Avatar billede it-assistent Nybegynder
22. august 2002 - 15:38 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Et par spørgsmål

** sorry about the meaningless title **

Jeg har lavet en db der skal genbruges igen og igen. Derfor skal alt være så generisk som muligt. I den forbindelse har jeg et problem, som jeg ikke kender den fede løsning på.

I alle rapporter er en overskrift, der skal være forskellig hver gang databasen skal genbruges. Dvs. overskriften er en virksomheds navn + adresse - og hele databasen bruges så til oplysninger om netop denne virksomhed. Derfor kunne jeg godt tænke mig en noget ala dette senerie:

- Brugen indtaster i formularen stamoplysninger en gang og derefter vil disse stamoplysninger stå i rapportens header.

Hvordan opnår jeg dette på den fede måde?? Hvis jeg skal bruge stamoplysningerne i rapporterne SKAL jeg så lave noget fiksfax med at joine stamoplysningsformularen med den forespørgsel der er nødvendig for selve rapporten?? Eller findes der en smartere måde??

Et andet spørgsmål:

Databasen har en række forespørgsler/tabeller/rapporter/makroer som jeg ikke har meget lyst til at brugerne begynder at klikke på direkte. Hvordan gør jeg således at de ikke har adgang til andet end en formular direkte - dvs. skjul alt det underliggende??
Avatar billede sjap Praktikant
22. august 2002 - 16:19 #1
Jeg bruger selv en løsning hvor jeg har oprettet felter i rapporten, der henter stamoplysningerne direkte i en tabel:

F.eks.
    =DFirst("Virksomhedsnavn]";"tblStamoplysninger")

Hvis der er nogen der har en smartere ide, så hører jeg det naturligvis også gerne.
Avatar billede mugs Novice
23. august 2002 - 07:17 #2
superjab > Du mangler en [ til v. for Virksomhedsnavn.

it-assistent > Hvis kun en virksomhed skal bruge netop denne udgave af db, og der derfor kun skal være et virksomshedsnavn i db, kan du i tabellen sætte en standardværdi for feltet virksomhed. På den måde undgår du relationer.
Træk feltet med i forespørgslen og derfra til rapporthovedet.
Hvis der er flere virksomheder i db, er den nemmeste nok at lave en relation til en virksomhedstabel.

Dit andet spørgsmål: Lav en sikkerhed på db.
Avatar billede sjap Praktikant
23. august 2002 - 10:47 #3
mugs > UPS - det gør der jo også.

it-assistent > Til dit andet spørgsmål: En simpel (men heller ikke særligt sikker) måde kunne være at skjule databasevinduet. Derved kan brugeren ikke umiddelbart se alle de underliggende forespørgsler/tabeller/rapporter/makroer.

Du skal nok også lige lave en AutoKeys makro, der deaktiverer F11 ("Vis databasevindue") ellers er du lige vidt - ja og så skal du selvfølgelig også deaktivere menuen "Vis databasevindue". Så er det kun Shift under opstart, der kan frembringe databasevinduet igen.

OK så endte det måske med ikke at være så simpelt alligevel!
Avatar billede it-assistent Nybegynder
23. august 2002 - 10:49 #4
Tak for hjælpen. Jeg har ikke lige tid til at afprøve det i dag, men jeg lukker spørgsmålet alligevel og roder videre med det i næste uge.