Avatar billede terriatorfg Nybegynder
23. juni 2002 - 15:42 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Hvilken enhed er defekt

Eftterhånden har jeg oprettet et par spørgsmål her på eksperten og jeg er nået frem til at i min nysamlede computer er en af enhederne defekte, men
hvordan finder manud af hvilken. når jeg starter computeren tændes der for hele kabinetet (blæsere og power indikatorene) men skærmen går i strømsparende tilstand. Jeg har tjekket mit grafikkort ved at sætte det i en anden computer hvor det virkede fint.

Vis dit råd hjælper får du 100 point
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
23. juni 2002 - 15:44 #1
vis = hvis
Avatar billede tobby Nybegynder
23. juni 2002 - 15:45 #2
Start med at have kun f.eks at have tilsluttet ram og diskette-drev.
Hvis det virker så prøv at sætte din harddisk til osv.

På den måde kan du udelukke de forskellige dele.
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
23. juni 2002 - 15:47 #3
mener du at jeg skal starte uden cpu
Avatar billede scb Praktikant
23. juni 2002 - 15:54 #4
Når din skærm går i strømsparende tilstand er det fordi den ikke får signal, dvs din computer starter ikke.
Man kan få mange ting at vide ved at lytte på den indbyggede højttaler i dit kabinet, da den med et antal bip fortæller hvor langt systemet kommer ved opstart, så jeg spørger igen, kommer der bip når du tænder.
-SCB
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
23. juni 2002 - 15:55 #5
Der kommer ingen bip
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
23. juni 2002 - 15:56 #6
Der kommer ikke engang bip hvis jeg tager rammen ud og starter den op
Avatar billede scb Praktikant
23. juni 2002 - 15:57 #7
Og du har selvfølig den lille højttaler i kabinettet tilkoblet på de rigtige klemmer.
-SCB
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
23. juni 2002 - 15:59 #8
-SCB
undskyld jeg ikke har svaret dig de sidste gange, men jeg siger mange,mange,mange,mange,mange tak  til dig pågrund af din hjælp da det var dig der skrev at det kunne være en af afstandsskruerne der kortsluttede bundkortet.
Avatar billede foxen Nybegynder
23. juni 2002 - 16:00 #9
Jeg foreslår, at du følger tobbys forslag for at lokalisere fejlen. Du behøver hverken at have HD, CD eller floppy tilsluttet, men CPU, RAM og grafikkort.
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
23. juni 2002 - 16:00 #10
Ja, jeg har koblet højtaleren til de rigtige klemmer
Avatar billede tobby Nybegynder
23. juni 2002 - 16:01 #11
nej du skal ikke starte uden cpu. Start uden harddisk, cd-rom-drev, modem, netkort, lydkort - kort sagt alle de dele der ikke er nødvendige for at pc'en virker.
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
23. juni 2002 - 16:01 #12
selv hvis jeg kun har CPU, Ram og grafikkort siddende tænder skærmen ikke
Avatar billede tobby Nybegynder
23. juni 2002 - 16:04 #13
så har du jo indkredset fejlen! - grafikkortet har du testet, så er det ram, cpu eller bundkort. Det mest sandsynelige er ram'ne - har du ikke nogle andre du kan teste med?
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
23. juni 2002 - 16:06 #14
Nej, desværre ikke
Avatar billede tobby Nybegynder
23. juni 2002 - 16:06 #15
så får du jo svært ved at komme videre...
Avatar billede scb Praktikant
23. juni 2002 - 16:07 #16
Uden ram skal den komme med et antal bip !

Det kan jo så være en kortslutning, der ud over at kortslutte for strømforsyningen, også har brændt noget af på dit bundkort.

Hvis du har monteret det i kabinettet igen, er du helt sikker på at der ikke er noget der rører, hvor det ikke må.

Man kan godt med lidt forsigtighed have et bundkort liggene uden kabinet, og med CPU, Ram og Grafik, og så prøve at tænde for det, så får du da udelukket at der er en kortslutning pga kabinettet.
-SCB
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
23. juni 2002 - 16:07 #17
er det dit svar??????????????
Er der overhovedet ingen måde man kan tjekke rammen eller processoren på???????????
Avatar billede foxen Nybegynder
23. juni 2002 - 16:09 #18
Jeg har været ude for at bundkortet buede nedad i forbindelse med montagen af RAM, så der ikke var ordentlig forbindelse. Da jeg understøttede bundkortet under montagen hjalp det.
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
23. juni 2002 - 16:09 #19
(Sidste kommentar var ment til tobby)
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
23. juni 2002 - 16:10 #20
Er der ikke en måde hvor på man kan tjekke sin processor for fejl uden at sætte den i en anden computer
Avatar billede scb Praktikant
23. juni 2002 - 16:12 #21
Du kan kun checke din CPU ved at have den i et bundkort.
Avatar billede foxen Nybegynder
23. juni 2002 - 16:12 #22
Hvad er det for et bundkort, CPU ?
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
23. juni 2002 - 16:13 #23
hvis der er bræmdt noget af i mit kabinet kan det så fixes
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
23. juni 2002 - 16:13 #24
bundkortet er et abit KR7A-RAID og processoren er en athlon 1700+ box
Avatar billede tobby Nybegynder
23. juni 2002 - 16:21 #25
Når pc'en starter kører BIOS noget der hedder POST (Pre Operation System Test, tror jeg). Hvis alt er ok kommer pc'en med et enkelt bip.
Ellers kan den bippe på et hav af måder alt efter hvad fejlen er.
Avatar billede foxen Nybegynder
23. juni 2002 - 16:33 #26
Kunne det tænkes at du har monteret en af ledningerne (fx. den til højttaleren forkert)- dumt spørgsmål, men alligevel?
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
23. juni 2002 - 16:37 #27
jeg har ikke monteret ledningen til højtaleren forkert men jeg har lige prøvet at sætte en anden højtaler tul og den virkede heller ikke. altså der kommer ingen lyd og hvis det nu var processoren eller rammen der var noget galt med ville den vel også bippe. altså må det være MB
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
23. juni 2002 - 16:52 #28
LUKKET