Avatar billede cyberwolf Nybegynder
01. september 2002 - 22:37 Der er 41 kommentarer og
4 løsninger

spil lukker eller fryser!!!

Jeg ved godt dette problem er blevet posted af mange andre før mig, men jeg har ikke rigtig kunne bruge svarene der til noget, så nu prøver jeg selv..
problemet er simpelthen at alle spil der anvender hardware acceleration enten quiter til desktop eller fryser(hvor jeg nogen gange kan lukke det med ctrl-alt-delete-og nogen gange ikke)jeg aner ikke hvad jeg skal gøre, det irritere mig grotesk meget da jeg mener jeg har et ok high end system...

Operating System:        Microsoft Windows XP
Processor:        AMD AMD Athlon(tm) XP 1800+ @ 1.54 GHz
Graphics Card:        NVIDIA GeForce4 Ti 4200
Total Physical Memory:    512 MB
Free Physical Memory:    373.33 MB
Motherboard Manufacturer:    ABIT
Motherboard Model:        VT8366A-8233 (KR7A)
DirectX Version:        8.1
DirectDraw Version :    5.1.2600.29
DirectShow Version:    6.04.2600.0
Description:        Primary Display Driver
Manufacturer:        NVIDIA
Name:            NVIDIA GeForce4 Ti 4200
Total Local Video Memory:    128 MB
Total Local Texture Memory:    128 MB
Total AGP Memory:        128 MB
Display Driver:        nv4_disp.dll
Display Driver Version:    6.13.10.4041
Driver WHQL Certified:    No

+to ibm harddiske.
silent viking køler
køler på motherboardet og 300watt strømforsyning
og den ene side til "kassen" står åben.

point til alle der prøver at hjælpe
Avatar billede cyberwolf Nybegynder
01. september 2002 - 22:39 #1
glemte lige at sige at der er ikke noget de rer clocked og jeg bruger Detonator 40 driverne..
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
01. september 2002 - 22:39 #2
prøv næstnyeste driver
http://www.tweak.dk/nvidia.php
Avatar billede danielks Nybegynder
01. september 2002 - 22:40 #3
300watt strømforsyning, det lyder som et problem

jeg har haft samme problem, med en computer med stort set den samme konfig... køb en ny på www.edbpriser.dk (det gjorde jeg, og det virker)
Avatar billede cyberwolf Nybegynder
01. september 2002 - 22:40 #4
oki doki
Avatar billede bbs Nybegynder
01. september 2002 - 22:40 #5
Prøv med en anden driver hvor der er WHQL licens på. Jeg ved ikke helt hvilket os du bruger, men jeg skyder på 2K eller XP. Brug denne hvis du gør:
http://www.tweakup.dk/fil_arkiv/527f341dd8dd3809c573a2559e1a8a45/driverlib/fisk/nvidia/30xx/30.82_winxp.exe?PHPSESSID=7bc7d67b5e82c63a2910133b48c60f91

Hvis det er Win 9x altså 95,98,98se eller me du bruger så er det den her:
http://www.tweakup.dk/fil_arkiv/527f341dd8dd3809c573a2559e1a8a45/driverlib/fisk/nvidia/30xx/30.82_win9x.exe?PHPSESSID=7bc7d67b5e82c63a2910133b48c60f91
Avatar billede danielks Nybegynder
01. september 2002 - 22:41 #6
Det med strømmen er dit Geforce 4 der sluger det hele, men der er ikke nok (jeg vil gætte på at Geforcen ikke var i maskinen da du købte)
Avatar billede bbs Nybegynder
01. september 2002 - 22:41 #7
Forresten, hvad er temperaturen på din cpu?
Avatar billede cyberwolf Nybegynder
01. september 2002 - 22:41 #8
danielks>> nægter simpelthen at bruge flere penge på den computer det burde sgu godt kunne virke...!!
Avatar billede danielks Nybegynder
01. september 2002 - 22:42 #9
Det er ikke drivere eller software... Jeg opdaterede alt software og drivere på min com.. og intet hjalp (bortset fra større strømforsyning)
Avatar billede bbs Nybegynder
01. september 2002 - 22:43 #10
Danielks-> GeForce4 bruger mindre strøm end GeForce3, og jeg har en 1800+ med et GeForce3Ti500, 512mb ddr-ram, 2 harddiske, 4 blæsere og lidt andet sjov.. Stadigvæk kører mit system upåklageligt, så det er vidst ikke der hvor fejlen er..
Avatar billede danielks Nybegynder
01. september 2002 - 22:44 #11
Det bliver du nød til... Det er blot max 200 kr. på www.edbpriser.dk

