Avatar billede staz Nybegynder
29. september 2002 - 18:59 Der er 13 kommentarer og
5 løsninger

Tyggegummi på mine sæder

HJÆÆÆÆÆLP

Jeg har fået tyggegummi på sæderne i min bil og jeg kan ikke få det af. Der er en der har sat oven i det, så det er grattet godt ned i stoffet. Hvad skal jeg tage det med, uden jeg skader stoffet?

---- Staz ----
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
29. september 2002 - 19:01 #1
Altså man kan få tyggegummi af tøjet ved at smide det i fryseren og så skrabe det af, men mon ikke din fryser er for lille til at kunne indeholde 1 stk bilsæde? Du kan da prøve at få det mast ind ;)
Avatar billede jefa Nybegynder
29. september 2002 - 19:02 #2
Det kan af hvis du fryser det, men det er lidt vanskeligt at putte et sæde i fryseren. Kan stoffet evt. ikke tages af og så ligge det i fryseren.
Avatar billede esoulman Nybegynder
29. september 2002 - 19:04 #3
ring til leth ? ;)
Avatar billede jefa Nybegynder
29. september 2002 - 19:07 #4
Du kan købe noget der hedder frysespray.
http://www.dandrift.com/produkter/500/512.html
Avatar billede jefa Nybegynder
29. september 2002 - 19:07 #5
DAN DRIFT FRYSESPRAY kan anvendes ved krympning af metaller, og beskytter mod varmeskader ved lodning. Termostater ”0-stilles”. FRYSESPRAY er også særdeles anvendelig til at fjerne tygge-gummi
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. september 2002 - 19:37 #6
Afkøl tyggegummiet

Gør tyggegummipletten hårdere ved at nedkøle den. Det gør du enten ved at lægge hele tøjstykket i fryseren eller ved at lægge en plastikpose med et koldt fryseelement ovenpå pletten.

    Skrab væk

Når tyggegummipletten er afkølet, skraber du så meget af som muligt med en ispind eller et andet træinstrument.

    Vær forsigtig med rense benzin

Sidder der stadig tyggegummirester tilbage, skal du fjerne resten med rense benzin. Sørg for god udluftning under arbejdet og undgå tændte cigaretter.

Benzin er både brand- og eksplosionsfarlig og sundhedsskadelig at indånde gennem længere tid.

    Gør klar

Beskyt bordet eller gulvet med et ordentligt lag aviser.

På aviserne lægger du et gammelt, hvidt håndklæde eller et andet hvidt stof af bomuld, som du folder nogle gange.
Hvis stoffet er farvet, vil det smitte af, fordi rense benzin opløser farverne.

    Afprøv stoffet

Ikke alle stoffer tåler rense benzin. Hæld derfor en smule rense benzin på et stykke køkkenrulle og dup det på tøjet et sted, der ikke ses.

Vent 15 minutter og se efter, om stoffet har taget skade. Hvis alt er i orden, fortsætter du med at rense tøjet eller tæppet.

    Rens af

Læg nu stoffet med pletten på håndklædet, tyggegummiet vender opad.

Læg en tot vat under pletten. Herefter gnides med en klud vædet i benzin, til pletten forsvinder.

    Fjern benzinrester

Når pletten er væk, tørres stedet med en anden ren, hvid klud.

Du skal så vidt muligt skylle rensemidlet væk med varmt vand.
Til sidst skal tøjet eller tæppet vaskes, hvis det kan tåle det. Følg vaskeanvisningen.
Avatar billede hundevennen Nybegynder
29. september 2002 - 19:45 #7
gi det en gang ligthergas - så fryser det og skrab det forsigtigt af
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2002 - 19:46 #8
helt ærligt et sådan spm hører bare ikke hjemme i et it-forum
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. september 2002 - 19:55 #9
kasperthomsen> der er 1 sted på eksperten.dk hvor det ikke behøves at omhandle IT - prøv at gæt hvilken kategori det mon er ;)
Avatar billede webmasterdk Praktikant
29. september 2002 - 20:28 #10
hundevennen >> Ville være godt nok til afkøling, men det giver en kæmpe fedt plet istedet så!
Avatar billede ekspertmaage Nybegynder
29. september 2002 - 20:51 #11
husholdningssprit tager tyggigummi af 100 procent en klud med noget på og pup det på og kør lidt rundt på det.. så er det væk !!!!!!!
Avatar billede staz Nybegynder
30. september 2002 - 08:40 #12
Ahh... dejligt mange gode svar. Men ikke rigtige noget jeg ikke havde tænkt på.

Det med at smide mit bilsæden i fryseren, tror jeg jeg dropper :oP Men med at fryse det ned, var måske en ide. Husholdningsprit er jeg nervøs med, da at det er farvet stof og gerne vil beholde farven.

Men jeg prøver lige, og vender tilbage senere.

kasperthomsen >> I know det ikke er et it-releateret spm. men hvor i verden finder du en samling af folk som er villig til at hjælpe dig bare fordi de har lyst :o) Desuden, som john-stigers siger, er det fri debat. Og hvis man ikke må diskuter sine tyggegummi problemer her, hvor skal man dog så gå hen :o)

---- Staz ----
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2002 - 13:07 #13
sorry kiggede ikke lige på kategori:-(((((((((((((((((SORRY:-(((((((((
Avatar billede staz Nybegynder
30. september 2002 - 13:41 #14
john_stigers >> Hvor har du egentlig kopieret det tekst henne :o)
Avatar billede staz Nybegynder
10. oktober 2002 - 10:04 #15
Sry det tager så lang tid, men jeg har ikke fået testet det endnu. Gør det her i weekeden...
Avatar billede staz Nybegynder
29. august 2003 - 09:37 #16
Sry, det blev en lang weekend. Bilen er solgt, fik aldrig løst problemet =)
Avatar billede webmasterdk Praktikant
29. august 2003 - 09:43 #17
staz >> hvor arbejder du henne?
vil squ gerne arbejde et sted hvor en weekend er på 10 måneder! :)
Avatar billede staz Nybegynder
29. august 2003 - 12:33 #18
Ja det vil de fleste sku gerne =P