Avatar billede roundhouse Nybegynder
18. juni 2002 - 23:33 Der er 8 kommentarer

Interaktiv flash-webmaster.

Interaktive websites kræver input fra :

            1. Brugeren  og/eller
            2. Webmaster

i løbet af en brugers besøg på et websted.

Mit spørgsmål til jer specialister går på pkt.2.

Scenario : Jeg vil gerne lave en afstemning på mit
flash-websted.Tidspunktet for afstemningens begyndelse er ikke givet på forhånd, men skal kunne bestemmes dynamisk af webmaster i løbet af
brugers besøg og vises med noget grafik (en rød
lampe der lyser eller noget i den retning).
Resultatet af afstemningen (statistik) skal vises
på et tidspunkt i løbet af besøget, der også ude-
lukkende bestemmes (dynamisk) af webmaster.
Hvordan laver man sådan noget i flash. Altså
interaktivitet, der er styret af webmaster og ikke
"som sædvanligt" af brugeren.
Jeg har hørt om "macromedia generator" men kender
ikke nærmere til det.
Er det noget i den retning, der skal bruges ?
Hvis man læser om "generator" på macromedias site
lyder det som om , at det er på vej ud !!
Hjælp venligst.

/Lars
Avatar billede _michael_ Nybegynder
18. juni 2002 - 23:57 #1
Du kan sagtens bruge php og mysql - og så bare lave nogle forbindelser gennem flash, der henter og sender materiale til en database. Med eks. kommandoerne: loadVariablesNum og loadVariables kan du sagtens sende og hente variabler til et php- eller aspdokument, der eksekverer det ønskede.

Med hensyn til Generator, så kender jeg ikke rigtig til nogen, der rent faktisk benytter sig af det. Med lidt god vilje og kreativ tænkning kan man sagtens gøre et flash-sted lige så dynamisk med php eller asp som med generator. Du kan sagtens hente xml, txt osv ind i flash.

/Michael
Avatar billede roundhouse Nybegynder
19. juni 2002 - 00:34 #2
Hej Michael
Php og asp kan bruges til at lave interaktivitet set fra brugerside.
Mit spørgsmål går på interaktivitet fra webmaster i løbet af en
brugers besøg på site´n.
Hvordan ville du konstruere min afstemning (i princippet) med asp eller php ?  :)

/Lars
Avatar billede hoejrup Nybegynder
19. juni 2002 - 06:47 #3
Generators funktioner er indbygget i Flash MX, så derfor er den på vej ud.

/per
Avatar billede roundhouse Nybegynder
19. juni 2002 - 08:54 #4
Hej Hoejrup
Har du et bud på, hvordan jeg (i princippet) laver min afstemning i
flash.

/Lars
Avatar billede hoejrup Nybegynder
19. juni 2002 - 09:34 #5
Hvordan vil du i praksis lade webmaster bestemme afstemningstidspunktet, for han kan ikke være online 24 timer i døgnet?

Du kan selvfølgelig sætte en tid for afstemningstidspunktet, og indlæse det i flash via en txt fil.

loadVariablesNum ("startOgSlutTid.txt",0);

/per
Avatar billede roundhouse Nybegynder
19. juni 2002 - 10:23 #6
Afstemningen sker online indenfor et begrænset tidsrum deltaT (f.eks. i forbindelse med en sportskamp).
På et tidspunkt T1 (der vel at mærke ikke er givet på forhånd) indenfor dette tidsrum skal afstemningen kunne sættes i gang af webmaster. Dette vises f.eks ved at en rød lampe "sættes til at lyse" på siden. På et andet tidspunkt T2 (der heller ikke er givet på forhånd) lidt senere, men stadig indenfor tidsrummet deltaT skal web-
master kunne afslutte afstemningen (lampen slukkes). Der skal være
"lås" (man må ikke kunne stemme) på afstemningen udenfor tidsrummet,
der strækker sig fra T1 til T2.
Lyder det bizart ?
Det er det såmænd ikke.
Konceptet skal anvendes til on-line scoring af sportskampe på TV.

/Lars
Avatar billede roundhouse Nybegynder
19. juni 2002 - 11:02 #7
Hoejrup, har du en idé til, hvordan jeg kommer igang.
Jeg kan jo ikke indlæse start og sluttidspunkt fra en txt-fil, når disse ikke er givet på forhånd, vel ?

/Lars
Avatar billede barklund Nybegynder
21. juni 2002 - 20:34 #8
Jeg ville gøre det ved at have en XMLSocket, som du kunne sende til og klienterne modtage fra... Men har du ikke din egen server, så får du aldrig lov til at eksekvere en Java-server derpå.

Alternativt kan du lave det med en eller anden slags middleware (PHP/ASP/JSP/...) og så derfra skrive til en tekstfil eller en database (er det afstemninger, så er det en database, du skal bruge). Når du så klikker med din speciele adgang, så skrives det i databasen, at denne afstemning er åben. Klienterne er da nødt til hele tiden på en uendelig løkke at stå og "polle" (ikke ham fra Snave) en fil, der outputter indholdet i databasen. Får klienten "åben" tilbage, så er der åbent - ellers ikke. Ligeledes skal det jo også sikres, at den samme klient ikke stemmer mere end én gang og så videre, men det er jo Flash-internt...

Det er i hvert fald den struktur, jeg vil foreslå...

/Barklund