Avatar billede ratzaiy Nybegynder
16. juni 2002 - 00:16 Der er 30 kommentarer og
5 løsninger

10. kl. eller gym??

Der er en ting som jeg skal have besluttet her i næste uge, men jeg er faktisk stadigvæk i tvivl. Jeg er 15 år, har lige afsluttet 9. kl. og skal nu videre i livet, men hvor?? Jeg har valget mlm. mat. gymnasium eller, 10. kl. Da jeg i marts måned stadigvæk var i tvivl sagde min studievejleder til mig at jeg skulle søge om gymnasiet og hvis jeg ikke ville det alligevel kunne jeg altid skifte til 10. kl. Jeg søgte så ind på et gymnasium og mine lærer besluttede at jeg skulle til optagelsesprøve, grundet at mine karakterer i mat. og fysik ikke var gode nok. Her er min årskarakaterer

mat. skriftlig:  7
mat. mundtlig:  8
Fysik:          7
Dansk skrift:    9
Dansk mundtlig : 10
Retstaving:      10
Tysk:            9
engelsk:        9

Jeg går så stadigvæk med tanken om hvorledes jeg skal tage gymnasiet eller 10. kl. og grunden til det er at jeg ikke er særlig god til matematik. Efter gymnasiet skal jeg selvfølgelig have en udd. inden for IT branchen, men da der jo er et hav af udd. aner jeg endnu ikke hvad det skal være. Jeg har så hørt delte meninger fra venner og bekendte, nogle synes at jeg skulle tage 10. med andre siger at det er spild af et år osv. Men nu vil jeg gerne høre nogle andre menneskers meninger så spyt endelig ud. BTW her er mine karakterer til afgangsprøven

mat. skriftlig:  8
mat. mundtlig:  8
Fysik:          10
Dansk skrift:    ?
Dansk mundtlig : 11
Retstaving:      ?
Tysk:            9
engelsk:        11

Avatar billede oersted Novice
16. juni 2002 - 00:26 #1
gode karakterer
hvad er dine interesser - ud over IT ?
Avatar billede techno_dk Nybegynder
16. juni 2002 - 00:29 #2
Du skal helt sikkert tage gymnasiet, der er ingen grund til at tage 10. klasse med de karakterer, 10. klasse er i bund og grund bare 9. klasse om igen med en lille udvidelse.
Avatar billede migigenigenigenigen Nybegynder
16. juni 2002 - 00:30 #3
Tjaaa... jeg er også selv lige færdig med 9. klasse og nu skal jeg på Teknisk Skole i Roskilde, hvor der venter mig en alarmtekniker uddannelse :)

10. klasse er ikke "spild" af et år, men simpelthen, hvis du vil have et sidste "sjovt" skoleår... i 10. klasse er der ikke "strenge" regler, ligesom der er i alle de andre skoleår, du har været igennem, dvs. 10. klasse er mere fri og lærerne behandler som regel en som om man  er mere voksen...

Men du har jo meget fine karaktere ved din afgangsprøve, ligger rimeligt middel i mat., men jeg tror sagtens du med de karaktere i bagagen kan klare gymnasiet :)

Det er op til dig, men personligt, ville jeg nok tage 10. klasse med og så starte på gymnasiet derefter... husk dog at tage en 10. klasses udvidet, så kommer du ikke op i eksamner på 9. klasses niveau, men får lidt flere sunde udfordringer :o)

Held & lykke :)
Avatar billede jakoba Nybegynder
16. juni 2002 - 00:32 #4
Det lyder da som knaldgode karakterer. Jeg havde ca 8 i snit i anden real (9 klasse).
Avatar billede shaggy Nybegynder
16. juni 2002 - 00:33 #5
For det første skal du ikke tage det så tungt om du bliver erklæret egnet eller ej; mange folkeskolelærere har efter min mening ikke belæg for at komme med en sådan vurdering. Gymnasiet er en del anderledes end folkeskolen med hensyn til de faglige metoder og næsten alle har det en smule svært det første ½ år. Du kunne jo også vælge HTX hvis du har IT interesser (HTX giver adgang til præcist det samme og kan sammenlignes med mat. gym.) Dine karakterer er i hvert fald til gymnasiet. 10 klasse er ikke spild af tid, men du det er fagligt lavere end 1.g. Det vigtigste er nok om du selv føler dig moden og kampklar, for hvis du bare syntes at skolen sux og måske har lidt svært ved at tage sig sammen så bør du nok vente.

