Avatar billede snedled Nybegynder
16. august 2000 - 14:42 Der er 20 kommentarer og
4 løsninger

DVD-drev hakker

mit nye dvd-drev, pioneer a05sz (16x), hakker en del når jeg afspiller dvd-film.

Jeg har fundet ud af at jeg ikke kan slå DMA til på DVD-drevet, og at windows til dels finder den som et CD-rom drev!

er der nogen der kan hjælpe??

/snedled

min maskine:
AMD K6 II 500mHz
Mobo: ASUS p5A
Leadtek Geforce 256 sdr
128 Mb Ram
IBM 20,5Gb HD
Soundblaster Live!

Avatar billede burningice Nybegynder
16. august 2000 - 14:52 #1
havde du forventet andet... k6-2 500 mhz er IKKE nok til at få dvd til at køre flydende. Og det er selvom du har et superb grafikkort
Avatar billede themann Nybegynder
16. august 2000 - 14:59 #2
2 ord. min storebror køre FLYDENDE dvd film på en 133mhz Pentium. tricket er at have et MPEG-Dekoder kort i sin pc\'er så skulle det sparke forvildt r*v.

/Mads
Avatar billede burningice Nybegynder
16. august 2000 - 15:07 #3
jep... enten skal du have en god cpu, især til FPU beregninger. En Celeron 550 kan faktisk godt gøre det.
Eller også er det et decideret dekoder kort du skal have fat i. Det giver generelt også et pænere billede.
Avatar billede themann Nybegynder
16. august 2000 - 15:10 #4
jeps, og tager lesset af cpu\'en + så kan man også se det på sit tv :)

/Mads
Avatar billede rca Nybegynder
16. august 2000 - 18:22 #5
Er det filmen eller lyden der hakker ?
Avatar billede superagentdk Nybegynder
16. august 2000 - 18:29 #6
Du skal have et nyt grafikkort eller et nyt DVD-afspiller-program
Avatar billede snedled Nybegynder
16. august 2000 - 22:52 #7
rca> Det er billedet der hakker.

Men det er jo lidt svært at forklare HVOR meget det hakker. - Jeg vil sige det sådan at det kører, så man kan se en film, men det er ikke vildt flydende, som man ser det i fx fjernsynet, og det er vel netop meningen med DVD?!.

Men er der nogen der kan fortælle mig HVAD DMA er, HVORFOR man burde bruge det og HVORFOR kan jeg ikke sætte det til?

DVD-player programmet:
..kan i anbefale et i er sikre på kører hos jer?

/SNEDLED
Avatar billede denboj Nybegynder
16. august 2000 - 23:09 #8
hmm - det virker indtil videre ikke som seriøse svar - Snedled og jeg har sammenlignet vores indhold i kontrolpanel - mutimedier - enheder - drivere til videokomprimering.

Det bemærkelsesværdig er at vi har identiske grafik kort (mit er ddr - hans er sdr - identiske driver versione - identiske dvd afspillere. men stor forskel i driverne til videokomprimering Hos mig kører det perfekt og hos ham hakker det

Snedled\'s

cinepak, indeo R3.1 ,indeo3.2 indeo video 5.06 , intel indeo video [IV41], iyvu9_32 [YVU9], msh261, 263, Nogatech inc. YUO to rgb convert. [I420], Nogatech inc. YUO to rgb convert. [YUY2] , ntcodec [NTN1], RLE, VDOnet VDOwave video vodec, Video 1

Denboj\'s

Cinepak - ClearVideo Decoder Driver - Duck TrueMotion Codec - indeo [tm] 3.1, 3.2 - indeo video 5.04 - MPEG-4 Video High Speed Compressor [MT] - msh261 [m261 og 3 - RLE - VDOnet VDOWave Video Codec - video 1 - Vivo H.263 Video CODEC Version 2.0.0

så hvis der er nogle der kender noget til de drivere der ligger her - så vær venlig at giv en hånd

Avatar billede pladask Nybegynder
17. august 2000 - 10:22 #9
Som mange andre foreslår, en MPEG decoder er klart at foretrække. Det optager dog en extra PCI slot (hvilket jeg finder irriterende) men er det der er bedst i det lange løb!
Avatar billede jhi Nybegynder
18. august 2000 - 21:29 #10
Hej

Har selv haft samme problem med et DVD drev, hvor jeg ikke kunne sætte DMA til. Prøv at tage dit drev ud af computeren, og start Windows i fejlsikker tilstand. Så går du ind under egenskaber for dit hardware, og så ser du måske flere cd-rom drev, incl. dit DVD-drev, dem fjerner du, alle sammen. Derefter slukker du computeren, og sætter dit DVD-drev til igen, og starter Windows, så er jeg næsten sikker på at du kan slå DMA til.

Mvh Hauge
Avatar billede snedled Nybegynder
18. august 2000 - 21:51 #11
jhi> Jeg har prøvet dette flere gange, på alle positioner udtagen primær master, - og hver gang er det umuligt at slå DMA til! - Min tanke er at dvd-drevet måske har en lille (men betydningsfuld) defekt!?

