Avatar billede idm Nybegynder
24. september 2002 - 11:45 Der er 37 kommentarer og
2 løsninger

Brutalt spg...

Hej...

Dette spg. er måske lidt brutalt...

Mig og en af mine venner ramte for noget tid siden en kat med 140Km/t

nu kommer mit spg. hvor mange kilo ramte vi katten med... jeg ved ikke hvor hurtigt katten løb men lad og nu bare sige at den stod stille.

Net-base
Avatar billede random_act Nybegynder
24. september 2002 - 11:55 #1
Det er jo fart og massefylde spørgsmålet. For at kunne svare skal man kende bilens masse fylde. Plus jeg vil gerne opfordre en coadmin anmelde han her for at køre forhurtigt og for dyreplagerig.
Avatar billede ice Nybegynder
24. september 2002 - 11:59 #2
random_act -> det er forhåbentlig din spøg, for det første kunne det være sket i et andet land, på en motorvej. Der er det svært at gøre noget hvis der smutter en kat ud på banen. Det er lovpligtigt at køre en kat over, hvis en undvigelse kan forårsage ulykke eller sammenstød med medtrafikanter!!
Avatar billede random_act Nybegynder
24. september 2002 - 12:03 #3
Nej det er ikke lovpligtigt for man skal bremse for alt støre end en hund. Hunde kan fåes meget små så det siger egenligt at man skal stoppe for alt inklusivt katte. Motorveje er lukket veje og der kommer ikke dyr på dem så tit så jeg tvivler det har været på andet end en landevej.
Jeg vil gerne have net-base til at forklare presist hvor og hvornår det skete.
Avatar billede morten_leth Nybegynder
24. september 2002 - 12:03 #4
der vil jeg godt give ice ret i at det kunne være sket på en motorvej et eller anden sted... jeg synes spm'et er godt nok men jeg kan desværre ikke hjælpe
Avatar billede morten_leth Nybegynder
24. september 2002 - 12:05 #5
det skal du ikke gøre net-base det får han alligevel ikke noget ud af....random act
Avatar billede pimpz Nybegynder
24. september 2002 - 12:07 #6
random_act >> jeg vil godt se dig nå at stoppe på en motervej for en kat med 140km/t
Avatar billede cazoo Nybegynder
24. september 2002 - 12:11 #7
hehe.... SLAM.....
Avatar billede cazoo Nybegynder
24. september 2002 - 12:14 #8
DEt er jo heller ikke tilladt at holde stille på en motovej...
Avatar billede random_act Nybegynder
24. september 2002 - 12:16 #9
Jeg køre ikke ulovligt så jeg køre aldrig over 110 på motorvejen. Græsset skal være slået ved motorveje og der er selvfølgelig klart udsyn mindst 100 meter frem så man tager undvigelses manøvre inden det bliver et problem.
Cazoo det der går jeg lige ned og giver dig et slag for. ses.
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. september 2002 - 12:16 #10
http://www.trafiksikker.dk/tr_trafikquiz.html
Søndag morgen. Du skal til bageren. Ind i bilen. Der er ikke langt, så du tager ikke sele på. I Kringlesvinget skrider en bil ud. I rammer hinanden med 50 km/t.
Hvor mange kilo skal dine arme holde imod?  (svaret er 4 ton)

Gad vide hvad 14 km/t så er?.....
Avatar billede criterius.dk Nybegynder
24. september 2002 - 12:16 #11
cazoo ->
så er der sgu penge at tjene for politiet i en motorvejskø... ;o)
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. september 2002 - 12:16 #12
14 = 140
Avatar billede criterius.dk Nybegynder
24. september 2002 - 12:17 #13
john_stigers ->
14 km/t er nok ikkeret meget mere en 1,5 ton
140 km/t er noget andet :o)
Avatar billede criterius.dk Nybegynder
24. september 2002 - 12:18 #14
fandens også - det var sgu for sent jeg fik trykket... :o/
Avatar billede pimpz Nybegynder
24. september 2002 - 12:19 #15
Jeg ville ikke mene at det er lovligt at lave en undvigelses manøvre på en motervej!!! Det lyder da helt vildt!!!! Jeg tror bare du er nød til at indrømme at du er på dybt vand!!!!
Avatar billede Chewie Novice
24. september 2002 - 12:19 #16
john stigers >> det er noget med når man fordobbler hastigheden firdobler men vægten .... jeg er dog ikke helt sikker
Avatar billede cazoo Nybegynder
24. september 2002 - 12:20 #17
Ja men det er jo noget andet....
Avatar billede random_act Nybegynder
24. september 2002 - 12:22 #18
Så'en som du køre pimpz ville jeg ikke holde for meget på det der. Undvigelser er lovlige så længe man kan styre det.
Avatar billede ice Nybegynder
24. september 2002 - 12:23 #19
random_act -> ikke hvis det er til gene for andre, og slet ikke hvis det kan medføre uheld
Avatar billede pimpz Nybegynder
24. september 2002 - 12:25 #20
Ja men stadigvæk ville de færreste nok lave en undvigelses manøvre pga af en kat!!!
Men en ting kan man kostantere efter folk udregning :D og det er at katten er ren HISTORY!
Avatar billede random_act Nybegynder
24. september 2002 - 12:26 #21
Det må godt være til en hvis gene (mindre fart ændringer). Man må jo selvfølgelig ikke bare hamre til venstre over i en bil for at undgå at ramme et dyr.
Tror problemet her er at jeg går efter loven når igår efter ting i gætter jer til og det der lige er praktisk.
Avatar billede pimpz Nybegynder
24. september 2002 - 12:31 #22
Jeg tror roligt man kan sige at spørgsmålet er kørt ud på et side spor:)
Husk at net-base spurgte om hvor mange kilo ramte vi katten med!!!!!!!
Avatar billede random_act Nybegynder
24. september 2002 - 12:33 #23
Det kommer stadig an på bilens størelse og vægt.
Avatar billede Chewie Novice
24. september 2002 - 12:36 #24
rendom act >>> Vi behøver jo ikke at vide størrelse og vægt .... han skal jo bare have formlen !
Avatar billede Chewie Novice
24. september 2002 - 12:44 #25
Måske du kan finde en converter her http://www.convert-me.com/en/

