Avatar billede krumel Nybegynder
15. juli 2002 - 21:03 Der er 4 kommentarer

statestikscript - databaseorden

jeg skal til at lave et statestikscript med det hele. dvs oplösning, farver, referenceside, browser mm.
men hvordan vil i anbefale at jeg stiller det op i min mySQL database ?

jeg har tänkt på at give dem en tabel hver, men findes der ikke en bedre lösning ?
Avatar billede sone Nybegynder
15. juli 2002 - 21:08 #1
Hvorfor ikke bare holde det i én tabel - så er én sidevisning = én database row.
Avatar billede krumel Nybegynder
15. juli 2002 - 21:14 #2
det var også min förste ide, men da jeg har godt og vel 1000 hits om dagen vil det da bliver meget tungt at loade i längden.
derfor overvejede jeg at  lägge alle oplysninger en gang i dögnet så det blev noget ala det her:

explorer I netscape I andet
-------------------------------------
1000    I    500        I  20
Avatar billede sone Nybegynder
15. juli 2002 - 21:19 #3
Du kan da kombinere begge dele...
Generelt skal du huske, at 1000 ikke er meget i en DB som mySql. Jeg har en tabel med +500.000 rækker og det går fint!
Avatar billede startlinket.dk Nybegynder
22. juli 2002 - 00:45 #4
Jeg er selv lige igang med en opbygning af et statistiksystem til www.nerdygamer.dk og www.startlinket.dk, hvor jeg har valgt at bygge det op således:

id, sekund, minut, time, dag_uge, uge, dag_maaned, maaned, dag_aar, aar, ip, host, system, sprog, side, reference

Der er først et unikt id bare for hastigheden skyld og sådan og så en masse tidspunkter, hvilket gør det rasende let at opbygge selve statistiksystemet, hvor man skal kunne følge med efter år, måned, uge, dag, time osv.
Jeg gemmer så IP og host, hvor jeg senere kan søge efter f.eks. ".dk" i host, og derved regne ud hvor folk kommer fra.
System indeholder headeren fra browseren, hvor jeg igen vil kunne tjekke hvilken browser og styresystem de bruger.
Så er der sprog som jeg finder via. HTTP_ACCEPT_LANGUAGE og siden er selve siden de er på og så reference er hvor de kom fra.

Jeg har i hvert fald allerede fået bygget selve statistikfremviseren op, og det ser da ud til at det kan lade sig gøre.
Så jeg er da også meget interesseret i forslag og andet godt. :-)

Håber du selv kunne bruge det til noget. :-)