Avatar billede drone Nybegynder
30. september 2002 - 11:59 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Projekt Linux server

Hejsa alle!

Jeg har besluttet mig for at det er ved at være tid til at prøve at lege med linux.

Jeg vil derfor gerne have god råd og links til, hvad der skal til for at få sat en linux server op, der kan:
Dele min Boomtown-ADSL forbindelse ud til mit lan (gerne m. en elelr anden form for loadbalancing)
Køre en Counterstrike server
samt evt.
Mail, web, ftp (sikkert ikke nødvendigt)
Maskinen der skal bruges er en P3 550 m 768mb ram. (Det bør vel kunne klare det)

Der gives ikke points før jeg har en maskine der er oppe at køre. Til gengæld justeres point antalet geren i forhold til den ydede hjælp.
Avatar billede bad24 Nybegynder
30. september 2002 - 12:17 #1
lytter med :)
Avatar billede dank Nybegynder
30. september 2002 - 12:17 #2
"...Der gives ikke points før jeg har en maskine der er oppe at køre. Til gengæld justeres point antalet geren i forhold til den ydede hjælp...."

:ø] Jeg tror hvis jeg skal være ærlig at dit spørgsmål er måske en kende for generelt i forhold til serveren skal "køre"..

Men her er nogle links:

www.redhat.com

I princippet alt du behøver bortset fra CS serveren som jeg ikke kan huske hvor du downloader.
Avatar billede drone Nybegynder
30. september 2002 - 13:16 #3
Jeg er mere ude efter forslag til hvad jeg skal gøre.
Software til CS - sesrver har jeg.
Denne kan jeg sikkert få sat op, uden større problemer.

Så lad mig omformulere:

Hvad skal jeg installere og hvordan konfigureres det, hvis vil have installeret Linux på en server, således den kan dele min internet forbindelse ud til mine øvrige maskiner.
Der findes diverse mini (router/proxy) installs, men disse kan ikke bruges da maskinen også skal trække en CS-server m.m.
Avatar billede drone Nybegynder
30. september 2002 - 13:18 #4
F.eks. hvilken Linux distribution skal jeg vælge og hvorfor ?

Når Linux er oppe at køre, hvordan får jeg den på nettet ?

Når den er på nettet, hvordan får jeg så delt netforbindelsen ?
Avatar billede bad24 Nybegynder
30. september 2002 - 13:20 #5
Jeg ved ikke om man kan installere, C*S server på E-smith, men ellers vil det være mit foreslag :)

//Lars
Avatar billede mcpoppe Nybegynder
30. september 2002 - 13:21 #6
jo jeg vil gerne svare på hvorfor'en linux vers. du skal bruge hvi sdu bruger redhat. der er lige kommet en 8.0 i dag, har ikke prøvet den men det kommer ellers er den 2 nyeste 7.3. finder lige et sted du kan hente den.
Avatar billede mcpoppe Nybegynder
30. september 2002 - 13:21 #7
E-smith hvor kan man hente den??
Avatar billede mcpoppe Nybegynder
30. september 2002 - 13:22 #8
ftp.dkuug.dk udmærket side til at hente forskellige linux distros
Avatar billede bad24 Nybegynder
30. september 2002 - 13:23 #9
Avatar billede dank Nybegynder
30. september 2002 - 13:34 #10
Den e-smith som folk forslår er nok også et godt bud! Ellers vent til Mandag kl. 0600 når RedHat 8.0 bliver releaset!
Avatar billede bad24 Nybegynder
30. september 2002 - 13:38 #11
Jeg tror bare alle GUI Linux, vil bruge for meget plads. Og for meget lort. e-smith har næsten alt det du skal bruge (C*S server er der ikke :))
//Lars
Avatar billede drone Nybegynder
02. oktober 2002 - 00:40 #12
Hmm jeg syntes ikke jeg er kommet meget tættere på en løsning.

Stortset bare et par forslag til distribution uden ret mange argumenter for og imod
Avatar billede drone Nybegynder
03. oktober 2002 - 00:31 #13
Er ovenstående virkelig alt eksperterne kan bidrage med!

Der er jo ikke et eneste svar jeg ikke kunne have surfet mig til på 2 min
Avatar billede dank Nybegynder
03. oktober 2002 - 01:09 #14
Det sagde jeg jo til dig i mit første svar... Dit spørgsmål er så generelt som det overhovedet kan være.. Og bliver man endelig specifik så er det oftest et spørgsmål om preference ikke viden.

Prøv du med et mere konkret spørgsmål så får du et bedre svar... :o]
Avatar billede madsbrodersen Nybegynder
09. oktober 2002 - 08:43 #15
Du kan godt installere CS på en E-smith server:

Kig på dette link: http://www.e-smith.org/docs/howto/contrib/final-cstrike-howto.html

Det virker helt fint - jeg har haft en maskine kørende med en ligende konfiguration.
Avatar billede drone Nybegynder
09. oktober 2002 - 08:47 #16
Ok!
Se der var noget der kunne bruges.

Er der noget om at E-smith, er særlig velegnet til router løsning?
Avatar billede madsbrodersen Nybegynder
09. oktober 2002 - 18:32 #17
Det kommer helt an på hvad du mener med router-løsning. Hvis du mener den skal stå som gateway på dit netværk ud mod internettet så er den helt perfekt!
Avatar billede drone Nybegynder
09. oktober 2002 - 18:52 #18
nøjagtigt det der var tanken
Avatar billede madsbrodersen Nybegynder
09. oktober 2002 - 22:53 #19
Så skulle den være helt ok - det er endda muligt at sætte den op til at køre med roaming profiles til windows (jeg har ikke selv benyttet den som domainecontroller - det har været et rent windows-domæne med linux som fil-, web- og mailserver)
Avatar billede madsbrodersen Nybegynder
09. oktober 2002 - 22:57 #20
Forresten så er der slet ikke behov for så kraftig en maskine til at drive serveren (dette er ud fra at den ikke driver en CS-server) jeg har det kørende på en P2 266mhz med 256mb ram og jeg har endnu ikke været ude for at den ikke kunne følge med!!! - jeg tror heller ikke du vil få problemer med CS-serveren, da din adsl-forbindelse vil gå død inden maskinen bliver lagt ned af trafikken(medmindre det skal være en ren lan-server)

Giv et praj hvis du har problemer med installationen af CS.
Avatar billede drone Nybegynder
10. oktober 2002 - 13:41 #21
Jeg kaster mig over projektet efter weekenden. (Maskinen skal lige bruges som LAN-Party CS server før, så der er ikke tid til at eksperimentere).
Jeg give noget feedback her når jeg er kommet videre.
Avatar billede drone Nybegynder
10. oktober 2002 - 13:45 #22
Har du nogen erfaring med at have den som printserver ?
Avatar billede madsbrodersen Nybegynder
10. oktober 2002 - 17:18 #23
nej - desværre, men det burde vel ikke være det helt store - du kan via E-smith dele en printer på boxen.