Jeg er ikke skide god til engelsk :o(
Avatar billede idm Nybegynder
24. september 2002 - 13:07 #26
Vi kom kørende på en landevej en aften...

Der er stille og roligt. pludseli kommer der et par katte øjne frem 20-30 længere fremme.. vi siger du løber ikke over.. men det gjore den...

man skal ikke stoppe for en kat... hun en hund eller støre.. da en kat ikke kan gøre nogen skade på bilen. men det gør hunden

Biler vejer 950 Kg og er en lille 3d. Nissan Sunny
Avatar billede idm Nybegynder
24. september 2002 - 13:08 #27
hun = kun
Avatar billede idm Nybegynder
24. september 2002 - 13:09 #28
Men er der ikke nogle der kan komme med en regne formel eller regne det ud.. så der kan blive lukket
Avatar billede Chewie Novice
24. september 2002 - 13:10 #29
arbejder på det :o)
Avatar billede idm Nybegynder
24. september 2002 - 14:57 #30
ok
Avatar billede skurggman Nybegynder
24. september 2002 - 15:52 #31
(950kg * 140)/(9,82)= 13546 Kg eller 13,54 tons

/kim
Avatar billede ice Nybegynder
24. september 2002 - 17:25 #32
net-base -> hvis der ikke kommer nogle bag ved jer, må man gerne sætte farten ned, når man ser et dyr(især hvis man kører 140) :)

Men det er OT, ved det godt, sorry
Avatar billede Chewie Novice
25. september 2002 - 08:35 #33
der er rigtigt, 9,82 er jordens tyngdeacceleration
Avatar billede idm Nybegynder
25. september 2002 - 10:40 #34
ICE->

1. Jeg ved ikke om du har læst mit spg... (tror jeg ikke) For det var ikke det som du har kommenteret jeg spurgte om... og så er det også begrenset hvor meget man kan nå at bremse...

2. Jeg ville bare vide hvor mange kilo vi ramte med... TAK
Avatar billede skurggman Nybegynder
25. september 2002 - 16:49 #35
Hvorfor er det lige at du selv tager halvdelen af pointene? Jeg er sådan set ligeglad, men kan bare ikke helt forstå det...

Jeg har jo svaret nøjagtigt hvad du spurgte om...
Avatar billede dumdum Nybegynder
25. september 2002 - 16:52 #36
Random_act>> Bare lige for at korrigere. Man skal stoppe for hunde i schæfterstørrelse eller derover. Det er ikke for alle hunde.
Avatar billede Chewie Novice
26. september 2002 - 08:48 #37
Jeg havde anmeldt ham ..... ellers er der bare flere der begynder på det pis fordi han slippe godt afsted med det !!!!!!!!!!!!!!!
Avatar billede Chewie Novice
26. september 2002 - 11:48 #38
Nååå .... jeg har iøvigt fundet ud af det ikke er så enkelt at regne ud aflige vil !!

Fandt dette indlæg

Husk at skelne mellem masse og vægt. Hvis bilens masse er 50 kg, når den rammer muren, er den skam også 50 kg efter. Masse hverken forsvinder eller opstår ud af den blå luft.

Mon ikke du snarere spørger om, hvilken kraft bilen påvirker muren med ved kollision - for så kan man tale om "vægt".

Når en bil med fart v kolliderer med muren, oplever vi en brat ændring i v over en meget lille afstand. D.v.s. vi har acceleration og dermed kraft. Såfrem du ønsker at beregne kraft/acceleration, er det dog nødvendigt at kende afstanden over hvilken denne deacceleration finder sted. Antag, at det giver mening at tale om en sådan og kald den s. Da kan du anvende følgende formel

(v-v_0)^2=2*a*(s-s_0) =>

a=½*v^2/s.

Altså er kraften

F=½*m*v^2/s.

Det er dog noget af en idealiserende antagelse, at s rent faktisk kan opskrives så simpelt (deformation af bilen gør den slags vanskeligt).
Avatar billede sneha rani Novice
03. november 2018 - 11:49 #39
Try https://unitconverter.net/ to convert it.