Avatar billede torben7913 Juniormester
24. juli 2002 - 21:20 Der er 69 kommentarer og
4 løsninger

formater C & D-drev slut med kun at have C-drev med xp instaleret

Jeg har en harddisk på 4 gb som er opdelt i to ( C og D ) , nu vil jeg gerne have formateret harddisken og kun have et drev ( C )
Aktuelt har jeg Win 98 som styresystem, men jeg forventer, at jeg kan bruge XP fremover.
Jeg har brug for en grundig beskrivelse af fremgangsmåden.
Jeg har prøvet FDISK uden held og jeg har startet op med en bootdiscette  for efterfølgende fra A at skrive format C: - noget må jeg gøre forkert. Så er der én der vil bruge lidt tid på at skrive:
1.    luk komputeren
2.    så gør du
3.    osv
4.    osv
5.    så giver jeg gerne 100 point for besværet – selv om jeg ikke er tvivl om det er let, for den der kan.
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. juli 2002 - 21:26 #1
1. start Fdisk og svar ja til \"store\" diske
2. tryk 3 for at slette
3. start bagerst med at slette udvidet partitioner hvis der er nogen
4. arbejd dig frem til punkt 1 indtil der ikke er flere.
5. tryk derefter ESC for at komme tilbage til menuen.
6. tryk 5 for at skifte disk
gå til punkt 2 igen og fortsæt hvis du får adgang til flere drev
7. tryk 1 for at oprette
8. opret dine partitioner (primære og udvidet)
9. husk at skifte disk efter endt partition af den ene disk
10. afslut Fdisk
11. boot på floppy
12. formater dine harddiske
13 installer påny ;)

(lånt af hojben)
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. juli 2002 - 21:27 #2
Denne er nok lidt nemmere:

Start med at slette alt. Hvis du har mere end 1 harddisk-drev, så er dette fremgangsmåden. Slet først logiske DOS-drev på den udvidede DOS-partion. Dette er menupunkt nr 3,3. Derefter slet udvidet DOS-partion og tilsidst primær DOS-partion.
Hvis du kun har 1 harddiskdrev (altså har C:) så kan du nøjes med at slette primær DOS-partion.

Når det er gjort, går du tilbage til hovedmenuen (esc) og opretter primær DOS-partion. Menupunkt 1,1. Vil du bare have et harddiskdrev, skal du vælge at benytte alt tilgængelig plads til oprettelse af primær DOS. Ellers skal du her vælge, hvor stor dit C-drev skal være. I det tilfælde skal du også oprette udvidet DOS-partion og her SKAL du vælge alt tilgængelig plads. Herefter oprtetter du så logiske drev D: E: osv.
Avatar billede kenneyandersen Nybegynder
24. juli 2002 - 21:47 #3
Du kan bruge partion Magic til at lægge partitionerne sammen, derved lægges evt. data fra d-drevet ind i en mappe på c-drevet (som nu bruger alt pladsen på disken).
Derefter kan du formatere hvis du vil det, eller du kan blot opgradere med en XP)

Du kan alternativt hvis det er XP du vil installere, gøre det under installationen. Man får under installationen mulighed for at vælge placering af installationen, der kan du vælge at slette partitioner samt at oprette.
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. juli 2002 - 23:01 #4
du kan lægge partitionerne sammen når du kører WinXP.
Avatar billede torben7913 Juniormester
25. juli 2002 - 07:49 #5
Jeg skal lige være helt sikker, inden jeg prøver det af i aften:
For at starte Fdisk  - skal jeg så genstarte komputeren i Dos-tilstand ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. juli 2002 - 10:13 #6
du booter på en diskette, hent en bootdisk her www.bootdisk.com
Avatar billede torben7913 Juniormester
25. juli 2002 - 10:54 #7
er det så den der hedder:
DOS 5.00 To 6.22 Win 95/98/Me Bootdisks By w0rm ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. juli 2002 - 11:39 #8
ja, den skal du bruge!
Avatar billede pentium4 Juniormester
25. juli 2002 - 14:59 #9
Denne er måske lidt nemmere for en "Newbee"

