Avatar billede bottiger Nybegynder
29. september 2002 - 00:35 Der er 17 kommentarer

12 stole & 12 æbler

Jeg blev tidligere idag stillet over for et spørgsmål, som var lidt usædvanligt :)
Efter at have tænkt lidt over det vil jeg nu gerne høre hvad i andre siger til det.

forestil dig 12 stole og 12 æbler.

Er det det samme ? Beslut dig før du læser videre...

... forestil dig nu 0 stole og 0 æbler, er det så det samme ?
Argumenter.
Avatar billede spe Nybegynder
29. september 2002 - 00:38 #1
12 stole og 12 æbler er ikke det samme
0 stole og 0 æbler er det samme nemmelig ingenting
Avatar billede spe Nybegynder
29. september 2002 - 00:39 #2
Problem stillingen blev gennemgået i "viden om" på dr forleden.
Avatar billede carstengp Nybegynder
29. september 2002 - 00:46 #3
Ja, det er korrekt... se klip fra programmet her: http://www.dr.dk/videnom/89tal/tal3.ram
Avatar billede NanoQ Nybegynder
29. september 2002 - 00:50 #4
Det kommer jo helt an på hvordan den anskues.

Som jeg ser det, er der forskel i begge tilfælde. Nemlig forskel på begreberne "æbler" og "stole". Her er antallet irelevant.

Ignorerer man objekterne "æbler" og "stole" og kun tager dem som "enheder", har vi den modsatte situation. 12 enheder = 12 enheder og 0 enheder = 0 enheder. Her er begreberne i begge tilfælde ens.

Det er først når vi begynder at koble logisk association på udsagnene, at der kommer en forskel. Nemlig ved at 2 gange ingenting er = ingenting. Ved at vælge "antallet" ingenting, gør vi pludselig objektet irelevant. Derfor opstår der forskel på de to udsagn.
Avatar billede spe Nybegynder
29. september 2002 - 01:03 #5
nanoq>> Jo begreberne er ens hvis du skriver 12 enheder i begge tilfælde. Men at begreberne er ens er ikke ensbetydene med at de 2 udsagn er ens for at afgøre dette må jeg finde frem til værdien af enhed i de 2 tilfælde. Præcis som udsagnet 2x og udsagnet 3x er ens begreber men ikke gør at x er lig med x i de 2 udsagn. Jeg må vide noget mere for at afgøre dette.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
29. september 2002 - 01:27 #6
som jeg skriver, kommer det an på hvordan situationen anskues.
Avatar billede spe Nybegynder
29. september 2002 - 01:33 #7
nanoq>> Ja er enig med dig i det og set som begreb så er 12 enheder også det samme som 0 enheder.
Men nu var anskuelse om 12 æbler og 12 stole var det samme og ikke om der var tale om samme begreb.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
29. september 2002 - 01:36 #8
stadig... så er vi nede på anskuelsen af 0'et - her kan man vælge, som jeg ville gøre, at et 0 gør objektet irelevant, hvorfor udsagnene stadig er ens.
Avatar billede spe Nybegynder
29. september 2002 - 01:44 #9
0 gør netop objektet irelevant, derfor tog det så lang tid før 0 blev accepteret som et tal man kunne regne med. 0 har også en begrænsning i forhold til alle andre tal man kan ikke dele med 0.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
29. september 2002 - 01:51 #10
alene fordi "uendelighedstegnet" endnu ikke er ophøjet til status som tal, som 0 blev det ;)
Avatar billede bongobride Nybegynder
29. september 2002 - 01:53 #11
hmmmmm....
Hvad er så tungest?
1kg fjer, eller 1kg bly
Avatar billede spe Nybegynder
29. september 2002 - 01:58 #12
Lige tungt fordi 1 kg er 1 kg uanset hvad det kilo består af.
Avatar billede Beach Mester
29. september 2002 - 02:11 #13
Til noget "lidt" andet som næsten handler om det samme...
Jeg fik på et tidspunkt stillet et regnskab op som egentlig var ret simpelt. Det handlere om at gange og dividere en 2-3 gange men hvor der til sidst manglede 1 enhed.
Er der nogle af jer der kan huske den eller kender den?

//Beach
Avatar billede bongobride Nybegynder
29. september 2002 - 03:08 #14
heh, jeg kender en der var 100% sikker på, at 1kg bly var tungere end 1kg fjer... ho ho hi ha
Avatar billede spe Nybegynder
29. september 2002 - 03:56 #15
1 kg bly kan godt føles tungere end et kilo fjer. Et kilo bly fylder ikke meget mens et kilo fjer fylder en del. Putter vi begge dele i en kasse der er 5 cm høj skal kassen til fjer være noget bredde end den til bly. Trykket pr cm bliver noget større for blykassen end for fjer kassen.
Avatar billede ekspertmaage Nybegynder
29. september 2002 - 08:26 #16
12 stole og 12 æbler er det samme tal mæsigt men ikke størrelset mæsigt, der er stolen størrst..

0 stole og 0 æbler er ikke det samme for det er ingen ting
Avatar billede eazye Nybegynder
29. september 2002 - 11:46 #17
ekspertmaage "0 stole og 0 æbler er ikke det samme for det er ingen ting" » det er da det samme, når det er 2 x ingenting :)