Avatar billede plysser Nybegynder
01. august 2002 - 22:41 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Deling af harddisk

Et enkelt lille simpelt spørgsmål!

Jeg har hørt at man med fordel kan dele sin harddisk op i to partioner - en til styresystemet, og en til alt det andet!

Er det rigtigt?

Hvis ja, hvor meget vil I så mene at man skal give Windows XP på en 80 GB harddisk?!
Avatar billede blyno Praktikant
01. august 2002 - 22:46 #1
Tjaa en 5-10 stykker er mit bud. Lad for alt i verden være med at afsætte for lidt plads.. Noget jeg har surt erfaret.
Avatar billede plysser Nybegynder
01. august 2002 - 22:49 #2
Men spørgsmålet var også om det kan betale sig... Bliver Windows hurtigere?! Eller hvad er fordelen?!
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. august 2002 - 00:03 #3
jeg har 10Gb til styresystemet XP, alligevel løb jeg tør for diskplads, så der skulle en mindre oprydning til.

Resten er på 70Gb + at jeg har en HDD mere på 40Gb delt op i 20Gb hver.
Avatar billede pentium4 Juniormester
02. august 2002 - 02:38 #4
Jeg ville give den 15-20 GB og jeg giver dig lige en opstilling hvordan du skal gøre det, hvis du ikke er bekendt med Fdisk.

Eks.1 er hvis du allerede har noget på disken og skal slette det først.
Eks.2 er hvis det er en ny, hvor der ikke er noget på i forvejen.

Eks.1

01. Boot med en start-diskette
02. Skriv fdisk
03. Sig JA til store diske
04. Vælg 3 (Slet)-> Vælg 3 (Slet logiske drev)
05. Tryk ESC
06. Vælg 3 (Slet)-> Vælg 2 (Slet udvidede dos-part.)
07. Tryk ESC
08. Vælg 3 (Slet)-> Vælg 1 (Slet primær dos-part.)
09. Tryk ESC

10. Vælg 1 (Opret dos-part.)-> Vælg 1 (Opret primær dos-part.) skriv 15360 eller 20480
11. Vælg 1 (Opret dos-part.)-> Vælg 2 (Opret udvidet dos-part.) vælg resten
12. Tryk ESC
13. Vælg 1 (Opret dos-part.)-> Vælg 3 (Opret logiske drev) Vælg det hele
14. Tryk på ESC indtil du er ude i hovedmenuen
15. Vælg 2 (Angiv aktiv partition) og vælg Primær partition
16. Tryk på ESC indtil du er ude i A:
17. Genstart Pc'en med start-disketten i drevet
18. Vælg start med cd-rom osv.
19. Skriv format C:
20. Skriv format D:
21. Gå til dit cd-rom drev og skriv install eller boot på Win-CD'en

Eks.2

01. Boot med en start-diskette
02. Skriv fdisk
03. Sig JA til store diske
04. Vælg 1 (Opret dos-part.)-> Vælg 1 (Opret primær dos-part.) skriv 15360 eller 20480
05. Tryk ESC
06. Vælg 1 (Opret dos-part.)-> Vælg 2 (Opret udvidet dos-part.) vælg resten
07. Tryk ESC
08. Vælg 1 (Opret dos-part.)-> Vælg 3 (Opret logiske drev) vælg det hele
09. Tryk på ESC indtil du er ude i hovedmenuen
10. Vælg 2 (Angiv aktiv partition) og vælg Primær partition
11. Tryk på ESC indtil du er ude i A:
12. Genstart Pc'en med start-disketten i drevet
13. Vælg start med cd-rom osv.
14. Skriv format C:
15. Skriv format D:
16. Gå til dit cd-rom drev og skriv install eller boot på Win-CD'en
Avatar billede pentium4 Juniormester
02. august 2002 - 02:45 #5
Du skal boote med en WinME startdiskette for ellers kan den ikke se alle 80GB (76GB formateret) og den kan du hente her: http://dos.li5.org/ og den er næsten nederst.
Hvis du kun vil have C-drevet på 10GB, skal du skrive 10240 i punkt04.
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. august 2002 - 08:44 #6
pentium4> Jeg syntes nu at 10Gb er rigeligt, man skal blot sørge for at rydde op en gang imellem, helt undlade at installere programmer på C:\
Der har været flere diskutioner på Eksperten om hvor stor en partition der var nødvendig til OS.
Flere var enige i at 3 Gb var for lidt!!!
Avatar billede pentium4 Juniormester
02. august 2002 - 15:10 #7
retaxes -> Hvis du helt skal lade være med at installere programmer og spil på drev C: må det da være nok med 5GB når det kun er til styresystemet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. august 2002 - 15:31 #8
Ja, det havde jeg en kort overgang, der gik ikke lang tid så brokkede den sig.
Så jeg satte den til 10Gb, det betyder jo ingenting når man har plads nok på de andre drev.
Avatar billede pentium4 Juniormester
02. august 2002 - 15:44 #9
Brokkede WinXP sig over kun at have 5GB? Når man trækker de ca. 1-1½ GB fra som selve installationen måske fylder, er der da 3½-4 GB at arbejde på og normalt siger man, at man skal lave sidefilen på det dobbelte af det antal ram man har, så det burde da være rigeligt med 5 GB.
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. august 2002 - 17:08 #10
ja, du kan nøjes med 5Gb, men så skal du huske at lægge Dokument and Settings på en anden partition.

Problemet er nok lokalt hos mig da jeg modtager mange mails med billeder og tekst der skal gemmes.
Avatar billede blyno Praktikant
03. august 2002 - 20:57 #11
Kørte tidligere med Win2K pro på 2 Gb - kan ikke anbefales :-)
Avatar billede pentium4 Juniormester
05. august 2002 - 01:32 #12
Takker for point.