01. Start pc'en med en Win98 start-diskette
02. Skriv fdisk
03. Sig JA til store diske
04. Vælg 3 (Slet)-> Vælg 3 (Slet logiske drev)
05. Tryk ESC
06. Vælg 3 (Slet)-> Vælg 2 (Slet udvidede dos-part.)
07. Tryk ESC
08. Vælg 3 (Slet)-> Vælg 1 (Slet primær dos-part.)
09. Tryk ESC

10. Vælg 1 (Opret dos-part.)-> Vælg 1 (Opret primær dos-part.) vælg det hele
11. Tryk på ESC indtil du er ude i hovedmenuen
12. Vælg 2 (Angiv aktiv partition) og vælg Primær partition
13. Tryk på ESC indtil du er ude i A:
14. Genstart Pc'en med startdisketten i drevet
15. Vælg start med cd-rom osv.
16. Skriv format C:
17. Tag disketten ud og genstart Pc'en med WinXP-CD'en i drevet
Avatar billede torben7913 Juniormester
25. juli 2002 - 18:58 #10
Nu er jeg med lidt besvær kommet til punkt 16 ( jeg blev undervejs bedt om at angive enhedsnavn på det drev jeg ville slette - en gang skulle der ikke stå noget en anden gang skulle der stå "Drev C:"
Når jeg her skriver format C: får jeg at vide at det er en ulovlig komando - jeg har brugt den startdiscette der fulgte med win 98 og haft win 98 CD-rom i CD-rom drevet og valgt start med CD-Rom support.under punkt 15
Avatar billede torben7913 Juniormester
25. juli 2002 - 19:16 #11
Fortsat
Helt korrekt står der: "forkert komnado eller filnavn"
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. juli 2002 - 19:39 #12
Du skal stå i A: når du skriver format c: - ellers vil den lede efter format.com på c-drevet
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. juli 2002 - 19:41 #13
hmm... det lyder til at format.com ikke ligger på din diskette - du kan hente den her indtil ca. 22:30: ftp://212.10.124.79/WinMe/FORMAT.COM (ja den er fra winme, men den virker også til win98 ;)
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. juli 2002 - 19:44 #14
ellers hent en bootdisk her www.bootdisk.com
Avatar billede torben7913 Juniormester
25. juli 2002 - 19:52 #15
nu har jeg så format.com liggende på en floppy-disk.
det er vel ikke nok at stoppe disken  ind i den gamle maskine?
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. juli 2002 - 19:59 #16
du skal jo boote på den maskine hvor harddisken der skal formateres sidder, ellers hjælper det ikke.

