at få en generel ensartet interface mellem scannere og software, i stil med \"DirectX\" for spil....

Du skal ind i et \"rullegardin, og opgive en \"source\", så hvis scanner kun er \"ukendt  objekt\", så funker det jo nok ikke....

Ide 4: Odds 25-35%
Har du forresten checket portens IRQ for konflikt/deling.... Knas med en ellers velfungerende hardware skyldes ofte konflikt på /deling af den IRQ adresse, som porten anvender -altså USB porten...
Hvis der er anden hardware, som bruger samme IRQ, så regn roligt med, at det er skyld i problemerne...(Plug\'n Pray skulle jo virke, men 2 brugere på én IRQ er stadig en tvivlsom affære i 30-50% af tilfældene)

Ide 5:  Odds 10%
Har du aktiveret \" assign IRQ to USB\" i din BIOS opsætning...?
Den bør stå på \"yes\", når du vil bruge USB porten(e)

Ide 6: Odds 50-70%
Mht. .Inf fil, så afleverer Scanwise installationen en Agfascan.inf fil i C:\\windows\\inf folderen, så måske er det eneste du behøver, at vælge \"opdater driver\", og så pege på
den pågældende folder....

mvh : -)
Teknik

...Er der ikke noget af det her, som dur så må jeg (formodentlig) give fortabt...
Avatar billede michael_r Nybegynder
03. oktober 2000 - 18:06 #9
Uha, det var mange idéer, jeg skal nok prøve dem så hurtigt som muligt, men lige et par kommentarer til de ting jeg delvis har prøvet:

ide 2:
Jeg har faktisk installeret en clean Windows en enkel gang, men der sker jo ikke noget ved at prøve ryde lidt ud manuelt.

ide 4:
Ja, der er ikke problemer med hverken kortet eller den \"ukendt enhed\", hvis man skal tro Windows.

ide 5:
Ville ønske bios\'en indeholdt denne mulig, men da det er et såkaldt Add-on kort der er smækket i maskinen, aner bios ikke hvad usb er :(

ide 6:
Gid det var så nemt ;o)
Den omtalte fil ligger også i roden på cd\'en, og jeg har prøvet at henvise til den begge steder. Hver gang får jeg beskeden \"Der er ingen hardware-driver på det angive sted\" :o(

Jeg har også prøvet på at få fat i Agfa\'s support, men det ser ud til at de kun har en e-mail adresse her i landet. Hvilket jeg også har skrevet til, men der ser ikke ud til at ske meget.

> ...Er der ikke noget af det her, som dur så må jeg (formodentlig) give fortabt...

Jeg vil prøve de forskellige ting, så snart jeg får lidt ledig tid. Men jeg forstår dig udemærket, jeg er også ved at hive de sidste totter hår af hoved p.g.a. dette problem. Det bliver ikke bedre af, at maskinen ikke er min egen, men derimod en bekendt som snart savner sin maskine og nye scanner ;o(

Jeg har faktisk også overvejet at købe den nye HP scanner, der også har touch knapper og gennemsigtigt låg. Men om den vil virke tør jeg slet ikke tænke på endnu, men HP har da vidst en dansk tlf. support :)

Men du skal i hvert fald have mange tak indtil videre, jeg skal nok vende tilbage med lidt info og point hvis noget af det virker.

Mvh. Michael Rasmussen.
Avatar billede teknik Juniormester
04. oktober 2000 - 17:20 #10
Måske er det det her I/O kort du har, og måske understøtter det USB
......lidt for meget måske, men alligevel:

Jeg besøgte lige  http://www.sandberg.net/

De nævner ikke direkte et USB kort, men et \"firewire\" kort....FireWire er en ny standard for datoverførsel, som især vinder frem indenfor digital video overførsel .
Stikkene ligner i høj grad USB stik, men firewire og USB er mig bekendt ikke kompatibelt......Der er to patches til dette kort som bruges hvis:.....\"Hvis win98 eller win98SE ikke kan finde den tilsluttede hardware\"....Kunne måske være Guf for dig
Hvis det er sådan et kort du har, og det understøtter USB????

Her er lidt saks fra siden....(I/O-kort)
Filnavn Beskrivelse Størrelse Dato
win98gold.exe Patch der bruges hvis Ulead softwaren ikke kan finde det tilkoblede udstyr til Windows 98 746 KB 100800
Win98SEMSDV.exe Patch der bruges hvis Ulead softwaren ikke kan finde det tilkoblede udstyr til Windows 98SE 308 KB 100800
firewire_kort.doc Vejledning til firewire kort til Microsoft Word 2,2 MB 100800

xx - Teknik
Avatar billede michael_r Nybegynder
15. oktober 2000 - 11:29 #11
Jeg har fået forhandleren af kortet til at se på sagen, og konkludsionen var, at jeg godt kunne glemme at få det til at virke med Aptiva\'en.

Selv en 5 år gammel maskine kunne kortet virke i, men altså ikke Aptiva\'en. Så problemet er selve kortet, og altså ikke scanneren. Afslutningen blev, at jeg købte en HP 3400C scanner, som både har usb og parallel port. Så den er nu tilsluttet, og virkende med parallel porten.

Jeg siger mange tak for de gode forslag, og som tak for ulejligheden giver jeg dig (teknik) point\'ene.

Endnu engang tak for de gode forslag, som garanteret havde hjulpet hvis maskinen ikke havde været en IBM Aptiva.

Mvh. Michael Rasmussen.
Avatar billede nopper Praktikant
15. oktober 2000 - 12:32 #12
Ja,det er en nem løsning du har valgt,men det eneste jeg har at tilføje er, at din forhandler er ualmindelig dårlig til at rådgive sine kunderog meget useriøs for selvfølgelig kan IBM\'s  maskiner også køre med agfa scanneren.Du har bare været uheldig med, at der ikke er nogen, sim er fremkommet det rigtige svar.
Avatar billede michael_r Nybegynder
15. oktober 2000 - 13:25 #13
Det er en nem løsning, ja. Men efter et par månede hvor ejeren af maskineriet rykker for at få sin scanner og en Agfa hotline der ikke kan hjælpe synes jeg det har taget nok tid :(

Det er i øvrigt USB kortet der ikke virker, og forhandleren prøvede med et par andre også uden held. Desuden fik jeg oplyst at IBM havde lavet et USB kort, men at det kostede omkring kr. 2000,- hvilket aldrig kan svarer sig.

Men Agfa\'en er ikke helt ude af mit liv endnu, for jeg vil selvfølgelig prøve at kontakte IBM for at hører deres mening. Jeg er dog glad for at jeg fandt en anden scanner, så ejeren af Aptiva\'en kan få sin maskine igen.

Mvh. Michael Rasmussen.
Avatar billede teknik Juniormester
15. oktober 2000 - 20:38 #14
-Tak for Points..Det var meget generøst. Godt at du selv fandt ud af en alternativ løsning.
mvh:-)))
Teknik