Avatar billede fraggeren Nybegynder
31. juli 2002 - 15:35 Der er 3 kommentarer

Cmos

Min lille lorte com går ind i bios hver gang den starter...????? og jeg har prøvet at reboot cmos med det skod virker ik??? help
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. juli 2002 - 16:01 #1
Tja - enten har du en BIOS diskette siddende i A: drevet, eller også kunne der være problemer med batteriet?  - hvordan ser tiden ud i CMOS/BIOS?
Avatar billede fraggeren Nybegynder
31. juli 2002 - 16:25 #2
jeg har jo rebootet cmos så den siger 00:00 og jeg har ik en bios disk i..... batteriet er også blevet taget ud!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. august 2002 - 10:34 #3
Ja, hvis batteriet er taget ud, er det derfor. Med mindre vi snakker om en bærbar computer?

CMOS kredsen med BIOS i bliver holdt i live af et batteri, og hvis ikke det leverer strøm, har BIOS ingen indstillinger, og alt er sat til nul. Derfor kan du ikke starte computeren uden at taste indstillingerne ind. Genstarter du, vil den automatisk starte op i BIOS, indtil du har fortalt den, hvilke harddiske der er i, hvad klokken er o.s.v.

Hvis du taster disse ting ind, og kan starte computeren op umiddelbart, ser alt jo fint ud, men hvis du næste gang du skal starte computeren op kommer i BIOS igen, og klokken m.v. igen er 00:00, så er batteriet defekt og skal skiftes ud.