Når du har bootet står der på skærmen

A:>\
så skriver du format c
Avatar billede torben7913 Juniormester
25. juli 2002 - 20:08 #17
og så svarer maskinen: forkert ms Dos version
når jeg så forsøger at bruge boot-disketten fra bootdsk.com svar maskinen undervejs: NTLDR mangler tryk på en tast for at genstarte - men den genstarter ikke.
Lige en ting mer når jeg via fdisk ser efter hvor nange drev der nu er så er der et, men det er kun på størelse ned det gamle C-drev - jeg troede at c og d var lgt sammen efter jeg havde kørt fdisk.
I øvrigt tak for tålmodig hjælp - til sidst må det vel lykkes ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. juli 2002 - 20:09 #18
format c: skulle der stå
Avatar billede torben7913 Juniormester
25. juli 2002 - 20:11 #19
jeg havde også : med
Avatar billede torben7913 Juniormester
25. juli 2002 - 20:17 #20
Når jeg kigger på John Stingers henvisning, ser det ud til at være beregnet til WIN/ME , hvor jeg har brugt Win98 på maskinen.
Findes der en særlig format.com til win98?
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. juli 2002 - 20:39 #21
hent denne bootdisk og kør den exefil fu henter ned så bliver der lavet en win98 bootdisk inkl. format.com: http://www.bootdisk.info/modules.php?name=Downloads&d_op=getit&lid=22
Avatar billede torben7913 Juniormester
25. juli 2002 - 20:58 #22
Den har jeg hentet ned og det gentager sig at maskinen skriver
NTLDR mangler tryk på en tast for at genstarte - men den genstarter ikke.
og skriver jeg ved A
boot98se.exe
får jeg svaret:
this program cannot be run in Dos mode
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. juli 2002 - 21:05 #23
det du henter ned er et Image af en bootdisk - du skal køre exe-filen (dobbeltklikke på den) så vil filerne blive overført til disketten du har siddende i dit A-drev
Avatar billede torben7913 Juniormester
25. juli 2002 - 21:43 #24
det kunne jeg godt få til at virke - så jeg fik en bootdiscette ud af det, som var i stand til at starte computeren.
Men da jeg kom til det vigtige:
Format C:
fik jeg svaret: File creation error
I øvrigt kan jeg ikke se en fil på discetten som skulle hedde format.com
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. juli 2002 - 21:51 #25
det lyder godtnok mærkeligt, format.com skal være der.

prøv at hente en til WinME enten på www.bootdisk.com eller www.bootdisk.de - den sidste er tysk
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. juli 2002 - 22:01 #26
aha! kommer i tanker om at der jo bliver oprettet et ram-drev der OGSÅ indeholder format.com + disse filer:

FILEN EBD.CAB
=============
Filen Ebd.cab er en komprimeret fil, hvis indhold er udpakkes til
RAM-drevet under start. I tabellen nedenfor vises filerne i filen Ebd.cab.

Fil        Funktion
Attrib.exe    Tilføj eller fjern filattributter
Chkdsk.exe    Et enklere og mindre diskstatusværktøj
Debug.exe    Fejlfindingsværktøj
Edit.com    Teksteditor i real-tilstand
Ext.exe        Nyt, enkelt filudpakningsværktøj
Format.com    Diskformateringsværktøj
Mscdex.exe    Microsoft CD-ROM-enhedsdriver til MS-DOS
Scandisk.exe    Diskstatusværktøj
Scandisk.ini    Konfigureringsfil til diskstatusværktøj
Sys.com        Overfører systemfiler og gør disken i stand til at starte
Avatar billede torben7913 Juniormester
25. juli 2002 - 22:47 #27
Til John Stingers:
Fint at du får en "aha oplevelse" men hvad kan jeg bruge det til ?
Giver det mig mulighed for at formatere harddisken - både det gamle C og d-drev?
Du behøver ikke svare lige med det samme, jeg får først lejlighed til at gøre noget ved problemet når jeg i morgen er hjemme fra arbejde efter kl 1600 - i øvrigt tak til alle der prøver at hjælpe mig igennem.
Lykkes det ikke, må jeg ty til den sidste mulighed: "naboens søn på 13"
Ps:
jeg er selv en årgang 1945
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. juli 2002 - 22:55 #28
torben> fat mod, du er jo ikke så gammel og vi skal nok hjælpe dig igennem.

Hilsen fra en årgang 1938 ;o)
Avatar billede pentium4 Juniormester
26. juli 2002 - 00:18 #29
Du kan også bare springe punkt 16 over og gå til punkt 17 for så kommer den selv med, at den ikke er formateret når du booter på WinXP-CD'en og spørger dig så, om du vil formatere - Og det gør du så og så installer den Windows bagefter.
Avatar billede torben7913 Juniormester
26. juli 2002 - 08:07 #30
Jeg kan bare ikke få den til at boote på winxp.
Hvis jeg blot lægger xp-cd'en i cd-rom drevet og tænder computeren sker der ikke noget ( den starter ikke op af sig selv)
og booter jeg på win98 bootdiscetten får jeg mulighed for at installere win98 - når jeg så forsøger at bruge xp i stedet får jeg at vide at det ikke er win98.
Så jeg har brug for at få at vide hvordan får jeg winxp cd'en igang når jeg står ved A:
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. juli 2002 - 09:54 #31
har du husket at ændre bootsequensen i bios, jeg tror ikke at den peger på dit CD-drev, derfor søger den ikke på CD.

