Avatar billede kjv Nybegynder
31. juli 2002 - 23:24 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Skygger - Haster!!!

Jeg har et foto at en højtaler med slagskygge i venstre side på en lysebrun baggrund.

Jeg skal lave "samme" naturlige slagskygge på rød bagrrund M=20 Y=20 og skyggen skal være i sort så der ikke bliver problemer når det trykkes og farverne ikke er til at styre i skyggen.

Hvordan gør jeg? Er der noget med at kopiere til sorte kanal - og hvordan?

Det haster!!!
Avatar billede ung-zone Nybegynder
31. juli 2002 - 23:27 #1
har du prøvet i photo shop 7.0 eller ælder versioner..at skærer området ud..og farve det..i et nyt layer og så skærer skyggen ud og male den HELT sort..også faden den ud?
Avatar billede kjv Nybegynder
31. juli 2002 - 23:30 #2
Ja, der må være en bedre måde og ønsker skyggen som den oprindeligt er
Avatar billede prodic Mester
31. juli 2002 - 23:31 #3
Kan du uploade billedet?

Det kan måske give os en ide om hvordan det kunne laves.
Avatar billede kjv Nybegynder
31. juli 2002 - 23:36 #4
Har desværre ikke foto her, men haster pga. min kammerat skal have sendt noget til tryk...

Jeg ønsker baggrundet skiftet - Det er til at klare...

Men skyggen skal være den samme stortset - dog i ren sort som jeg vil vælge multiply til efter - Vigtigt det er stortset kun sort så der ikke bliver nogle problemer med farverne i skyggen...Haster :o)
Avatar billede prodic Mester
31. juli 2002 - 23:59 #5
Nu er det lidt svært uden at have set det oprindelige billede og dermed skyggen. Men kan man forestille sig, at du kan lave en selection af højtaleren, oprette et nyt layer og fylde det med sort og derefter bruge de normale transform-værktøjer til at forme skyggen med?

Hvis jeg forstår problemet rigtigt, så handler det om at få formet skyggen og ikke at få den i de rigtige farve-nuancer. Er det helt ved siden af?
Avatar billede spe Nybegynder
01. august 2002 - 02:29 #6
Mener du det med en ren sort skygge?? Eller blot at skyggen skal udtone fra en mørk grå til hvid/gennemsigtig?

Hvis det er en udtoning fra mørkgrå til hvid er det ret nemt. Der er flere måder at løse det på en kunne være:
Start som prodic foreslår med at lave en selektion af højtaleren, kopier højtaleren til et nyt lag. Slet alle andre lag. Lav et nyt lag og placer det under laget med højtaleren, fyld baggrundsfarven i det nye lag.
aktiver laget med højtaleren og vælg drop shadow som effekt. (Klik på f-symbolet nederste i lag-paletten og vælg drop shadow)
Avatar billede kjv Nybegynder
01. august 2002 - 21:21 #7
Tak for alle svarene...men mener også at jeg ønsker skyggen i ren sort - ikke rgb eller cmyk - drop shadow laver også en "farvet" skygge...

Altså en skygge bestående kun af sort og som på et billed som beskrevet øverst....
Avatar billede prodic Mester
01. august 2002 - 21:24 #8
Hvis det skal være en ren farve, så prøv med den metode jeg beskrev først. Der kan du lege løs med en ren sort.

Når du skriver i hverken RGB/CMYK, så er jeg lidt lost. Du er vel nødt til at anvende en colormode til dit billede.
Avatar billede spe Nybegynder
01. august 2002 - 21:29 #9
En ren sort giver jo ikke et realistiskbillede.
Hvilke problemer ser du i at lave en skygge bestående at din røde farve fra baggrunden og blandet med sort?
Avatar billede prodic Mester
01. august 2002 - 21:32 #10
Spe->Tror at problemerne opstår når det skal trykkes - især hvis det er et "få-farve-tryk" eller et broderi der skal laves. Der vil en blandingsfarve give et underligt resultat.
Det er som sagt bare et gæt.
Avatar billede spe Nybegynder
01. august 2002 - 21:46 #11
Burde ikke give problemer men ville være rart med lidt ord på hvordan det skal trykkes.
Avatar billede kjv Nybegynder
07. august 2002 - 00:29 #12
Jeg mener ikke 100% sort, men ca. 50 % ren sort. Skyggen skal gerne bestå af kun sort - altså udelukkende ligge i den sorte kanal. Men laver jeg nyt lag fylder det med sort lign. og sætter opacity til 50% samtidig med jeg vælger multiply - så er probelmet der...Ingen skygge i kun sort? (Naturligvis skal den være eks. 50 % sort + 27C 7M pga. valgt multiply).
Det vil altid kunne give problemer når gråtoner skal trykkes i 4  farve, idet der evt. skal skrues op for farvestyringen lign. og det derved vil gå ud over den neutrale gråtone. Derved vil rent sort blot enten blive lidt lysere eller mørkere...
Avatar billede kjv Nybegynder
07. august 2002 - 00:31 #13
Takker for de  mange forslag - men jeg fandt selv ud af det - dog nok på en anderledes måde end jeg havde forestillet mig. Men det ser godt ud og tegningen fra skyggen er lagt over i den sorte kanal.

Kan beskrive hvis der er ønsker?