Avatar billede lsim Nybegynder
14. september 2000 - 11:19 Der er 6 kommentarer og
4 løsninger

Virus 112

Jeg har fået tilsendt noget reklame-materiale fra et firma, der hedder Virus 112 om et abonnement på deres \"Virus 112 Service\".

Er der nogen, der kender noget til dette firma?
Avatar billede hojben Novice
14. september 2000 - 11:22 #1
Jeps.... Mener!!!!!!! at der har været noget med dem og en skole.. De \"plantede\" virusen på skolen for derefter at kontakte dem for at fjerne virusen for penge altså *S*
Avatar billede powell Nybegynder
14. september 2000 - 11:36 #2
Avatar billede prodic Mester
14. september 2000 - 11:44 #3
De der virus 112 var indblandet i at de hackede skolers edbsystemer, og derefter kontaktede skolen for at fortælle dem hvor dårligt deres system var. Selvfølgelig solgte de løsninger der gjorde at sikkerheden blev gjort bedre. Men nu er de ved at blive indblandet i en retsag, fordi nogle(wonder why) mente at det må man da ikke. Det må man jo heller ikke bare for at bevise, hvor dårligt en sikkerhed er, og derefter sælge sit produkt.

Men hvad det har med navnet Virus112 at gøre, det må du ikke spørge mig om. Mener bare at kunne huske navnet fra en artikel, jeg læste i sidste uge.
Avatar billede fcs Novice
14. september 2000 - 13:07 #4
Jeg har igennem et års tid fulgt manden bag virus112, som hedder Peter Kruse. Han er en meget seriøs mand, som ved ufatteligt meget om vira og sikkerhed på nettet. Jeg læste hans artikel omkring sikkerheden på diverse skoler i Danmark og som jeg forstod det gjorde de ikke noget galt. De prøvede at få adgang og lige så snart de var inde loggede de af og forklarede skolen hvad de havde gjort for at komme ind og hvad de kunne gøre for at forbedre sikkerheden. Så vidt jeg ved blev skolerne kontaktet før testen og jeg kan derfor ikke forstå hvorfor der skulle komme en retsag ud af det.

Jeg har gentagne gange spurgt om ting ang. vira og internetsikkerhed i nyhedsgruppen dk.edb.sikkerhed.virus og fået meget fyldestgørende, hjælpsomme og korrekte svar fra Peter Kruse. Jeg kan kun udtale mig om manden, og ikke firmaet, da det er ham jeg har \"kendskab\" til. Jeg kender ham ikke personligt, men hans viden er i top hvad angår sikkerhed og vira. Jeg abbonnerer på hans mailinglister, hvilket har været en stor hjælp for mig hvad angår sikkerhedshuller (i specielt Microsofts produkter) og vira.

Derfor mener jeg ikke at der er noget suspekt omkring virus112. Tværtimod stoler jeg 100% på de oplysninger jeg modtager fra dem og anser dem som et meget seriøst firma (uden dog selv at have brugt dem).

Mvh

FCS aka. Peter Braun
Avatar billede tommyf Nybegynder
14. september 2000 - 17:05 #5
Dydsmønster :)
Avatar billede codpiece Nybegynder
14. september 2000 - 17:41 #6
Artiklen on Virus112\'s lidt uheldige møde med erhversskolerne kan findes på  http://www.comon.dk/20/view.asp?ID=6475

Jeg læste om sagen i Politiken Internet sidste torsdag. Artiklen kan bl.a. findes her:
http://www.deja.com/=dnc/[ST_rn=ps]/getdoc.xp?AN=667306774

Citat fra artiklen:
\"»Vi blev ringet op af Thomas Balle fra Virus112. Han fortalte en tilfældig lærer, der intet har med vores IT-sikkerhed at gøre, at vi havde sikkerhedshuller, og at de var i besiddelse af alle brugernavne og password. Hvis vi ikke rettede sikkerheden, ville de kontakte Ekstra Bladet«, fortæller Lars Andersen, direktør for Skanderborg/Odder Handelsskole.\"

...

\"Den tredie skole som Virus112 hackede var Ishøj Tekniske Skole. Skoledirektør Benny Hestbech kalder Virus112 for »skiderikker«, og fortæller at firmaet tilsyneladende har forsøgt at trænge ind i skolens administrative system.\"

- - -

Det store spørgsmål er, om virus112 går med hvid eller sort hue. Kruse har tidligere vist sig som en meget seriøs mand, men denne sag stinker af dårlig reklame.

// Codpiece
Avatar billede tommyf Nybegynder
14. september 2000 - 17:59 #7
Hvilke muligheder....... et 11 tal i stedet for 9 ;-)

Ifølge artiklerne ser det dog ikke ud til at skolerne er blevet informeret på forhånd :(
Avatar billede fcs Novice
14. september 2000 - 20:57 #8
OK, jeg var ikke klar over at skolerne ikke var blevet informeret på forhånd. Dette ændrer jo sagen en del, men jeg mener stadigvæk at Peter Kruse er en meget seriøs person, som ved meget og har hjulpet mig en hel del. Derfor er mit personlige udgangspunkt måske også lidt farvet ;-)

Hvad der er virus112\'s grund til ikke at informere skolerne på forhånd kan jeg jo af gode grunde ikke udtale mig om, men der er i mine øjne tale om meget tvivlsom markedsføring fra deres side. Min konklusion må derfor være at virus112 måske har været over-ivrige for at markedsføre deres produkter, men at ihvertfald een af personerne bag, nemlig Peter Kruse, er en meget seriøs, hjælpsom og velinformeret herre.

Mvh

FCS aka. Peter Braun
Avatar billede powell Nybegynder
15. september 2000 - 08:14 #9
Det er lidt Sneakers over det hele!
Avatar billede lsim Nybegynder
26. september 2000 - 10:35 #10
Tak for svarene.