Gå ind i bios og sæt den til at boote på CD i stedet for at den står til at boote på floppydrevet.
Avatar billede torben7913 Juniormester
26. juli 2002 - 10:50 #32
Det lyder meget rigtigt.
Gør man det ved at trykke del under opstarten fra floppydisken?
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. juli 2002 - 11:06 #33
man trykker på Delete tasten lige så snart du hører et beep i højtaleren, du kan roligt pille disketten ud af drevet.
Når bios er ændret skal du huske Save & Exit!

Når du så har ændret bootsequencen til CD, sætter du din installations CD i drevet og når den på et eller andet tidspunkt kommer op med en besked om at der er en CD i drevet, skal du trykke på en tilfældig tast.
Avatar billede torben7913 Juniormester
26. juli 2002 - 11:10 #34
Det glæder jeg mig til at prøve når jeg kommer hjem
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. juli 2002 - 11:24 #35
meget at ikke nogen har foreslået det!
Avatar billede torben7913 Juniormester
26. juli 2002 - 11:28 #36
Det kræver tilsyneladende livserfaring, at få den ide ;-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. juli 2002 - 11:41 #37
;o)
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. juli 2002 - 12:25 #38
hæ hæ ;)
Avatar billede pentium4 Juniormester
26. juli 2002 - 14:56 #39
retaxes -> Man kan godt have den til at søge på diskettedrevet før den går videre til CD-Romdrevet - Man må så bare ikke have en diskette siddende i drevet.

Min boot-sequens: Diskettedrev > CD-Romdrev > HD

Hvis du så sætter en diskette i drevet vil den boote på den og hvis du i stedet for sætter en CD i, vil den boote på den og hvis begge er tomme, booter den på HD'en.
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. juli 2002 - 17:56 #40
p4> det er dog rigtigt, men det er af gammel vane jeg skriver det, den gang i tidernes morgen gik den ikke, så stoppede den ved floppy uanset om der sad en diskette i eller ej.
Avatar billede pentium4 Juniormester
26. juli 2002 - 18:06 #41
Ok :-) Det er så bare mig der ikke kan huske så langt tilbage...
Avatar billede torben7913 Juniormester
26. juli 2002 - 18:28 #42
Jeg må desværre konstatere, at det til trods for mange gode råd ikke lykkes at formatere harddisken - så nu sætter jeg min lid til "naboens søn" eller en kollegas råd om at købe en ny og større harddisk, som det skulle være muligt at formatere og indlæse et styresystem på. Kollegaen sagde i øvrigt at det ville blive svært for windows xp at køre på den gamle maskine en K6 med 300 hz, han mente at kravet ville være minimum 500 hz, hvis jeg skulle køre med windows xp - det må der være andre ved noget om.
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. juli 2002 - 18:42 #43
det er da ok at naboens søn prøver at klare den.

Står du alligevel og vil købe noget kraftigere grej, kan jeg fortælle dig at min kone også kører WinXP på et Asus P5A med en AMD K2 350Mhz og 396Mb ram, det har hun gjort siden WinXP udkom sidste år.

Der har været foretaget en reparation af systemet og ellers har den bare kørt der ud af uden problemer.

Nok fordi hun ikke eksperimenterer så meget som jeg gør ;o)
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. juli 2002 - 18:42 #44
Du skal - når du booter på den diskette jeg har linket til - huske på at der bliver oprettet et ramdrev. Dette ramdrev vil rykke bogstavet på dit cdrom drev og overtage bogstavet på dit cdrom-drev.

