Avatar billede loonz Nybegynder
21. august 2002 - 00:06 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Blæse hvilken vej?

Hej,
jeg opdagede til min store forbavselse idag, at jeg har plads til at montere en ekstra blæser bagest i mit kabinet, under strømforsyningen. Nu er mit spørgsmål bare, skal den suge luften ind, eller ud?
Strømforsyningen suger luften ud, så mon ikke den skal suge ind - eller hvordan?

på forhånd tak :)

/Loonz
Avatar billede bongobride Nybegynder
21. august 2002 - 00:12 #1
lytter lige med...
Avatar billede well_r Nybegynder
21. august 2002 - 00:12 #2
kommer an på om der er mulighed for at få luften et andet sted fra?
Avatar billede well_r Nybegynder
21. august 2002 - 00:13 #3
vil jeg tro?
Avatar billede well_r Nybegynder
21. august 2002 - 00:13 #4
<< trodsalt stadig kun en kommentar ;)
Avatar billede in2designs Nybegynder
21. august 2002 - 00:14 #5
Ja du skal jo passe på med hvad du laver nå det er med computeres hjete osv.

min far har lavet mit blæser system nede i computerne..
min suger ind og ud på den måde tror jeg at det dårílge luft kommer ud og den gode luft kommer ind og gøre det koldt..

mvh
mike t
Avatar billede loonz Nybegynder
21. august 2002 - 00:14 #6
well_r> hvordan mener du?

bongobride> kig den anden vej og luk ørerne! ;)
Avatar billede well_r Nybegynder
21. august 2002 - 00:15 #7
loons.. et eller andet sted skal luften jo komme.. men på den anden side.. så skal den vel blæse IND i kabinettet..da du nok gerne vil "rette" luften hen mod et bestemt sted.. enten processor eller hdd?
Avatar billede tlfriis Nybegynder
21. august 2002 - 00:15 #8
Den skal suge den varme luft ud af kabinettet. Der hvor du siger du kan placere din køler er lige ved psu'en og cpu'en, så jeg vil sige at den skal suge det ud. Det gør de også på chieftec kabinetter. Suger ind i fronte ug ud bagi.
Avatar billede loonz Nybegynder
21. august 2002 - 00:20 #9
Jeg prøver at montere den som tlfriis siger, altså så den suger luften ud. Jeg har programmer til at tjekke temperaturen i min PC, så hvis det ser helt galt ud, så må jeg jo bare vende den om :)
så jeg venter lige med at dele points ud.
Avatar billede Beach Mester
21. august 2002 - 00:29 #10
Som du kan se her:
http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and_tech_docs/cooling_guide.pdf
Er det absolut bedst at suge luften ind nederst i fronten af kabinettet og suge den ude igen på bagsiden i toppen.

Har du ikke mulighed for at lave et indsug på fronten så bliver du nød til at anvende det hul du har fundet nu til at suge luften ind i kabinettet.
Hvis du laver det omvendt, altså puser luften ud af kabinettet på samme måde som i din PSU så danner du et let undertryk inde i kabinettet og det vil suge støv og en masse andre ubehaligheder ind i kabinettet så det kommer til at ligne en kirkegård fra forige århundrede. Massere af store fede klatter af &%¤(/&% der stille står og bevæger sig i takt med luftens bevægelser. Så lad endelig være med det:-)

//Beach
Avatar billede well_r Nybegynder
21. august 2002 - 00:40 #11
HVad gør støv egentligt?
undskyld jeg spørger
jeg er ikke så god mht det med hardware?
Avatar billede loonz Nybegynder
21. august 2002 - 00:46 #12
Jeg har nu monteret den, så luften suges ud af kabinettet i det, de i pdf filen kalder "exhaust fan". Temperaturen er nu 3 grader lavere end den plejer at være, hvilket jo er godt :)
Men jeg er lidt i tvivl om, hvordan et ordentligt indsug i fronten skal være? Der er huller, så luft kan komme igennem, men jeg ved ikke helt om det er nok?
Avatar billede Beach Mester
21. august 2002 - 01:40 #13
--->well_r
Støv forhindre luften i at komme ind til den HW den skal køle og så virker den samtidig som en isolator der holder på varmen. Lad os overdrive lidt... Det plejer at fremme forståelsen. Prøv at pakke din HD eller CPU ind i et gulvtæppe og mål så hvor effektivt den kommer af med varmen:-) Og så er det BTW heller ikke særlig fedt når man skal ind i computeren, at man først lige skal fjerne 12Kg skrald før man kan pille:-)
---> loonz
Det bedste er at skære hullerne væk med en Dremmel eller lig.
Derefter er montering af et filter (til at tage det værste støv) ikke af vejen.
Hvis du mangler en udførlig guide så kan jeg da godt finde en bunke af dem frem.

Har du prøvet at vende din fan om, så den suger luften ind i kabinettet i stedet for som du at suge luften ud uden mulighed for at udskifte luften?

//Beach
Avatar billede loonz Nybegynder
21. august 2002 - 02:14 #14
beach> inden jeg monterede min blæser, læste jeg et utal af guides til at lave et blowhole, og jeg overvejer også kraftigt at gøre det - det eneste der modsiger det, er mine færdigheder med sådan en dremel-fætter ;). Jeg har ikke prøvet at vende den om endnu, da det er ved at være sent på aftenen...
Men jeg tjekker det som det første jeg gør når jeg vågner imorgen, og så skriver jeg selvfølgelig resultatet her :)
Avatar billede kimilion Nybegynder
21. august 2002 - 15:02 #15
Jeg vil mene at den skal blæse lufte ud af kabinettet....
Hvis suger, så bruger den jo det varme gamle luft igen....
Avatar billede loonz Nybegynder
21. august 2002 - 15:08 #16
Jeg har nu prøvet begge dele, og resultaterne jeg fik var:

sug ud af kabinet: 4 grader koldere
sug ind i kabinet: 4 grader koldere

Så hvad mener I ? Skal der suges eller "pustes" ?
Avatar billede loonz Nybegynder
21. august 2002 - 15:36 #17
Smed lige lidt flere points i...
Avatar billede loonz Nybegynder
21. august 2002 - 19:44 #18
Jeg har nu gjort noget "helt" nyt; jeg købte en blæser mere, som jeg nu har monteret på den ledige plads bagest i kabinettet, som suger luften UD af kabinettet. Den anden blæser jeg havde monterede jeg forrest og nederst i kabinettet, og suger luft IND. Nu påstår PC Alert, at min Fan2 (ved ikke helt hvilken blæser det er..) er stoppet. Jeg har kigget i kabinettet, og ingen af blæserne står på nogen måde stille, og alt er koldere end det plejer at være. Men hvorfor siger den så "Fan2 Speed 0 RPM" ?
Avatar billede loonz Nybegynder
21. august 2002 - 19:54 #19
Glem det med PC Alert... jeg genstartede programmet, og så virkede alt fint :)
Temperaturen er nu 8 grader lavere end normalt, så jeg er ganske tilfreds.