Avatar billede bgjensen Nybegynder
26. juli 2002 - 10:00 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

7/12V, samt tænd/sluk

Jeg vil gerne have lavet en 7/12v blæser styring i mit kabinet, men man skal også kunne slukke for blæserne helt!
De kontakter jeg har har 3 ben, og kan stilles i 2 positioner.
Altså: Jeg har 4 kontakter, og 3 blæsere, den ene kontakt skal bestemme om blæserne skal køre 7 eller 12 volt, og så en kontakt per blæser til at slukke/tænde den!
Vil det her virke efter hensigten:
http://www.bgjensen.dk/billed.jpg
Avatar billede bgjensen Nybegynder
26. juli 2002 - 10:01 #1
Betyder det noget at der er 5V på minus benet på blæseren?? og intet på plus når den er slukket??
Avatar billede kenneyandersen Nybegynder
26. juli 2002 - 13:55 #2
Det ser ud til at virke.
Det er ikke sikkert at der sker noget ved der er plus på minusbenet, jeg vil dog anbefale at du sikrer dig.

Den bedste måde jeg lige kan komme i tanke om, er at du lader være med at bruge 5V ledningen.
- 0V ledningen ligges til 0V på blæserne (Blå og Sort forbundet).
- 12V lægges til 7/12V kontaktens midterben.
- fra 7/12V kontaktens ben1, skal der forbindelse til blæserkontakternes ben1 (Denne er 12V instillingen)
- Fra 7/12V kontaktens ben3 trækkes forbindelse til en 7V regulator.
- Fra 7Volt Regulatoren trækkes forbindelse til blæserkontakternes ben1 (Samme ben som 12V forbindelsen, dette er 7V instillingen)

nødvendige ekstramaterialer: 1stk 5V Regulator.
Avatar billede eagle124 Nybegynder
29. juli 2002 - 10:36 #3
Det er den korrekte opstilling for jeg bruger den nemlig selv

og det virker