Så er du også helgarderet for evt. opgradering af andet hardware mht. strømmen
Avatar billede omgangsdyret Nybegynder
01. september 2002 - 22:47 #12
HAR du tjekket det ikke er fordi din CPU bliver for varm...?
Det kan jo meget vel være den bliver lidt for varm, og der er sat en shut down temperatur på en 60-70*.
Prøv evt. at tage køleren af og tjekke kølerpastaen ikke er væk...
Det sker har før oplevet den efter noget tid er blevet ppresset ud i siderne af kernen og dermed varmer mere end køler...
Avatar billede bbs Nybegynder
01. september 2002 - 22:49 #13
Omgangsdyret-> Tjeck venligst svar før du selv placerer dit eget, jeg har nemlig spurgt om det som du gør, ergo er dit indlæg spam. Jeg skriver ikke dette for at være generende, men betragt det som en hjælpende hånd.
Avatar billede crazy_legs Nybegynder
01. september 2002 - 22:49 #14
Hvor kan man finde et program til at se ens cpu temp i windows?
Avatar billede cyberwolf Nybegynder
01. september 2002 - 22:52 #15
ok ok, prøver lige de der drivere som metal hansen sagde jeg skulle prøve (afprøver dem i Mafia)min cpu temperatur ligger lige nu på:
51,50
og min system ligger på:
ved ikke helt hvordan man tjekker den i spil eller også har jeg ikke noget program til det.. vender tilbage ligeså snart jeg har tjekket de andre drivere.
Avatar billede bbs Nybegynder
01. september 2002 - 22:52 #16
Opret venligst dit eget spørgsmål istedet for at forstyrre andres. Jeg skriver ikke dette for at være generende, men betragt det som en hjælpende hånd.
Avatar billede bbs Nybegynder
01. september 2002 - 22:53 #17
Din system tempertur virker ikke voldsom, den kan selvf. komme en del længere op i full load. Har du mulighed for at låne en blæser til dit kabinet for at se om det hjælper?
Avatar billede omgangsdyret Nybegynder
02. september 2002 - 10:46 #18
SPAM! så tag dog en slappert!!!!
Det er da ikke en skid spam.
Jeg gider ikke det her forum mere, det er fandeme utroligt man skal have den for at prøve, at hjælpe!!!
Det er jo fuldstændigt LATTERLIGT.
Avatar billede torben.s Nybegynder
02. september 2002 - 14:02 #19
prøv evt. at opdatere din bios der sikkert kommet 4-5 nye versioner til dit mobo siden det kom på markedet. prøv også at låne et andet grafikkort til at teste med. på denne side er der meget hjælp at hente hvis man ejer et amdmobo.  http://www.amdforums.com
mvh torben
Avatar billede amd Nybegynder
02. september 2002 - 16:02 #20
Hmm->bbs
Man kunne jo spørge sig selv, hvem der egentligt spammede mest i denne situration.
Jeg ville sige dig.
Jeg synes (imod så mange andre sikkert), at Det er dé´n slags der ødelægger eksperten, at folk kan se sig så empty på folk der blot prøver at hjælpe.
- OG HVAD SÅ!? ja, der var et indlæg, der lignede lidt et andet, men der kom da foreslag til hvordan problemet kunne løses!
Avatar billede cyberwolf Nybegynder
02. september 2002 - 17:53 #21
ok har testet 30.30 driverne får stadig freezes.. what now?
Avatar billede cyberwolf Nybegynder
02. september 2002 - 17:58 #22
jeg er også sikker på det ikke er graf kortet.Nogen der kan anbefale et program så jeg kan se hvor meget min in game cpu/sys temperatur er ?
Avatar billede torben.s Nybegynder
02. september 2002 - 21:58 #23
her er et monitor program. http://mbm.livewiredev.com/  .. prøv at starte dxdiag i kørboxen , slå al hardware acceleration fra og under sidste faneblad (mere hjælp) tryk på skift og skriv en ny opdaterings værdi på
70. hvis dette hjælper er det enten et varmeprob.,forkert configuration af ram/agp porten i bios eller et lettere defekt grafikkort. det kan dog også bare være et skummelt software problem.
ps. hvad med din bios???
håber det kan hjælpe. mvh torben
Avatar billede cyberwolf Nybegynder
02. september 2002 - 22:25 #24
ok, jeg prøver at dl'e programmet og ser hvad min cpu temperature er i spil, poster tilbage derefter.. (tager det trin for trin)
Avatar billede torben.s Nybegynder
02. september 2002 - 22:41 #25
oki doki
Avatar billede cyberwolf Nybegynder
02. september 2002 - 23:15 #26
det program påstår min cpu temperatur er 127 grader hvilket ikke rigtig kan passe, da et andet program jeg har påstår den er 50, men mærkelig nok viser den system temperaturen rigtig nok..hmmm findes der andre programmer?
Avatar billede torben.s Nybegynder
02. september 2002 - 23:59 #27
