Avatar billede epoc Nybegynder
21. september 2000 - 15:05 Der er 18 kommentarer og
5 løsninger

Kan ikke se hinanden

Hej jeg har 2 computere begge med 10/100 netkort begge win 98 og har begge instaleret de rigtige Klienter har de rigtige opkaldskort instaleret og har begge netbeui og tcp/ip + deling det er twistedpairs kabel og de kan stadig kun se sig selv
Avatar billede burningice Nybegynder
21. september 2000 - 15:12 #1
har du husket at dele nogle mapper på den anden computer??
Kan du pinge den anden computer??
Avatar billede grunken Nybegynder
21. september 2000 - 15:19 #2
hmm

kender problemet, men det kan godt løses, prøv lige at pinge den anden computer i en dosprompt ;-)
Hvis du der kan se den anden computer...!, så ville jeg anbefale dig at give hver puter deres egen IP, og derefter lave en hostsfil

start msdos-prompten.
hop til \"c:\\windows\"
skriv  \"edit hosts\"

hostsfilen skal se ud som følgende.

xxx.xxx.xxx.01        computernavn1
xxx.xxx.xxx.02        computernavn2

gem og genstart puterne (hostsfilen skal ligge på begge to, for godt resultat.)

-Grunken

P.S det skal dog tilføjes at hvis du bruger IPX/SPX-protocollen, så ville problemet sansynligvis ikke være der!
Avatar billede svenderik Nybegynder
21. september 2000 - 15:20 #3
Tryk på start
-> kontrol panel -> netværk -> print og fil udskrifts deling. Sæt sæt fluen ben efter behov
Avatar billede epoc Nybegynder
21. september 2000 - 15:41 #4
>>cyberfessor Ja det har jeg og hvad mener du med at \"pinge\"

>>grunken kan jeg godt bare instalere Ipx/spx eller skal jeg gå igennem alt det andet

>>Svenderik  what?
Avatar billede grunken Nybegynder
21. september 2000 - 15:50 #5
Epoc >> det andet tager ikke særlig lang tid, og et netværk der kører bedre, samt du jo har muligheden for at smide begge putere på nettet...

Skriv lige hvis der er noget du ikke forstår, men som de andre siger \"har du delt dine mapper\"

Pinge er let

hvs du har puternavnet, går du i dosprompten og skriver!

ping denandenputer

og enten kan du se den eller osse kan du ikke\'

-Grunken

Avatar billede epoc Nybegynder
21. september 2000 - 16:12 #6
nu har jeg pinget dem begge de skriver bare at de ikke kan finde værten
Avatar billede goulduck Nybegynder
21. september 2000 - 16:26 #7
prøv at pinge deres IP\'er ...

Nu siger du at det er de rigtige opkaldkort ... nu mener du vil netkort, ik? :)

Og dit Twisted Pair kabel er krydset, ik?
Avatar billede epoc Nybegynder
21. september 2000 - 16:31 #8
jo det var det jeg mente hvad for nogle ip jeg har jo ikke tildelt dem nogen og jo det er krydset
Avatar billede hatecaps Nybegynder
21. september 2000 - 18:38 #9
hmm, hvis du bruger TCP/IP protokol skal du så vidt jeg ved angive samme \"subnetmask\" (typisk 255.255.255.0) på begge maskiner. I NT netværk bruger jeg det altid til at slutte min laptop til en kundes netværk
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
21. september 2000 - 20:40 #10
epoc, hvis du ikke har tildelt begge NIC\'s hver sin IP adresse (2 forskellige, typisk 192.168.0.1 og 192.168.0.2) og en fælles subnetmask (ENS på begge maskiner, typisk 255.255.255.0 som allerede nævnt)...

Hvad sker der hvis du i en kommandopromt skriver hhv. ping 127.0.0.1 ?? og ping [ip på den anden maskine] ??
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
21. september 2000 - 20:42 #11
Når du kigger på egenskaberne for dine NIC\'s skal du også tjekke om TCP/IP suiten er bundet til kortene... hvis der under Bindings ikke står TCP/IP på listen kommer du ikke ret langt.
Og husk også at indtaste IP adresser og subnetmasks...
Avatar billede elmquist Nybegynder
25. september 2000 - 00:49 #12
Først skal du sikre dig, at du har sat IP indstillingerne korrekt. Tigerdyrs svar har et meget godt eksempel, jeg vil dog af andre grunde (æstetiske) foreslå at du bruger følgende ip-indstillinger:
Maskine 1:
IP adresse:
Subnet maske:

