Avatar billede kjaergruppen Nybegynder
17. juli 2002 - 11:57 Der er 29 kommentarer

Hvor langt må et netværks kabel være

Hvor langt må et netværks kabel være når det forbindese med en swichbox. Mit problem er:

fra ADSLlinien --> routerne til -->Swichbox --> til servere som skal flyttes ned i kælderen ? er hvorlangt må det kabel være. Alså fra swichbox til serveren.
Avatar billede mini-me Nybegynder
17. juli 2002 - 11:57 #1
ca 150 meter... og derefter kan du blive nødssaget til at forstærke signalet!!
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2002 - 11:58 #2
Avatar billede rkhdk Nybegynder
17. juli 2002 - 12:00 #3
100m er MAX for et UTP kabel!

mini-me => det er bnc der må være 180m IKKE UTP!
Avatar billede riversen Nybegynder
17. juli 2002 - 12:03 #4
ja, 100m
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
17. juli 2002 - 12:04 #5
Og så helt præcist: 105M
Avatar billede s.b.a Nybegynder
17. juli 2002 - 12:04 #6
Det er også meget sjællendt du kan få mere en 100m når det gælder UTP kabler.. Og det ville være en god idé at forstærke signalet :)

Suran
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
17. juli 2002 - 12:05 #7
Men du kan lave kablet længere ve at sætte en switch eller hub imellem. Så der må altså max være 105 m mellem enhederne.

- Rasmus!
Avatar billede mini-me Nybegynder
17. juli 2002 - 12:06 #8
rkhdk, jeg har nu ellers netkabel over til den anden tilbygning vi har og der er ca, 159meter kabel, UTP !!! Det kører 100Mbit dog kan jeg max nå en overførsel på ca. 7,6 mb/s
Avatar billede mini-me Nybegynder
17. juli 2002 - 12:07 #9
rkhdk: Skrev nu også kun 150 ;o)
Avatar billede riversen Nybegynder
17. juli 2002 - 12:08 #10
mini-me: imponerende...er ret sikker på reglen siger 100m
Avatar billede rkhdk Nybegynder
17. juli 2002 - 12:09 #11
sba => du kan købe 300m uden problemer!

for dem der er i tvivl! har slåt det op i bogen Windows 2000 netværk (ISBN 87-7900-040-1)

regler for kabling af RJ45 (UTP)

1 max antal noder 1024
2 længden mellem computer og netværksenheden (hub/switch/router) må IKKE overskride 100m
3 den totale længde mellem 2 PC'er må IKKE overskride 205m (pc -> hub -> hub -> hub -> PC)
Avatar billede mini-me Nybegynder
17. juli 2002 - 12:11 #12
riversen: Ja det havde jeg da også hørt, men altså der er jo så også et tab på de sidste 50 meter..!! For fra pc 1 til pc 2 i stuen når vi sagtens 9,2mb/s men hva det er jo til at leve med :o)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
17. juli 2002 - 12:11 #13
mini-me =>reglen er sat på 100m, derefter vil EMI og modstanden forringe data overførsel, og der er ingen garantier mere for data sikkerhed.. så det er jo ikke umuligt..
Avatar billede misbruger Nybegynder
17. juli 2002 - 12:30 #14
Man kan sagtens kører 150 m men så er sikkerheden ikke lægere til at stole på. Prøv at holde det til 100m
Avatar billede goatshrine Nybegynder
17. juli 2002 - 12:38 #15
cisco siger 100m
hvis det er standart cat 5 kabel.

jeg ser lige om jeg kan finde et link:
http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/pcat/hptthb.htm

<quote>
Maximum UTP cable distance between one HP 10BaseT Hub-16M hub and one end station: 328 ft (100m)
</quote>

MS er for lamme. Cisco de fatter nok lidt mere tror i ikke? :D
Avatar billede goatshrine Nybegynder
17. juli 2002 - 12:42 #16
Også fra cisco.