Således at er dit cdrom drev almindeligvis D: så er det nu ramdrevet der er D: - og cdromdrev er nu E:

når du står i A: - efter du har bootet på disketten, skriver du så E: - således at du skifter til det rigtige drev (eller det bogstav der nu er gældende hos dig) og skriver format c:

Selvfølgelig kan du formattere - der er bare et eller andet der går skævt hos dig ;(
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. juli 2002 - 18:50 #45
john> mener du ikke at der skal skiftes til ramdrevet D:
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. juli 2002 - 18:52 #46
retaxes> he he - jo ;)
Avatar billede torben7913 Juniormester
27. juli 2002 - 09:01 #47
Det er nu dejligt med sådan nogle entusiastiske hjælpere - selvfølgelig skal jeg ikke give op så let - også tak for oplysningen om muligheden for brug af xp.
Jeg prøver igen!
Avatar billede pentium4 Juniormester
27. juli 2002 - 12:36 #48
Prøv at gå ind i Fdisk igen og tryk på 4 hvor du kan se om den er delt rigtigt op - Der skal kun være 1 Primær Dos-partition, hverken udvidede Dospartition eller logiske drev og den skal være gjordt Aktiv.
Ellers må du prøve at starte forfra.
Avatar billede torben7913 Juniormester
27. juli 2002 - 12:51 #49
Der er kun en Primær dos-partion - den er på størrelse med det oprindelige C-Drev, hvor D-drevets størelse er blevet af ved jeg ikke.
Avatar billede pentium4 Juniormester
27. juli 2002 - 12:58 #50
Hvor mange % står der så ud for drevet når du er inde i Fdisk.
Avatar billede torben7913 Juniormester
27. juli 2002 - 20:27 #51
100% =3075 mb
System unknown
Avatar billede pentium4 Juniormester
28. juli 2002 - 02:38 #52
Du skriver ikke hvor stor HD'en er...
Avatar billede torben7913 Juniormester
28. juli 2002 - 06:40 #53
HD= 4000 mb
D-Drevet var 925mb
Så det der vises svarer til det oprindelige C-drev
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. juli 2002 - 10:32 #54
huskede du at sige ja til at bruge hele disken?
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. juli 2002 - 10:32 #55
altså da du var inde i fdisk
Avatar billede torben7913 Juniormester
28. juli 2002 - 11:23 #56
jeg kan ikke mindes jeg blev spurgt om det - men blev jeg spurgt , så har jeg svaret ja.
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. juli 2002 - 11:28 #57
prøv en gang til med fdisk der ikke mår være en gammel version.
Avatar billede pentium4 Juniormester
28. juli 2002 - 12:52 #58
Du har sikkert ikke fået slettet den udvidede partition og muligvis heller ikke de logiske drev.

