Avatar billede kalleferm Nybegynder
11. september 2002 - 22:14 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Køler larmer

Hej.

Jeg har et træls problem med min køler. Når jeg tænder min PC går der ikke lang tid førend min blæser begynder at larme helt vildt. Det er den blæser der sidder bag i PC'en og blæser varm luft ud. Det er en støjsvag blæser - og normalt kan man da heller ikke høre den medmindre man stikker snuden helt ned til PC'en.

Jeg har en fornemmelse af at det er sommervarmen der gør det... burde den ikke holde op med at larme igen når den har kølet systemet lidt ned?

Efter en genstart kan jeg i bios se at der er en temp. på 73 C. Er det ikke meget normalt?

Kan man evt. finde et program der kan holde hastigheden nede på sådan en blæser uden at skade systemet...

Mvh Jakob
Avatar billede bongobride Nybegynder
11. september 2002 - 22:17 #1
Hmmmm.... Tror den er ved a blive slidt, eller også er der støv i den.
Det jeg plejer at gøre, ved alle de kølere jeg har, er at tage dem ud, gøre dem grundigt rene, stramme skruerne, og så larmer de ikke mere end de skal.
Avatar billede bongobride Nybegynder
11. september 2002 - 22:20 #2
og en temp på 73 i kabinettet er ikke normalt...
Omkring de 30/35
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
11. september 2002 - 22:24 #3
73º må siges at være i overkanten - og jeg håber dybt og inderligt det er CPU'en og at det i så fald er en CPU fra AMD, der er så varm :o)

Det kan være støv, men jeg tror nu mere det er et leje, der er ved at være færdigt :o( Prøv, mens maskinen er slukket, at dreje viften rundt med fingrene; hvis den "kæmper imod" og kører i "hak" er det lejet og så skal den skiftes hurtigst muligt, da den ikke har langt igen!
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
11. september 2002 - 22:25 #4
En CPU fra AMD skal ligge under 70º; i hvert fald XP'ererereren... Det kan godt være, den først brænder af ved 90º, meeeeeeeeeeen...!
Avatar billede kalleferm Nybegynder
11. september 2002 - 23:11 #5
Det er en AMD CPU - på 73 C.
Systemet ligger på ca. 35 C.

Der var ikke rigtig noget støv... men nu larmer den endnu mere, selv når den ikke blæser meget. Det lyder som når man står under en højspændingsledning. Jeg skal vist lige have den åbnet i morgen igen...
Avatar billede rasmusdb Nybegynder
11. september 2002 - 23:12 #6
Jeg vil forslå dig at du enten skifter den om til at køre 5 eller 7 volt, eller anskaffer dig en Enermax blæser, da du selv kan bestemme tempoet på den, vis du vil have mindre larm, og med hensyn til varmen kan jeg ikke tro andet end det er støv, eller din kølerprofil sidder lidt skævt på.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
12. september 2002 - 13:31 #7
Eh, sidder der en ledning eller noget andet i vejen, som evt. bliver fanget af viften??? Larmer den lige meget i "fri luft"?????
Avatar billede kalleferm Nybegynder
11. januar 2003 - 14:45 #8
Beklager at jeg først svarer nu... havde rent glemt dette spørgsmål. Jeg vil gerne give jer 30 hver, da I alle har hjulpet mig. Her kommer de 30 til bongobride.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
11. januar 2003 - 16:53 #9
Læste lige din beskrivelse af lyden igen: "Det lyder som når man står under en højspændingsledning."

D.v.s. det er en "vibrerende" lyd? Så er det 100% et leje og det er der ingen tvivl om! Håber du har fået skiftet blæseren til noget der virker ;o)
Avatar billede kalleferm Nybegynder
11. januar 2003 - 16:58 #10
Kreidler... jeg har oprettet et spørgsmål til dig: http://www.eksperten.dk/spm/303804

Jeg tog blæseren ud, rensede den, og satte den pp plads igen. Det hjelp på højspændingslyden, men den har stadig det førstnævnte problem. Æv. Jeg køber en ny når jeg får penge til det.