Avatar billede wolsmann Nybegynder
15. juni 2002 - 23:51 Der er 39 kommentarer og
1 løsning

Problemer med SB Live under WinXP

Jeg køre med winXP Pro og har et Sound Blaster Live installeret, men jeg har problemer med lyden i nogle spil fx. Operation Flashpoint og IL-2 Sturmovik.
Lyden knitrer og har svært ved at finde ud af hvor lyden skal komme i højer eller venstre højtaler.
Jeg har prøvet alle de driver til lydkortet jeg kunne finde og det hjalp ikke.

Lydkortet køre fint under WinME

Er der nogle af jer der kan hjælpe ?
Avatar billede r_brejnholt Nybegynder
15. juni 2002 - 23:58 #1
Kan ikke hjælpe, men kan bare sige, at jeg også nogen gange har problemer med mit SB-LIVE Platinum i WinXP: Du står ikke alene...
Nogen gange kommer der en kraftig skratten ved afspilning af lydfiler. Problemet opstår dog kun hvis jeg har haft computeren i standby el. lign. hvorefter jeg er nødt til at genstarte.

På mystisk vis hjælper det ofte en HEL DEL på problemet hvis jeg belaster CPU-en til f.eks. mindst 10-20% (Jeg har lavet et lille program i VB som bare går ud på at bruge systemressourcer....:) )
Avatar billede hejberg Juniormester
16. juni 2002 - 00:27 #2
Avatar billede resten Nybegynder
16. juni 2002 - 08:32 #3
Prøv at skrive dxdiag i kør og tjek det der.
Og har problemet vært der hele tiden eller er det lige kommet.
Avatar billede wolsmann Nybegynder
16. juni 2002 - 12:02 #4
resten >> Nu har jeg prøvet dxdiag:
----------------------------------------------------------------------
To test DirectSound functionality, click the "Test DirectSound" button above.
No problems found.
-----------------------------------------------------------------------
Dette kunne ikke løse mit problem og ja problemet har jeg haft lige siden jeg installeret WinXP.

hejberg >> De driver under det link du sende har jeg prøvet, der er også en XP-Driver til SB-Live men den virker heller ikke :(
Avatar billede hejberg Juniormester
16. juni 2002 - 12:35 #5
Avatar billede wolsmann Nybegynder
16. juni 2002 - 12:55 #6
hejberg >> Jeg har ikke AudioHQ installeret og så vit jeg kan se har det noget at gøre med at programmet "Speakers" ikke kan køre:
---------------------------------------------------------------------------
Somehow you are not able to run the program called Speakers located in the AudioHQ menu.
---------------------------------------------------------------------------
Det er ellers et godt link, men det var ikke det der skulle til.
Avatar billede hejberg Juniormester
16. juni 2002 - 13:10 #7
har du onboard lyd?
Avatar billede hejberg Juniormester
16. juni 2002 - 13:30 #8
prøv at flyt dit sb live i pciport rundt engang...

glem det jeg sage (lyd kort onboard lyd)

hilsen hejberg
Avatar billede resten Nybegynder
16. juni 2002 - 13:44 #9
Prøv en load setup defoults inde i bios og se så.
Avatar billede wolsmann Nybegynder
16. juni 2002 - 14:00 #10
Nej desvære ikke, jeg har et Abit KG7-Raid.
Jeg har lige nu prøvet et gammelt SB-16 PCI og det er lidt bedre men ikke godt nok :(
Avatar billede hejberg Juniormester
16. juni 2002 - 14:43 #11
Avatar billede wolsmann Nybegynder
17. juni 2002 - 12:00 #12
Nu har jeg flyttede lydkortet rundt i de forskellige PCI slots og prøvet en load setup default i bios, men det virker stadig ikke
Avatar billede resten Nybegynder
17. juni 2002 - 12:12 #13
Og det har ikke virket fra starten vel ?
Avatar billede wolsmann Nybegynder
17. juni 2002 - 12:15 #14
Nej ikke efter jeg installeret WinXP, det virket under WinME.
Avatar billede longgaard_at_work Nybegynder
17. juni 2002 - 14:01 #15
Drop XP - Gå tilbage til Win98 eller Win2000!
Avatar billede wolsmann Nybegynder
17. juni 2002 - 14:04 #16
Longgaaed >> LOL... du må ha´slået bøtten :)
Avatar billede zyberwizard Nybegynder
17. juni 2002 - 14:06 #17
Windows 2000 MEd SP2 - SP3 er fandme meget bedre end windows xp..
Avatar billede resten Nybegynder
17. juni 2002 - 14:20 #18
Vent en måned så kommer SP1 til windows xp så skal i bare se.
Avatar billede hejberg Juniormester
17. juni 2002 - 14:28 #19
hej har du prøvet at opdata din bios på din bundkort.

kt73r.exe  Bios  Issue Date: 2001/07/05
BIOS ID: 3R

Update BIOS code.

Enhance ISA PnP compatibility.

Enhance SCSI adapters compatibility.

Add 1400(133) Athlon support for KT7A/KT7A-RAID.

