Avatar billede 2807 Nybegynder
29. juni 2002 - 17:46 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

win 98 kan ikke se min brænder og cd-rom

win 98 kan ikke se min brænder og cd-rom. de står begge som slave da jeg har 2 HD.De står som auto, i bios.og de sidder pt begge på ide2 kablet.hvad gør jeg?
Avatar billede halifax Nybegynder
29. juni 2002 - 17:59 #1
De skal ikke begge stå som slave. Den ene skal stå som Master. Hver IDE kanal kan styre to enheder, hvoraf den første skal være master, også for ide2, såvel som dine diske på ide1.
Avatar billede halifax Nybegynder
29. juni 2002 - 18:07 #2
Din opsætning er fx som følger.

IDE1 - master = harddisk 1 (c-drev)
IDE1 - slave  = harddisk 2

IDE2 - master = brænder
IDE2 - slave  = cd-rom

Den opsætning burde kunne køre, med bemærkning, at du ikke kan brænde "on the fly" (fra cd-drev til brænder) da de to drev sidder på samme IDE kanal. Det skulle der imod være OK at brænde filer fra dine harddiske.

Bytter du fx. plads med harddsik 2 og cd-drev kan du brænde "on the fly" da cd-drev og brænder nu sidder på hver sin IDE kanal.

Ulempen ved at have harddisk og cd-rom på samme IDE kanal er, at controlerens hastighed bliver sat til laveste fællesnævner, som er cd-drev'et med ATA33. Alligevel er det nok den opsætning, som de fleste foretrækker. Jumper du drevene korrekt burde BIOS og Windows også genkende dem.
Avatar billede ewelaast22 Nybegynder
29. juni 2002 - 18:08 #3
prøv at sætte det op således:

Harddisk1 som marster på IDE1
Cd-Rom som slave på IDE1
Brænder som marster på IDE2
Harddisk2 som slave på IDE2

Dette virker for mig...