/snedled
Avatar billede jhi Nybegynder
18. august 2000 - 21:56 #12
Noget du selvfølgelig har prøvet, hvad i din bios til motherboarded? Er der noget der kan sættes op vedr. IDE controlleren?
Avatar billede snedled Nybegynder
18. august 2000 - 22:09 #13
jhi> Jeg har kikket Bios\'en igennem, og jeg kan ikke finde noget der har med dette at gøre! (dog er en bios jo ikke det mest overskuelige!!)
..Jeg HAR slået DMA til på min harddisk, hvilket jo betyder at det kan lade sig gøre, - ihvertfald på \"primær-master\"!!!??

/snedled
Avatar billede jhi Nybegynder
18. august 2000 - 22:36 #14
Hvad har du på samme IDE controller (kabel) som dit DVD drev? Det kunne jo være at det var denne enhed der drillede..

/Hauge
Avatar billede snedled Nybegynder
18. august 2000 - 22:42 #15
jeg har prøvet at sætte drevet på både primær slave, sekundary master(alene på 2\'eren) og seconary slave(sammen med cd-rom).
måske er det den sekundary controller der er problemet\'?!

/Snedled
Avatar billede jhi Nybegynder
18. august 2000 - 22:54 #16
Så er der kun een ting mere jeg kan komme på :
Prøv at hive dit Live! lydkort ud, eller sæt det i et andet PCI slot, da det på mange punkter kan drille en del, og garanteret også DMA kanalen på drevet.

/Hauge
Avatar billede denboj Nybegynder
19. august 2000 - 01:44 #17
he he - jeg har også et lile forslag.
Byt rundt på kablerne og jumperne på DVD\'et og Harddisken -

Således at DVD står som primær mester fra samme udgang som harddisken bruger nu

og Harddisk skal så stå som Primær slave fra samme udgang som dvd\'en bruger nu

hmm og så skal du selvfølgelig også ændre din bootsekvens således at du booter fra \"hvad hedder det nu\" IDE1 ? Primær slave måske ? eller et eller andet - Du kan ihvertilfælde finde ud af det ved at kigge dig frem.

Hvad får du ud af det ? Ja du opdager om du kan slå dma til på harddisken på andre pladser end primær mester - og du ser om dvd\'en kan på en plads der tidligere har været brugt til DMA.
Avatar billede denboj Nybegynder
19. august 2000 - 01:45 #18
En anden idé jeg har er at du kan prøve at afinstalere både firewall og virus detector - De sluger altså kraft - Måske kan det så køre DVD uden dma - selvfølgelig ikke en holdbar løsning i længden men dog et forsøg værd
Avatar billede denboj Nybegynder
19. august 2000 - 01:49 #19
En tredie ting jeg tænker på er dit forsøg på at starte forfra på din gamle nyformaterede harddisk. Geninstalerede du da windows fra et image eller var det en jomfru instalering. Hvis det var fra image kan der jo have været noget systemrod med - så du bare genoptog den gamle fejl på din nye harddisk ???
Avatar billede denboj Nybegynder
19. august 2000 - 04:11 #20
YEAH - jeg har fundet ud af det nu (i teroien i hvert fald)

På ASUS\'s Q&A side til dit board
http://www.asus.com/Products/Techref/Tech-report/qa-mb1098.html#ali-dma

står der

Question:
When I enable DMA for a DVD drive on a P5A/P5A-B based system running Windows95 or WIndows 98, OS can\'t detect the drive after device initialization.
Answer:
Please upgrade the new Ali M1541 BMI driver - v300.exe. The driver can be downloaded from our ftp site. Please disable the bus-master driver by uninstalling Ali PCI bus-master IDE driver first before installing the new bus-master IDE driver.

Linket til ftp siden duede ikke fra min computer - prøv at se om du kan bruge det

Ellers er der denne mulighed

http://www.asus.com/Products/Motherboard/driver_ide.html

ALi M1541 IDE BusMaster (for P5A, P5A-B, P5A-VM)
aliide34.zip
ALi M1541 BusMaster Driver for v3.40.

Som du ser står der ikke noget om version 300 - men 3.40 ?????????

Så gik jeg sgu lige en tur forbi ali\'s hjemmeside - De stod ved at de havde lavet 1541 systemet, men ville ikke være ved en vs 300 driver
De mener derimod at det er en god idé at lime sådan en her fast til din ide controler
http://www.ali.com.tw/eng/product/multi/m5701.htm

He he Snedled - jeg redder din røv gang på gang (nu håber jeg at det virker før jeg bliver alt for kæphøj)
Avatar billede themann Nybegynder
19. august 2000 - 11:09 #21
rådne sms-notify...
Avatar billede i11uzion Nybegynder
27. august 2000 - 23:24 #22
DMA står for \"Direct Memory Access\" og det betyder vel bare at enheden kan gå udenom CPU´en når den skal hente data fra rammen eller whatever...

Hmmmm det var egentlig ringe skrevet
Avatar billede snedled Nybegynder
27. august 2000 - 23:31 #23
JEG HAR lige fået Dvd-drevet til at acceptere DMA, ved at opdatere en Chipset-driver. - Men DVD-filmene kører stadig ikke jævnt!
- Jeg har overvejet om det kunne være et generelt problem, da jeg heller ikke synes at Mpeg, mov og quicktime film kører jævnt.

*Kan det være mere RAM der skal til? - Jeg har hørt at det kørte hos andre?!

/Snedled
Avatar billede snedled Nybegynder
07. oktober 2000 - 16:30 #24
Ja, så er det vist på tide at dette spørgsmål lukkes.

Er det ikke dejligt at give op :-/

/snedled

(ps. Denboj har ikke fortjent nogle point, vel?)