Avatar billede nbr Nybegynder
24. juni 2002 - 23:55 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Installere mere RAM selv?

Jeg har en "gammel" Compaq Pressario model 5240 med 64mb RAM. Jeg har købt en brænder til den, men den kræver min. 128mb RAM. Kan jeg umiddelbart selv installere ekstra RAM og hvad skal jeg være opmærksom på i den forbindelse? Der findes xxx antal forskellige typer RAM og jeg ved ikke hvilken type jeg skal vælge????
Avatar billede panic-killer Nybegynder
24. juni 2002 - 23:58 #1
hvilken(e) ram er der i nu
Avatar billede snowcat Nybegynder
24. juni 2002 - 23:59 #2
Køb nogle ram som er bagud kombatibel, så vil det 100 % virke... Og forresten prøv at smide brænderen i alligevel og se om den virker, rammene og brænderen skulle ikke påvirkes af hinanden... Men hvis det er problemet kan du finde de billigste ram på www.edbpriser.dk
Avatar billede lukkes Nybegynder
25. juni 2002 - 00:02 #3
Yep. Snowcat har ret.. Du kan købe bagudkombatible ram, som passer i enhver maskine.. Men hvis det er en ældre maskine, så bruger den nok 72 Pins ram (Evt. EDO-ram). Dette kan snart ikke købes mere - desværre..
Avatar billede snowcat Nybegynder
25. juni 2002 - 00:03 #4
Ups det var altså ment som svar det tidligere jeg skrev :D
Avatar billede lukkes Nybegynder
25. juni 2002 - 00:03 #5
Kan du ikke åbne maskinen, og fortælle hvilken type ram det er ?
Avatar billede panic-killer Nybegynder
25. juni 2002 - 00:03 #6
edo er de ikke serlig billeg da de næsten ikke er til at opdrive
Avatar billede panic-killer Nybegynder
25. juni 2002 - 00:04 #7
serlig=særlig
billeg=billig
Avatar billede nbr Nybegynder
25. juni 2002 - 00:05 #8
Ok, Jeg har lige tjekket "Compaq Diagnostics" og der står følgende om hukommelse:

Systemkort
  DIMM-stik  1 (SDRAM) . . . .    64 Megabyte
  DIMM-stik  2 . . . . . . . .      0 Megabyte
  DIMM-stik  3 . . . . . . . .      0 Megabyte
Samlet Compaq hukommelse . . .    64 Megabyte

Oplysninger om hukommelsen i Windows
  Samlet fysisk hukommelse . .  66506 Kbyte
  Ledig fysisk hukommelse  . .  0 Kbyte
  Samlet virtuel hukommelse  .  2143289 Kbyte
  Ledig virtuel hukommelse . .  2040856 Kbyte

Kender nogen til processen med selve installationen?? Hvordan gør jeg når jeg har indkøbt de ekstra ram?
Avatar billede lukkes Nybegynder
25. juni 2002 - 00:05 #9
EDO er dyre, ja..
Avatar billede snowcat Nybegynder
25. juni 2002 - 00:06 #10
Men det du også kunne gøre er at finde dine specifikation over din computer også se om det er SD Ram inde i den eller EDO, jeg tvivler på det er EDO men kig alligevel. Hvis det er SD vil jeg tro det er SD 100 mhz.
Avatar billede lukkes Nybegynder
25. juni 2002 - 00:06 #11
Så åbner du maskinen, og finder RAM-soklen på bundkortet (Du kan ikke ta' fejl) Og så lader du stille og roligt rammen glide ned i soklen, og give dem et tryk, så de sidder ordentligt fast.. Ret nemt
Avatar billede nbr Nybegynder
25. juni 2002 - 00:10 #12
Er det nok, blot at "proppe" dem i? Skal der ikke ændres noget i "kontrolpanel" eller lignende for at de virker?? Jeg er nok en smule dum, hvad det angår!!!!!
Avatar billede snowcat Nybegynder
25. juni 2002 - 00:10 #13
Jeg ved dog ikke om det er nødvendigt at du skiller den ad og kigger, du kan jo spørge der hvor du har købt computeren men hvis du gør så ser rammende sådan ud: http://81.19.227.140/edbhard/H026/sdram.jpg bare så du ikke er i tvivl men pas på ! de er meget følsomme og kan meget let gå i stykker, sørg for du ikke er elektrisk... Du kan f.eks røre ved noget der her jordforbindelse inden ( Radiator, vandhane )
Avatar billede lukkes Nybegynder
25. juni 2002 - 00:10 #14
nej, intet skal ændres..
Avatar billede lukkes Nybegynder
25. juni 2002 - 00:11 #15
Du propper dem i, og så virker de :o)
Avatar billede snowcat Nybegynder
25. juni 2002 - 00:11 #16
nej det skal du ikke, der kommer en besked når du starter computeren op, hvor der står "Updating Succesefull" også køre det :D, du kan se forskellen ved at højre klikke på "Denne Computer" også "Egenskaber" så kan du se om du har fået flere ram i, da der står hvor mange ram du har.
Avatar billede nbr Nybegynder
25. juni 2002 - 00:13 #17
Kanon! I har bare hjulpet mig helt perfekt. Tak for det!!!!
Avatar billede snowcat Nybegynder
25. juni 2002 - 00:13 #18
Selv tak :D
Avatar billede lukkes Nybegynder
25. juni 2002 - 00:13 #19
Det var så lidt. Og tak for points :o)
Avatar billede snowcat Nybegynder
25. juni 2002 - 00:14 #20
Skulle det være engang så kontakt mig via ICQ 29828283 eller over mail: snowcat@snowcat.dk
Avatar billede halifax Nybegynder
25. juni 2002 - 00:18 #21
Nu skriver du selv "gammel" Compaq Pressario. Der har i tidens løb været mange spørgsmål om RAM til Compaq - fordi den ikke villle godkende de ny RAM der blev sat i. (Nogle) Compaq kan virke lidt specielle. Så et råd: få ved købet aftale om at de kan byttes / leveres tilbage, såfremt du skulle løbe ind i lign. problemer.
Avatar billede nbr Nybegynder
25. juni 2002 - 01:01 #22
Ok tak for dit råd. Jeg tror også at jeg vil rådføre mig med IT-afdelingen på mit job (PCen er arbejdsgiverbetalt). De må vel vide om den uden videre kan opgraderes eller ej.....:o)