//shaggy
Avatar billede shaggy Nybegynder
16. juni 2002 - 00:33 #6
P.S. Jeg bliver student på mandag så jeg har været i samme situation
Avatar billede migigenigenigenigen Nybegynder
16. juni 2002 - 00:36 #7
Btw. hvordan er det nu man regner sit karakter gemmensnit ud??

Er det ikke noget med at ligge dem alle sammen, sammen og så gange dem med 100 og dividere dem med antallet af karaktere, eller er jeg helt galt på den?! :o)

I så fald:

8 + 8 + 10 + 11 + 9 + 11 = 57 * 100 = 5700 *dividere* 7 = et gemmensnit på 8,1 ?!
Avatar billede ratzaiy Nybegynder
16. juni 2002 - 00:36 #8
Ud over IT... kan sgu ikke lige komme på noget lige nu:)
Avatar billede hhdsleizer Nybegynder
16. juni 2002 - 00:38 #9
jeg har valgt at gå på gymnasium da jeg har hørt at 10 kl skulle være spild af tid.... Og mine karakterer er :

mat. skriftlig: 11
mat. mundtlig:  10
Fysik:          10
Dansk skrift:    8
Dansk mundtlig : 8
Retstaving:    10
Tysk:            9
engelsk:        9

Ud fra dine karakterer ligner du mere en sproglig elev men hvis du vil være noget med IT er det nok meget godt at have en matematisk udd.
Så jeg synes at hvis du føler dig klar skal du bare kaste dig ud i det...

Sleizer
Avatar billede shaggy Nybegynder
16. juni 2002 - 00:40 #10
I folkeskoleregi tager du summen af dine karakterer og dividerer med antallet af givne karakterer: (8 + 5 + 8) / 3

I gymnasiet er det mere tricky da det er forskelligt hvor meget de forskellige karaterer tæller osv.
Avatar billede shaggy Nybegynder
16. juni 2002 - 00:44 #11
note I:
Du / I kan ikke bruge jeres folkeskolekarakterer til andet end at juble / græde over. De tæller ikke nogen steder så derfor bør du tage udgangspunkt i om du selv "føler" dig klar og om du overhovedet har lyst.

note II:
Hvis du vælger mat. gym. kan du godt selv bestemme hvor meget matematik du vil have. Du kan vælge at have mat i 1+2g og du kan vælge Højniveau og +højniveau og så videre. Du kan altså godt gennemføre en matematisk uden at være kanon laber til matematik.
Avatar billede oersted Novice
16. juni 2002 - 00:46 #12
OK,
det virker blot somom du har flair for kommunikation, præsentaion - og sprog.
Det er jo ikke nødvendigvis noget skidt med en humanistisk vinkel, selvom du vil arbejde med IT.
Skriver du indimellem ? Kan du lide at formidle ?
Hvad dækker IT i denne forbindelse ?
Avatar billede ratzaiy Nybegynder
16. juni 2002 - 00:47 #13
migigenigen(gider ikke skrive mere)>> Det er meget nemmere bare at lægge alle karakterer sammen og dividere med antallet af karakterere og der får jeg faktisk et snit på 9.2 fordi jeg regner på denne måde:

mat. skriftlig:  8
mat. mundtlig:  8
Fysik:          10
Dansk skrift:    ?
Dansk mundtlig : 11
Retstaving:      ?
Tysk:            9
engelsk:        11
mat. orden      7
DK orden        8
Projekt          11
Avatar billede vieri Nybegynder
16. juni 2002 - 00:47 #14
Jeg kan lige fortælle lidt om min egen situation, så kan det være du kan få nogle idéer!

