Avatar billede stensen Nybegynder
11. september 2002 - 19:16 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Formatering af HD med OS9,2+OS X

Hvordan får jeg min 60 gb hardisk tilbage,den viser nu kun 25,48 gb. Der var installeret MAC OS 9,2 og OSX 10,1
Måske MAC OSX gæmmer nogle filer.
Min com- er en MAC G4 450mhz 700mb ram.
Avatar billede stensen Nybegynder
11. september 2002 - 19:26 #1
Spørgsmål/  Hvis jeg bruger diskværktøj,vælger,-valg til formatering-
sætter flueben på,-Slet alle data-,
Kan der så stadig ligge skjulte filer på hardisken, for vi ved jo at Unix er en svær størelse at slette, samt Linux,,,uha uha...
Avatar billede egonspock Seniormester
11. september 2002 - 20:50 #2
Hvis du har kørt linux, har du jo mindst lavet en ekstra partition i UFS eller sådan noget, som du skal have frigjort. Hvis du vil gøre alvor af at slette hele harddisken, kan du blot bruge diskværktøj fra din Mac-reparations- og installationsdisk, og så sikre dig at alle partitions bliver fjernet, hvis du ikke kræver at CIA ikke skal kunne komme til nogetsomhelst på den, er det tilstrækkeligt at slette alle data.

Hvis det ikke er nok for at få alle ca. 56 GB frem(som 60 GB i producenternes snydesprog betyder), skal du sikkert køre pdisk fra OS9 for at få Linux-partitionen frem i lyset ved at gøre den til en HFS+ eller extended enhed.
Avatar billede stensen Nybegynder
11. september 2002 - 22:48 #3
For at køre pdisk, kræver at jeg her lidt indsigt, programering,og det har jeg ikke, er der ikke en lettere måde at gøre det på??
Jeg har ikke installeret linux, kun osx og  OS 9,2.
Avatar billede egonspock Seniormester
11. september 2002 - 23:18 #4
okay, det forvirrede bare at du skrev Linux ovenfor. Forstår jeg det rigtigt at du har en disk (som ikke er din startdisk) på 60 GB, og som du har haft OS9 og OSX på, som du nu har slettet helt, hvorefter der stadig mangler en del. Har du husket at tømme skraldespanden? (dumt spørgsmål, men jeg har selv prøvet noget lignende.) Der er i øvrigt et problem i OS9, som jeg ikke er sikker på nogensinde blev lukket, at nogle temporære filer ikke blev slettet, hvis et program brød sammen. Det kan du finde et program der hedder Eradicator, der tager vare på at få slettet. Det kan du finde på www.versiontracker.com hvor du kan søge på navnet.

Var det i øvrigt ikke lidt hurtigt at slukke for spørgsmålet? ;-)
Avatar billede stensen Nybegynder
11. september 2002 - 23:47 #5
Som skrevet, så er min hardisk slettet, hvor der før har været installeret MAC OS 9,2, samt OSX 10,1.
Og det var et uheld,at jeg kom til at slette hardisken.      Fortæl ikke dette til nogen....    ;-(  he he.
Men det mærkelige er at , hardiskens størelse,fra at være ca 60 GB er nu kun på 25,48GB.
Hvor er resten forsvundet .
Har læst på en af internet side , hvis man sletter OSX, så skal man sørge først for at slette,systemfilerne først??

Jeg forstår ikke hvad du mener med at slukke for spørgsmålet???
Når jeg har skrevet noget, så  står der om jeg vil godtage spørgsmålet, og jeg trykker på  ok....
Men tak for dit svar.    Kunne ikke finde programmet du referer til, har prøvet at lede efter det....
Avatar billede egonspock Seniormester
12. september 2002 - 00:05 #6
Det jeg mener med at slukke for spørgsmålet er at du har givet dig selv alle point, og at man nu ikke kan gøre andet end at kommentere. Men nok om det.

Kunne det tænkes at du har en anden partition på din harddisk, som du ikke kan se?

Har du prøvet at starte med en OS9-CD, og set hvad der ligger på harddisken? Eller hvad med at starte fra din OSX installationsdiskette og starte for diskværktøj?
Avatar billede stensen Nybegynder
12. september 2002 - 00:51 #7
Der har jeg gjort.  Med cd MAC OSX.
Jeg har installeret,MAC OSX, og kun det ene styreprogram.
Men der er da underligt at hardisken ,halveres....
Før 60GB og nu 24,48..
Avatar billede egonspock Seniormester
13. september 2002 - 14:51 #8
Dvs. at du ikke har prøvet at se på disken fra OS9?

Hvis du har kendskab til at bruge Terminalen i OSX, kan du også prøve den. skriv evt. følgende linje der og tryk retur:
df -k
og så se hvad der står. Du kan derefter prøvet at skrive
ls -la /
Det vil vise dig alt hvad der ligger i 'roden', som det hedder, incl. skjulte filer.
Du kan også vælge at bruge et program fra Omnigroup, der hedder OmniDiskSweeper, det er fint til at holde rede på hvad der fylder på Harddisken!