Avatar billede 2807 Nybegynder
29. juni 2002 - 18:37 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

win 98 kan ikke se min brænder og cd-rom

win 98 kan ikke se min brænder og cd-rom. de står begge som slave da jeg har 2 HD.De står som auto, i bios.og de sidder pt begge på ide2 kablet.hvad gør jeg?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
29. juni 2002 - 18:39 #1
Avatar billede greek Nybegynder
29. juni 2002 - 18:39 #2
Hvis de begge er sat på samme kabel, samtidig med at jumperne står på slave kan det ikke virke. Prøv at sætte den harddisk der er sluttet først til som master.
Avatar billede 024mwa2512 Nybegynder
30. juni 2002 - 14:02 #3
du skriver at cd-rom drevet og brænderen sidder på samme kabel! Ikke?

Hvis Ja ”Jumper”:

Mulighed 1:
Hvis begge drev kan jumpes til AUTO skal du gøre det!

Mulighed 2:
Hvis begge/ingen af de 2 cd drev kan jumpes til AUTO skal du sætte jumperen således

CD-ROM Drevets jumper skal stå på ”Master”
Brænderens jumper skal stå på ”Slave”

DET SAMME HVIS DET ER BIOS INDSTILLINGER ( CD-ROM ”Master” & Brænser ”Slave” )
Avatar billede 2807 Nybegynder
30. juni 2002 - 15:30 #4
har prøvet at sætte jumperne til hhv master/slave.win kan stadig ikke se dem.så har jeg prøvet at sætte hd og cd-rom, på ide1, som master/slave, det virker stadig ikke.
jeg har en mistanke om at controlleren er stået af men kan ikke se noget i kontrolpanel/system.
det korte af det lange er at mine cd-drev (brænder/cd-rom) ikke kan ses i windows.hva faen gør jeg!!!!!!!!
Avatar billede 024mwa2512 Nybegynder
30. juni 2002 - 15:38 #5
ja det kunne godt lyde til at det er controlleren der er brændt af!

når du nu har prøvet at skfite lidt rundt på deres placering

JEG SKAL SKRIVE HVIS JEG KOMMER I TANKE OM NOGET DER KAN HJÆLPE!!!
Avatar billede 2807 Nybegynder
30. juni 2002 - 15:44 #6
jeg kan bare ikke forstå at bios kan "se" alle drev, mens windows ikke kan se hverken cd-rom eller brænder.
Det kan være en format c:, er løsningen.
Avatar billede 024mwa2512 Nybegynder
30. juni 2002 - 19:00 #7
det kunne det meget vel være! hvis du siger at det hele er ude i bios og hvis den ikke skriver/siger at der er en hardware fejl! men det er der kun en måde at finde ud af formater computeren! for det lyder mærkelig at Windows ikke kan finde drevne hvis BIOS kan!

Jeg mener ikke du har skrevet noget om, om du har haft den til at virke eller om den er ny eller om du har skiftet styrersystem!

( Det kan godt være det lyder dumt men det er ikke sådan at drevnes kabel ikke sidder rigtigt i )

Du kan også prøve at gå til System Egenskaber og slette alle cd drev
"højre klik" på <Denne Computer>
"venstre klik" på fanebladet <Enhedshåndtering>
”dobbelt klik” på <DVD/CD Enhed(er)>
”højre klik” så på enheden og tryk <fjern>
og det gør du så ind til at der ikke er flere enheder under ”DVD/CD enhed(er)” og så genstarter du computeren ( når den så starter skal du have din Windows CD klar og evt. CD-Rom og Brænder Driver klar!

Det er et forsøg vær!!!
Avatar billede 024mwa2512 Nybegynder
30. juni 2002 - 19:00 #8
det kunne det meget vel være! hvis du siger at det hele er ude i bios og hvis den ikke skriver/siger at der er en hardware fejl! men det er der kun en måde at finde ud af formater computeren! for det lyder mærkelig at Windows ikke kan finde drevne hvis BIOS kan!

Jeg mener ikke du har skrevet noget om, om du har haft den til at virke eller om den er ny eller om du har skiftet styrersystem!

( Det kan godt være det lyder dumt men det er ikke sådan at drevnes kabel ikke sidder rigtigt i )

Du kan også prøve at gå til System Egenskaber og slette alle cd drev
"højre klik" på <Denne Computer>
"venstre klik" på fanebladet <Enhedshåndtering>
”dobbelt klik” på <DVD/CD Enhed(er)>
”højre klik” så på enheden og tryk <fjern>
og det gør du så ind til at der ikke er flere enheder under ”DVD/CD enhed(er)” og så genstarter du computeren ( når den så starter skal du have din Windows CD klar og evt. CD-Rom og Brænder Driver klar!

Det er et forsøg vær!!!
Avatar billede 024mwa2512 Nybegynder
30. juni 2002 - 19:01 #9
undskyld jeg kom lige til at trykke to gange
Avatar billede 2807 Nybegynder
30. juni 2002 - 19:45 #10
Det hjælper ikke at fjerne enhederne i enhedshåndtering, da windows ikke kan se dem.(defindes ikke i enhedshåndtering)
Problemet er opstået hen ad vejen, hvor det ene eller begge drev ikke har virket, men efter en genstart, kom de som regel igen.Bare ikke mere. ps. jeg har ikke skiftet OS.
Avatar billede 024mwa2512 Nybegynder
30. juni 2002 - 19:51 #11
Jeg kan ikke komme på mere lige nu!
Men jeg vil tænke på dig hvis jeg finder ud af et mulig svar!

Men du kan jo prøve en formatering, og så på den måde starte Windows op forfra ( så evt. fejl kan blive slettet )
Avatar billede 2807 Nybegynder
30. juni 2002 - 21:14 #12
ANYWAY du får sku de points.for du har da prøvet.tak for hjælpen.