Jeg blev færdig med 9. klasse sidste år. Jeg var, ligesom dig, i tvivl om jeg skulle vælge gymnasiet eller 10. klasse. Jeg valgte 10. klasse, men dagen før den endelige beslutning skulle foretages (en given dag, som lærerne bestemte), så valgte jeg gymnasiet. Denne beslutning har jeg været rigtig glad for at have truffet. Når jeg snakker med dem jeg gik i klasse med sidste år, som går i 10. nu, siger de at de ikke laver en skid. Men sådan er det åbenbart med 10. klasser. Som jeg forstår på dem er det et "slappe af år".
Men som sagt valgte jeg gymnasiet, matematisk - hvilket jeg er rigtig glad for! Hvis du er indstillet på at skulle lave lektier HVER DAG og at du gider at lave et stykke arbejde, mht. din skolegang, synes jeg du skulle vælge gymnasiet! Hvis du derimod hellere vil tage det stille og roligt et år til, synes jeg du skulle vælge 10. Du siger at folk fortæller dig at 10. klasse er spild af tid. Det skal du selv afgøre, for det er ikke spor spild af tid, hvis du ikke føler dig parat til gymnasiet! Til sammenligning kan du lige få mine karakterer fra folkeskolens afgangsprøver:
Matematik, skriftlig: 11
Matematik, mundtlig: 11
Kemi/Fysik, mundtlig: 11
Engelsk, mundtlig: 9
Dansk, mundtlig: 11
Tysk, mundtlig: 8
Retstavning: 9
Selv om det er forholdsvis gode karakterer så skal du ikke blive skræmt, jeg er sikker på at du kan klare gymnasiet, spørgsmålet er bare om du er klar til det - eller om du vælger et år til i din folkeskole!
Avatar billede migigenigenigenigen Nybegynder
16. juni 2002 - 00:48 #15
Så har jeg et gennemsnit på 8,2 ved folkeskolens afgangsprøve...

mat. skriftlig:  ??
mat. orden:      ??
mat. mundtlig:  6
Fysik:          9
Projektopgaven:  10
Dansk skrift:    9
Dansk orden:    8
Dansk mundtlig : 8
Retstaving:      9
Tysk:            8
engelsk:        7

Jeg gik fuldstændig kold i mat... :) "arkitektur" *baaaah* :)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
16. juni 2002 - 00:49 #16
Jeg er nødt til at spørge... hvorfor egentlig gymnasiet?

Du ved jo hvad du vil... hvorfor så ikke vælge en mere målrettet uddannelse...

Selvom mange nok vil mene jeg ikke har ret, vil jeg vove den påstand at gymnasien ikke er andet en en forlængelse af folkeskoletiden. Den har primært sin værdi, hvis man vil være lærer, pædagog, forsker eller anden teoretisk karriere...  :)
Avatar billede ratzaiy Nybegynder
16. juni 2002 - 00:51 #17
gersted>> Ja jeg kan godt finde ud af at skrive lidt. IT det dækker over webdesign, lidt programmering i Delphi, og en  lille bitte smule PHP & ASP, så tog jeg PC kørekortet i 7. kl., Kender det Windowske system rimelig godt. Og kender også en del til hardware.
Avatar billede ratzaiy Nybegynder
16. juni 2002 - 00:54 #18
Grunden til gymnasiet er jo fordi jeg tror at det er et slags pas til at komme videre, som studievejlederne siger: Hvis du har en studentereksamen kan du komme ind næsten overalt.
Avatar billede annikadk Nybegynder
16. juni 2002 - 00:56 #19
De andre siger det som jeg også vil mere eller mindre:
Tag det du selv tror er bedst for dig.
min "historie" var at i 9kl. fik jeg ikke verdens bedste karakterer (7-11), men ej hellere de værste.
Jeg blev dømt "måske egnet" og ud af 2 store klasser i 9. var der 2-3 stk. der blev "egnede" - et par af os "måske" og en stak "ikke" - ingen af dem der søgte gym kom ikke ind. (ikke egnede kom til prøve inden og alle bestod)

Året gik, og i april stoppede jeg 1.G, da jeg ikke mente jeg var god nok (8-10), og fik lov til at daffe på VUC i de sidste par mdr, hvor jeg tog 10.kl. udvidet mat, eng, tysk og dansk - læste deres tekster op og tog til eksamen. Eksamen gik meget bedre end 9. kl - pånær tysk som var det samme.

Gym var ikke spildt for mit vedkommende, for lærte noget i den tid jeg var der, så ER det alligevel ikke det rette, så er det ikke en katastrofe.
Startede efter sommeren igen på gym, og tog det ikke så tungt at jeg ikke var en ren 11-tals elev.

Men hvorfor gym?
Der er ikke noget på handelsskolen fx. der måske er lige så godt/bedre til når du vil videre???
Avatar billede oersted Novice
16. juni 2002 - 00:58 #20
Ja, men hvad har du lyst til ? (svært spørgsmål, jeg ved det..)
Jeg vender tilbage, men er vist på vej i seng

/
Avatar billede annikadk Nybegynder
16. juni 2002 - 00:59 #21
nå, ikke den eneste med den tanke..

nu er jeg ikke ude i erhvervet og kender hvad "de store" tænker omkring hvilke uddannelser, men dengang for 10 år siden da jeg sluttede 9.kl fik vi også at vide at GYM var sagen (når vi havde taget 10. for at redde lærernes numser).
Handelsskolen så man i erhverslivet ned på.

