Avatar billede thomas-sp2k Nybegynder
02. september 2000 - 11:44 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvordan bruger man Access DB\'er ?

Jaa hvrodan bruger man Access Databaser i Delphi ?

Eller hvordan kan man lave sin egen db som jeg f.eks kan ligge alle mine dvd film ind i ?

/Thomas
Avatar billede lrj Nybegynder
03. september 2000 - 12:36 #1
Jeg håber du mener dine titler på DVD-film, korrekt? :)
Avatar billede thomas-sp2k Nybegynder
03. september 2000 - 16:52 #2
jaa =)
Avatar billede madshenrik Nybegynder
03. september 2000 - 22:41 #3
Dette er intet problem men det er efter min mening nemmere i delphis tilhørende database desktop da det er meget nemt at få de delphi og desktop til at kommunikere.
Avatar billede madshenrik Nybegynder
05. september 2000 - 10:29 #4
I min egen søgen for komponenter har jeg netop fundet en komponent du meget vel kan bruge. Her er beskrivelsen af den:
KADao is a native DAO component for Delphi.
It is the first freeware component to completly access all databases
supported by Microsoft DAO (Data Access Objects) including mdb, xls, dbf etc..
Support for both Microsoft(r) Access\'xx-Access\'97 and Microsoft(r) Access\'2000
1. Create, Repair, Compact, Encrypt Access\'97 and Access\'2000 MDB files
2. Create tables, add indexes, and fields to existing tables and so on.
3. Work as a Table an Query Component supporting both Queries and QueryDefs
4. Compatible with all data aware controls
5. Master/Detail support
6. Locate, Lookup support
7. Find_First,Find_Next, Find_Last,Find_Prior
8. Seek_Nearest, Seek_NearestEx
Many examples and latest version you can obtain at homepage

Du kan finde den her.

http://www.delphipages.com/result.cfm?TD=20

Mads
Avatar billede thomas-sp2k Nybegynder
05. september 2000 - 21:59 #5
masshenrik -> Nu når du siger at det er nemmere at bruge database desktop, hvordan bruger man så det ?
Avatar billede madshenrik Nybegynder
07. september 2000 - 09:55 #6
Jeg vil gerne vise dig hvordan men hvilken version af delphi bruger du.
Avatar billede thomas-sp2k Nybegynder
07. september 2000 - 16:37 #7
Delphi 3 og en trail af Delphi 5 som jeg har 3 dage tilbage. Så det skal nok være Delphi 3
Avatar billede madshenrik Nybegynder
07. september 2000 - 21:55 #8
Jeg bruger Delphi 4 og jeg ved ikke om der er de store forskelle. Men her er en vedledning
der virker i Delphi 4.

1. Åbn database desktop, skulle gerne være i start menuen sammen med delphi.
2. Vælg Filer -> New
3: Du ser nu Paradox tabel som du kan indtaste hvilke felter du vil have og hvilke typer disse felter skal have. Eks. Long Int = heltal. Normaliseringen må du selv søge for.
4. Gem databasen.
5. Herefter kan du åbne den igen fra database desktop og indtaste dine dvd film.
6. Indtastet data gemmes.
7. Gå til BDE\'en findes i start menuen sammen med delphi.
8. Vælg Object -> New. Ok til standard.
9. Nu ser du en defination af dit alias. Sæt Path til der hvor du har din database. Luk BDE\'en.
10.Åbn Delphi vælg fane bladet -> data access -> data source og table.
11.Table har egenskaben databasename denne sættes til dit alias navn. Derudover kan du vælge tablename
  som sættes til den tabel du vil have forbindelse til. Egenskaben active sættes til true.
12.Datasource har egenskaben dataset som sættes til din tabel forbindelse.
13.Nu har du forbindelse. for at teste at det virker kan du tage et dbgrid og sætte dens egenskab datasource til din datasource.

Dette er somsagt til delphi 4 men håber det virker på samme måde i Delphi 3.

Mads
Avatar billede thomas-sp2k Nybegynder
12. september 2000 - 16:13 #9
Kommer der et svar mads ??

Bare så du kan få de point !

Men hvis du ikke vil ha dem sååå OK med mig =)
Avatar billede madshenrik Nybegynder
12. september 2000 - 20:44 #10
Ja var min kommentar nok eller er der mere du vil vide. Og virker det i det hele taget i Delphi 3.

Mads
Avatar billede jan_h Nybegynder
23. september 2004 - 11:15 #11
Er det mig der er forkert på den, eller får thomas-sp2k et andet svar end det han bedte om ? Han spørger om hvordan man benytter en Delphi applikation op mod en Access database, men får et svar på hvordan han kan benytte en Delphi applikation op mod en Paradox database!!! Det er jo to forskellige database typer.
Jeg kunne meget godt selv tænke mig at vide hvordan man benytter en Access database med et Delphi prog. (bruger Delphi 5)