Avatar billede da_kbaz Nybegynder
22. august 2002 - 09:38 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

FreeBSD grafik opløsning

Hej.

Jeg er helt ny til linux, og har lidt problemer med at få KDE op i en ordentlig opløsning. HVis jeg bruger Generic VGA kan jeg køre 640x480 i 16 farver, og hvis jeg kører SVGA kører den 320x204 i 256 farver. Jeg har været inde og redigere i XF86Config manuelt og gennemtvunget nogle opløsninger, men hvis jeg kommer over 8bpp farver brokker den sig og siger mit chipset ikke understøtter det, og selvom jeg sætter opløsningen til 640x480 alle tænkelige steder i filen, starter den stadig i 320x204(ca. deromkring).

Jeg har et Suma Nvidia Geforce3 TI200, og kan se på deres hjemmeside de har linux drivere. Men mit spørgsmål er så: Hvordan s*ren installerer man sådan nogle fætre?
Avatar billede gathond Nybegynder
22. august 2002 - 15:41 #1
læs dokumentationen der følger med driverne, der er en fin gennemgang af installationen .. men du er godt klar over at FreeBSD ikke er en linux distribution? men derimod en BSD ?
så Nvidias linux drivere er der nok ikke meget chance for at du får til at virke (tror ikke at linux kernel modules kan installeres under BSD)
men istedet for generic VGA mener jeg at nvidia driveren der følger med XFree86 hedder "nv" eller "nvdriver" alt efter hvad det lige er nvidias linux driver ikke hedder :)
Avatar billede thomasledet Nybegynder
29. august 2002 - 02:56 #2
først skal du gøre op med dig selv om du har freeBSD eller linux... som du måske har fundet ud af i dit spørgsmål i freeBSD kategorien ( http://exp.dk/spm/249000 )

hvis du kører linux, hvilken distribution kører du så? der er stor forskel på linux og freeBSD... de er begge gratis styresystemer, og kan begge køre >stortset< de samme programmer... men når vi snakker kernelmodules som nvidias egne drivere er, så er du nødt til at køre linux... kører du freeBSD kan du måske bruge de drivere som guggemand henviser til i ovennævnte spørgsmål...

bruger du linux, så kan du følge den beskrivelse som nvidia har lavet til deres driver. Der er ingen nem løsning... du er nødt til at læse dokumentationen for at få det til at virke. Ingen kan fortælle dig, hvad du skal gøre - uden at læse op af selvsamme dokumentation, og så er det lige så let, at du selv læser den.
Avatar billede da_kbaz Nybegynder
13. september 2002 - 09:12 #3
jeg lukker...