min athlon mp 1900 bliver 72 grader varm ved full load, rammene ca. 35 grader. hvis du kan røre ved din heatsink i et par sekunder uden at brænde fingrene er temperaturen fin nok. en amd processor kan blive op til 85 grader varm. det (andet) program du taler om måler sikkert rigtigt.
prøv nu det med at slå hardware accell. fra og se hvad der så sker,hvis det virker har du noget mere information.
Avatar billede cyberwolf Nybegynder
03. september 2002 - 01:44 #28
har lige opdateret min bios til nyeste ver. så jeg tester lige det først, problemet er at nogen gange kan jeg spille i en del tid før der "sker" noget, så det kan godt være jeg først poster tilbage imorgen.
Avatar billede cyberwolf Nybegynder
03. september 2002 - 02:14 #29
det hjalp ihvertfald ikke at opdatere bios'en. Og jeg kan sagtens røre ved heatsinken uden at brænde mig mens jeg spiller.Prøver at slå hardware accell. fra nu og se hvad der så sker..
Avatar billede cyberwolf Nybegynder
03. september 2002 - 02:37 #30
ok det hjalp heller ikke at slå hardware lyd accel fra, heller ikke direct3d osv. accel. og helelr ikke det med at ændre refresh raten i direct x... damn..
Avatar billede torben.s Nybegynder
03. september 2002 - 03:08 #31
husk at loade setup defaults i bios når du opdaterer bios.
jeg tror dit problem er enten forkerte instillinger i bios vedrørende
ram og agp settings, forkerte jumper settings på dit mobo. her er et link vedrørende kr7a problemerhttp://www.amdforums.com/search.php?s=de41e53668d95b6f0bb22b62df4ed78d&action=showresults&searchid=469563&sortby=&sortorder= vender tilbage i morgen
Avatar billede cyberwolf Nybegynder
03. september 2002 - 16:50 #32
har kigget lidt på siden, fandt den der microsoft registry patch (dvs, jeg blev nød til at adde den manuelt) som tilsyneladende skulle ændre nået med agp transfer rates, og det har vist løst problemet for nogle andre folk, men jeg bliver nød til at stress teste den lidt før jeg kan sige noget.
Avatar billede torben.s Nybegynder
03. september 2002 - 17:31 #33
Avatar billede cyberwolf Nybegynder
05. september 2002 - 20:50 #34
har næsten ikke lockups mere, har kun haft en indefor de sidste 3 par dage..
Avatar billede torben.s Nybegynder
05. september 2002 - 21:08 #35
hvad var det der var galt? du skrev at du spillede mafia. jeg har lige fået det og crasher konstant bare så du ikke kun tror det er dig.
Avatar billede cyberwolf Nybegynder
05. september 2002 - 21:26 #36
hmm jeg installerede den der microsoft registry patch jeg snakkede om jeg tror det har hjulpet en del men er ikke sikker på at problemet er løst endu..
Avatar billede cyberwolf Nybegynder
09. september 2002 - 21:21 #37
problemet var ikke løst jeg får stadig en del crashes/freezes og det der med at spillene bare lukker til desktop..så hvis der er nogle der har flere ideer, så abre fyr løs
Avatar billede jedi-master Nybegynder
21. september 2002 - 05:49 #38
Hej Cyperwolf, jeg har haft lidt af samme problem, i spil
mit ASUS Geforce2 pro ville ikke tænde "Anti Aliasing" under Windows XP
men når jeg kørte Windows 98se så virkede det. En andet ting er jeg havde en gang et ABIT bundkort, hvor mit geforce frøs tit og gik ned osv.
Så udskiftet jeg det til et ASUS MB. og nu fryser den ikke mere.
Avatar billede mrbonus Novice
24. september 2002 - 14:25 #39
Har du prøvet at tage kabinetkassen af når du spiller, så kommer der mere luft til, og hvis den så ikke går ned, så er det fordi at du skal have en køler på dit grafikkort (eller en større køler) Det virkede med mit gamle grafikkort
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
10. november 2002 - 10:44 #40
lukketid?!
Avatar billede cyberwolf Nybegynder
07. januar 2003 - 09:55 #41
lukker nu, bare et sidste spørgsmål, findes der det der program til at se cpu temperatur under windows(helst noget man kan alt-tabbe sig til så man kan se temp.under spil osv) ?
Avatar billede crazy_legs Nybegynder
07. januar 2003 - 15:44 #42
ja, her er motherboard moniter: http://mbm.livewiredev.com/download.html
Avatar billede cyberwolf Nybegynder
07. januar 2003 - 20:26 #43
i for alle pointende undtagen ham bbs da han r en være en, bbs din slags vil vi skam ikke se her på eksperten..alle skal have lov at være her...undtagen dig
Avatar billede cyberwolf Nybegynder
07. januar 2003 - 20:34 #44
iøvrigt thx crazy legs
Avatar billede crazy_legs Nybegynder
08. januar 2003 - 00:16 #45
det var så lidt, og tak for point!