Maximum Station-to-Station Cabling Distance

100BaseTX, Category 5 UTP: 328 ft (100m)
Avatar billede goatshrine Nybegynder
17. juli 2002 - 12:43 #17
også fra cisco's hp:

Maximum Station-to-Station Cabling Distance

100BaseTX, Category 5 UTP: 328 ft (100m)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
17. juli 2002 - 12:46 #18
goatshrine => det er jo fuldstændig det samme jeg har skrevet!

om det er MS, Cisco eller anden, der er jo ligegyldigt, så længe svare er det samme!
Avatar billede goatshrine Nybegynder
17. juli 2002 - 12:50 #19
jeg gav bare lidt dokumentation også.

når det handler om Netværk så tror jeg mest på Cisco.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
17. juli 2002 - 12:54 #20
det gør jeg da også, (har semester 1 og 2 af CCNA) men når ens internet lagger, så må kan finde dokumentationen i en bog ;o)
Avatar billede madduck Nybegynder
18. juli 2002 - 09:19 #21
100 meter, er inklusiv drop/patch kabel!
Avatar billede madduck Nybegynder
18. juli 2002 - 09:23 #22
Segment max 100 m. dvs. pc --> hub/switch 100 meter.
Avatar billede kjaergruppen Nybegynder
18. juli 2002 - 10:43 #23
Tak for jeres input I er sådan set lige enige, så alle får lige mange point.

Og jeg kan nu se jeg har et lille problem, måske, men jeg vil da prøve om 100 meter er nok kabel.
Avatar billede goatshrine Nybegynder
18. juli 2002 - 20:08 #24
du kan sagtens forstærke signalet med en hub/switch/reapeater efter de 100m hvis der bruges mere kabel.
Avatar billede net_nerd Nybegynder
23. juli 2002 - 01:17 #25
Det er hverken MS, Cisco, Lego el. Fætter BR som fastsætter længden på kabler...

UTP standarden er fastsat af Telecommunications Industry Association (TIA)og specifiseres som TIA/EIA 568. (http://www.tiaonline.org)

Max. længden på et UTP kabel i et Ethernet fastsættes af 802.3 komiteen til max. at være 100 m.
Avatar billede itbjarne Nybegynder
23. juli 2002 - 22:20 #26
Du bør slet ikke anvende kobber kabel mellem bygninger p.gr.a. jordpotentialet i forbindelse med jording af stærkstrømsinstallationer og p.gr.a. lynnedslag. Hvis du forbinder mellem bygninger på forskellige matrikelnumre er det slet ikke tilladt - så skal det gå via en teleudbyder.
Jeg ved dette ikke er svar på det du spørger om, men jeg har oplevet mange problemer med det du beskriver.
Avatar billede itbjarne Nybegynder
23. juli 2002 - 22:23 #27
Ups. Fik hukommelstab efter læsning af følgetonen. Min kommentar var slet ikke til spørgsmålsstilleren men til mini-me som havde kabel installeret mellem to bygninger.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. juli 2002 - 22:29 #28
Betegnelsen cat5 siger netop (bla.) at kablet skal kunne klare de 100 meter.

Dog kan maxmængden variere kraftigt, afhængig af det miljø de skal opsættes i. Skal der feks. kables i et produktionsmiljø (feks. på fabrik) med mange kraftige maskiner, kan max. længden være væsentligt kortere. I et totalt støjfrit miljø, kan man sansynligvis trække 200 meter kabel, uden væsentlig signaltab.

Novell anbefaler max. 80 meter og Cisco max. 100 meter. Som nævnt kan det variere.

Men som en tommelfingerregel, må man gå ud fra at de 100meter der skal til for at opnår kategori 5 certificering er det korrekte svar.
Avatar billede hell_keeper Nybegynder
18. oktober 2002 - 13:54 #29
Luk dette Spørgsmål, da der er hvis blevet svaret på det. Da Cisco får deres oplysninger fra Telecommunications Industry Association (TIA) Så er begge svar rigtige.