Prøv at starte forfra med Fdisk og følg min liste nøjagtigt...
Avatar billede torben7913 Juniormester
28. juli 2002 - 15:13 #59
Ved punkt 4 (slet logiske drev) får jeg at vide: ” der er ingen logiske drev der kan slettes”
Ved punkt 6 ( slet udvidet dos-partion ) får jeg at vide: ”ingen udevidet dos-paartion, der skal slettes”
Men det største problem er dog stadig, at jeg ikke kan formatere, den primære dos-partion som maskinen kender.
Avatar billede pentium4 Juniormester
28. juli 2002 - 15:20 #60
Prøv at skrive Fdisk /mbr og tryk Enter og prøv så igen at køre Fdisk og følge listen og hvis den stadig gør det samme, så aner jeg ikke hvad det så kan være.
Normalt kører det bare derudaf.
Avatar billede torben7913 Juniormester
28. juli 2002 - 16:27 #61
Det ændrde desværre ikke noget - selv om mit problem ikke blev løst fordeler jeg pointenet med 25 til hver deltager og takker for interessen.
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. juli 2002 - 16:34 #62
så må det blive naboens søn ;o)
Avatar billede pentium4 Juniormester
28. juli 2002 - 23:11 #63
Giv lige besked herinde hvis han får løst problemet...
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. juli 2002 - 23:30 #64
løser nabosønnen dit problem kan han melde sig under fanerne på Eksperten ;o)
Avatar billede torben7913 Juniormester
13. august 2002 - 20:19 #65
Nu skal I få fortsættelsen på denne historie:
Naboens søn konstaterede at der kun var 3 gb. på harddisken, han sagde, det godt kunne være, at der havde været 4gb fra starten, men det måtte skyldes, at den havde en del dårlige sektorer, som ikke kunne bruges til noget, så den var kørt rigtigt igennem med f-disk og den var formateret.
Problemet ville så være, at de tre gb. ikke ville give plads til ret meget ved siden af Windows xp, så jeg burde overveje, at købe en større harddisk f.eks. 40 gb.
Det gjorde jeg så hos Midt-data – harddisken virkede bare ikke. Hos Midt-data foreslog de først at stille harddiskens jumpers anderledes end fabrikanten havde anvist, det hjalp ikke, så var de overbevist om, at det skyldtes at computeren var 4 år gammel, så Bios burde opdateres, det troede naboens søn ikke helt på, men han lod sig overtale til at lede efter en biosopdatering. Han gjorde dog opmærksom på, at det var forbundet med en risiko, da det ikke klart fremgik af bundkortet, hvilket mærke bundkortet havde, han mente dog at have fundet det rigtige navn ud fra software der fulgte med computeren.
Så gik bundkortet.
Vi måtte så bede Midt-data undersøge harddisken, det ville de  så godt, hvis jeg ville skrive under på, at de måtte fakturere teknikkertid, når det viste sig, at der ikke var noget i vejen med Harddisken.
Det skrev jeg under på.
Så kom deres dom: Harddisken var i stykker og jeg fik en ny, som de efter nogen pres checkede inden jeg fik den udleveret, så den var god nok.
Så gik turen videre til ”PC-Håndværken” i Viborg som netop havde opkøbt, et restlager af bundkort, som han kunne sælge billigt, de havde kun den fejl, at de fyldte mere end der var plads til i kabinettet, men han havde også et brugt kabinet, som han kunne sælge billigt, så han påtog sig bygge computeren op i det større kabinet, han kørte også f-disk og format c: på den ny harddisk, så jeg blot selv skulle installere Windows xp og de øvrige programmer på computeren.
Jeg har fortalt naboens søn om ”Eksperten” som han selvfølgelig godt kendte.
Retaxes’s erfaringer med xp gjaldt også for denne K6-Computer, det kører fint!
Endnu en gang tak for hjælpen, men den stod på.
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. august 2002 - 20:24 #66
Så er problemet løst?

Så mangler du kan at lukke spørgsmålet - du kan lave et svar selv og acceptere eget svar så beholder du dine point - eller du kan acceptere de svar der er kommet og fordele point som tak for en forgæves hjælp - hvad du end vælger at gøre, er jeg sikker på at det er ok med resten af flokken :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. august 2002 - 20:32 #67
tak for redegørelsen, sjældent at de sker så grundigt, men godt gjort.
Avatar billede torben7913 Juniormester
13. august 2002 - 20:35 #68
28/07-2002 16:27:24 fordelte jeg veia avanceret pointene med 25 til hver deltager, men det er nok ikke slået igennem, så jeg prøver igen.
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. august 2002 - 20:42 #69
Point er fordelt - og jeg takker ;)
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. august 2002 - 20:43 #70
jo, den er slået igennem og jeg takker for point og historien som man godt kan lære noget af.

btw. naboen søn er han aktiv på Eksperten?
Avatar billede torben7913 Juniormester
13. august 2002 - 20:46 #71
Nej naboens søn siger han har nok at gøre med, at være med i en masse mews-groups!
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. august 2002 - 20:51 #72
ok!
Avatar billede pentium4 Juniormester
15. august 2002 - 14:35 #73
Også tak herfra. Jeg har desværre ikke kunnet svare da eksperten har været nede bl.a. i nat.