Ærligt talt tror jeg det delvist har noget med deres uddannelse og stenalder-mentalitet at gøre (sorry - men de lærerer jeg havde var +50, og alle bedste venner *suk*)
Avatar billede oersted Novice
16. juni 2002 - 01:02 #22
Gymnasiet er da på mange måder netop sagen.
Avatar billede ratzaiy Nybegynder
16. juni 2002 - 01:05 #23
Altså en af de ting jeg er bange for ved gymnasiet er at jeg ikke kommer til at have noget andet liv end skolen, det er i hvertfald det jeg har hørt fra andre.

Mht. udd. så er jeg helt blank, jeg aner jo ikke engang hvad jeg skal efter sommerferien (endnu)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
16. juni 2002 - 01:05 #24
De gange jeg har været i situationer hvor jeg skulle ansætte folk, må jeg indrømme jeg ikke har vægtet 3 år på gymnasiet særligt tungt.
16. juni 2002 - 01:07 #25
Avatar billede NanoQ Nybegynder
16. juni 2002 - 01:08 #26
Hvis du er så usikker, vil jeg helt klart anbefale dig at fortætte med 10. klasse. Det giver dig et år mere til at tænke over tingene, og samtidig en bedre ballast. Matematikniveauet er jo bla. noget hørere i 10.

Jeg stod faktisk i samme situation. Jeg valgte at tage 10. med, og det er jeg såmen meget glad for idag :)
Avatar billede ratzaiy Nybegynder
16. juni 2002 - 01:08 #27
nanoq>> hvad laver du?
Avatar billede killer_r Nybegynder
16. juni 2002 - 01:10 #28
10. klasse er ikke et spild år!!!
For mig selv var det et godt år til at udvikle mig som menneske (lyder virkelig klamt ikke!)
-Skolen er/skal være mere end karaktere!
Avatar billede NanoQ Nybegynder
16. juni 2002 - 01:14 #29
ratzaiy, jeg arbejder med IT infrastruktur i én af Danmarks største engrosvirksomheder.

Mere specifikt laver jeg primært netværk, samt står for servere i koncernen, bestående af et par hovedkontorer, samt lokationer rundt i europa.
Avatar billede oersted Novice
16. juni 2002 - 01:16 #30
.. hmm, som mange af dine jævnaldrene skriver, hvis du har det fint i skolen, så tag 10ende med. Slap af, og hvis det skal bruges til det du vil: brug året til at dyrke dine venner og dygtiggøre dig i matematik

Håber du finder ud af det
Avatar billede oersted Novice
16. juni 2002 - 01:17 #31
... det er svært at råde
Avatar billede ratzaiy Nybegynder
16. juni 2002 - 01:21 #32
Ok der er foreløbig kommet nok stof til at tænke over, men nu vil jeg gå i seng og sove lidt mere på det og indtil videre lader jeg spm'et stå åbent så skriv endelig.
Avatar billede shaggy Nybegynder
16. juni 2002 - 12:41 #33
nanoq> hvis man nu gerne vil beskæftige sig med de bløde aspekter af IT som f.eks. multumedia er det en god ide med gym da langt de fleste uddannelser her foregår på universitet som f.eks. den nye cand.it i Aalborg og Odense. Jeg giver dig ret i at det mere hardcore hardware og des lige ikke giver belag for gym. Men igen hvis man vil være programmør (f.eks. datalog eller ingeniør) så er gym et must.

Det er med gym som det er med folkeskolen, det er en basisuddannelse som man bruger til at komme videre og det tæller derfor ikke som nogen egentligt reference ved job samtaler osv.
Avatar billede shaggy Nybegynder
16. juni 2002 - 12:42 #34
Det er igen også meget op til præcist hvor ens interesser ligger :)
Avatar billede ratzaiy Nybegynder
19. august 2002 - 15:08 #35
Hej igen

Jeg er nu startet i 1.g og indtil videre er da gået meget ok, så det håber jeg også at det gør indtil jeg afslutter gymnasiet, men som jeg allerede vidste så er gymnasiet jo nok ikke nem, men jeg tror da godt at jeg kan overleve de 3 år. Ellers RIGTIG mange tak for jeres gode råd og erfaringer.

mvh
Ratzai