Maskine 2:
IP adresse:
Subnet maske:

(Du har med subnet maske 255.255.255.0 254 host adresser til dit IP netværk. Traditionen foreskriver at din default gateway (hvis du en dag for en sådan, har host adresse .1 (IP: 192.168.1.1) andre routere eller lignende har adresserne 2-9. Servere (også printservere) tildeler du så host adresserne .10-.99, og alle klienterne har host adresserne .100 - .254.
Bemærk at host adresse .0 er netværkets IP-adresse og host adresse .255 er netværkets IP-broadcast adresse. (alt dette er under forudsætning at dit IP-netværk er masket med 255.255.255.0))

Med dette simple eksempel, og meget hurtige undervisningsmateriale, tror jeg dog ikke du kommer særlig langt, hvis ikke du er sikker på at dit kabel er krydset.

Tjek at følgende er krydset:
1 og 3
2 og 6
Resten skal gå lige igennem (mest for at sikre mod støj).

Jeg kan ikke lige huske farvekoderne. Men jeg mener at være sikker på at standard for et lige stik ser sådan her ud:
1 orange/hvid
2 orange
3 grøn/hvid
4 blå
5 blå/hvid
6 grøn
7 brun/hvid
8 brun

Hvis
1) Du har lavet IP indstillingerne som jeg foreslår dig
2) Du har tjekket at kablet vitterligt er krydset
3) Du stadig ikke kan pinge

Skyldes det enten at dit kabel er defekt, eller at et af dine netkort er defekte.

Prøv først at få fat på et nyt krydset kabel (det lugter nemlig bare så meget af, at der er et eller andet galt med det kabel).
Avatar billede epoc Nybegynder
27. september 2000 - 16:54 #13
nu har jeg lavet det overstående eksempel hvad skal gatewayen hedde og hvaordan skal hostfilen se ud
Avatar billede elmquist Nybegynder
27. september 2000 - 19:28 #14
Gateway indstillingerne er ip-adressen på den router der forbinder dig til andre ip-netværk, såsom Internettet. Men jeg formoder ikke du har en router, så der skal ikke stå noget :-)

Det der med hostfilen er jeg lidt forvirret over. Mener du ikke hvad host navnet skal være ? Hvis det er det, så betyder det ingenting. Det eneste du bare lige skal sikre dig er, at dine maskiner ikke hedder det samme, rent microsoft mæssigt, og at de er i samme arbejdsgruppe (workgroup). Jeg mener at huske at du tjekker disse indstillinger under fanebladet identifikation.
Avatar billede elmquist Nybegynder
27. september 2000 - 19:29 #15
Og så skulle jeg lige spørge til om du kan gensidigt pinge maskinerne ? Det burde du nemlig kunne.
Avatar billede oldie Nybegynder
29. september 2000 - 08:06 #16
Prøv at pinge hvert enkelt netkort for at se om det virker korrekt.
Dette gøres ved en kommando som følger:

PING 127.125.0.1

så skulle du gerne få svar på at kortet svarer med de tider som det tager at sende pakker

Hilsen Oldie
Avatar billede burningice Nybegynder
29. september 2000 - 19:59 #17
a hva\' for noget... 127.125.0.1... Hvad i alverden er det for en IP adresse. Hvis det er kortets interne IP adresse du tænker på, så er den rigtige 127.0.0.1.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
29. september 2000 - 21:23 #18
Jeg må helt klart holde med cyberfessor... loopback IP\'en er 127.0.0.1  og resten af 127.x.x.x må ikke bruges!
Avatar billede dres Nybegynder
04. oktober 2000 - 14:36 #19
192.168.0.X
255.255.0.0 :)
Avatar billede burningice Nybegynder
05. oktober 2000 - 13:45 #20
erm... og hvad skulle det så til for??
Avatar billede epoc Nybegynder
03. november 2000 - 12:12 #21
Jeg har stadig ikke fået det til at virke er der slet ikke nogen der har en ide om noget

jeg har skiftet netkort i begge computere og cablet
Avatar billede epoc Nybegynder
03. november 2000 - 12:21 #22
dette spm er lukket
Avatar billede epoc Nybegynder
03. november 2000 - 12:22 #23
:)