Avatar billede ouh1000 Nybegynder
11. juli 2002 - 08:48 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Fast IP

Igår fik en af mine venner kabel-net. Han havde bestilt fast IP. Installatøren kommer og sætter div. stik op i huset, og så farvel. Ingen papir mm.
Nå, vi tjekker lige hans IP via dos, men ipconfig. Den hedder et eller andet med 170.xxx.xxx.xxx kan ikke lige huske. Okay så tjekker vi det via www.myip.dk og får så en helt andet, en med 80.xxx.xxx.xxx. Som hvis vi tjekker den høre til kabel-net-udbyderen. Og hvis vi skriver IP'en ind i browseren får vi en statistik-side.

Nå hvad så nu?
Det tyder jo ikke på han har fået fast IP. Kommer den senere? Lyder mærkeligt at man ikke har fået oplyst en, ik'? Installatøren sagde bare at alle oplysninger lå i modemet.

Det med at den off. IP er en(80.xxx...) og den lokale(179.xxx...) er en anden, kan vel godt give problemer hvis man stiller en server op, eller?
Avatar billede Slettet bruger
11. juli 2002 - 08:57 #1
Hans forbindelse køre nok i gennem en NAT (Network Address Translation), så jow han kan godt ha' fast IP.
Man skal bare bruge 80.x.x.x når man vil kontakte den ude fra.

170.x.x.x er IP mellem ham og NAT'en
Avatar billede ouh1000 Nybegynder
11. juli 2002 - 09:12 #2
Men da vi fandt IP'en på www.myip.dk som var 80.xxx... Prøvede vi at skrive IP'en i browseren, og fik så den der stats-side.

Hvordan skal man så få fat på hans computer

Vi prøvede også 80.x.x.x\d hvor han havde delt sit d-drev.
Avatar billede Slettet bruger
11. juli 2002 - 09:16 #3
Ved ik' lige hvorfor I fik en stats-side.
Men han skal jo lave en server, hvis I skal overføre filer.
Fx. FTP-server
Avatar billede Slettet bruger
11. juli 2002 - 09:17 #4
Den bedste FTP-server jeg kender, er BulletProof FTP Server.
Du kan hente en demo her:
http://www.tucows.com/preview/195553.html
Avatar billede benny.dk Nybegynder
11. juli 2002 - 09:18 #5
Det normale er at man skriver den externe IP fra nettet og den interne IP fra lanet.
Avatar billede oz2kas Nybegynder
11. juli 2002 - 09:40 #6
I skal jo først og fremmest finde ud af om i overhovedet kan forwarde porte til hans maskine (NAT).
Det bedste vil nok være at fortælle hvilket udstyr han har, altså om der en router/modem.
Avatar billede ouh1000 Nybegynder
11. juli 2002 - 10:01 #7
Jeg ved bare at han har fået et kabel-madem. Og har bestilt fast IP.

Jeg ved Ingenting om NAT og forwarde osv.

Synes bare det så mærkeligt ud med det igår, derfor dette spm, og håbede så I kunne hjælpe med en logisk forklaring.

Jeg har da før kunne forbinde mig til en computer via IP\drev-navn.
Avatar billede oz2kas Nybegynder
11. juli 2002 - 10:10 #8
det er hvis enten at port 138-139 eller alle porte er åbne til den maskine.
hvilken ISP har han? det kan måske hjælpe med noget produktinfo på deres hjemmeside.
Avatar billede ouh1000 Nybegynder
11. juli 2002 - 10:29 #9
Det er www.galnet.dk
Men der er vist ikke så meget at hente.