Add new option "1200 above" for high speed Athlons with 100FSB. KT7 / KT7-RAID / KT7A / KT7A-RAID / KT7E only support 1.4G(100) Athlon with L1 bridges disconnected. Check L1 before you buy a CPU please!

For Creative SBLive 5.1 sound card users, you may try these options while experience sound quality issue.
PCI master read caching, default setting=Disabled
PCI master time-out, Default setting=1
Setting above options to Disabled/3 will lead to the same result with VIA Latency patch V0.14 and may help SB Live 5.1 sound issue. If the system experiences low performance after these settings, enable the "PCI master read caching" please.
Enhance the high speed 133FSB Athlon stability for KT7A/KT7A-RAID.

HPT 370 RAID BIOS version 1.11.0402 for KT7-RAID/KT7A-RAID. This BIOS version is also for non RAID boards and HPT BIOS will be automatically disabled while RAID controller chip not detected.

hvis du ikke har det så prøv lige at opdata din bios.

hilsen hejberg
Avatar billede wolsmann Nybegynder
17. juni 2002 - 14:38 #20
Min BIOS er opdateret, men ikke med "kt73r.exe" da det er et KG7-Raid jeg har :)
Men jeg har på fornemmelsen at det er ACPI der laver ged i det :(
Avatar billede longgaard_at_work Nybegynder
17. juni 2002 - 14:50 #21
Med zyberwizard kommentar i frisk erindring bliver jeg nødt til at ændre min kommentar til et svar :) Drop XP.
Du kunne oxo prøve at checke dine IRQ's for hvis der kun er skrat når netkort eller disk bliver brugt kan der ligge en hurdle her - check lige ledes dine DMA kanaler de må heller ikke deles. M$ lover at deling virker, men det gør det bare ikke!
Avatar billede wolsmann Nybegynder
17. juni 2002 - 15:15 #22
Jeg har giver 3000 for XP, så jeg må desvære Afvise dit svar Longgaard, men jeg tror du er inde på noget af der rigtige men IRQ´erne, der er jo noget med at ACPI lægger alle kort under samme IRQ :(

Så hvis der er IRQ problemer så må du få de 100 point´s :)
Men jeg må lige være sikker først.
Avatar billede hejberg Juniormester
17. juni 2002 - 16:19 #23
Avatar billede wolsmann Nybegynder
18. juni 2002 - 00:01 #24
Ja det ser ikke godt ud, det var det jeg havde frygtede :(
Avatar billede hejberg Juniormester
18. juni 2002 - 22:35 #25
jeg kan ikke forstå at du ikke kan spille lyd , men kan du afspille mp3,cd eller dvd uden problemmer?

for jeg kører med et asus a7v133-c og sb live  i min, med xp men jeg har ikke installe drive til lydkort for det gør xp for mig.

hved ikke hvad vi kan gører, kan du prøve at låne et lydkort af en ven som her det sammen som du!!

hilsen hejberg
Avatar billede longgaard Novice
18. juni 2002 - 23:38 #26
-> hejberg
Ikke for at grisse nogle til men Wolsmann skrev altså i sit spørgsmål:
"Lydkortet køre fint under WinME"

Desuden har Wolsmann ingen venner :)
Avatar billede wolsmann Nybegynder
19. juni 2002 - 10:11 #27
Hva´ skal man med fjender når men har sådanne venner

Hejberg >> jeg kan godt spille lyd, mp3, wav og cd men det er i nogle spil det går i ged.
Jeg har nu prøvet et gammelt SB-16 PCI og det er lidt beder men ikke godt nok.

Hvis det er ACPI så kræver det en Format C: og så helt forfra, og det kan jeg ikke prøve før weekend´en.

longgaard >> jeg er slået til tælling og find så din hjerne igen, hvis du ikke har jokket på den og find en løsning til mig, eller kan jeg låne et lydkort af dig, du er nok den nærmest ven jeg har.
Avatar billede longgaard Novice
19. juni 2002 - 10:22 #28
..... 22, 23, 24, 25 "Wolsmann bliver liggende livløs i ringen"
Hvis du betragter mig som en ven - må du have et trist liv!

Har du checket positiv-listen over XP kompatibelt HW? er din SB på listen??
Vi har set ligende probs før, med ikke godkendt HW til M$ nye OS'er

Har hørt at der er en SP på vej til XP - Lige som så mange andre gange med MS så er det ALTID godt at vente på ver.2
Avatar billede wolsmann Nybegynder
19. juni 2002 - 12:09 #29
56…57…58… Jeg kommer lidt til mig selv ”hva´ skete der ? ” og ser en mand der er 1,60 høj og med en vægt på ca. 145 kg. ellers normal af bygning, med en kæft så stor, at man ka´ se de lange hår mellem tænderne.
Jeg tænkte ” hvis jeg dog bare havde installeret WinXP var jeg ikke gået ned” og det bliver efterhånden en svær opgave hvis du skal ha´ de 100 point med den verbale højrehånd du læger for dagen, jeg er sikker på det er hundens hjerne du har fundet.

Rigtige mænd tager ikke Backup, de køre jo XP og har næsten ingen problemer
Avatar billede longgaard Novice
19. juni 2002 - 12:15 #30
Du bliver nødt til at ændre dit nicname til R2D2.
Eller måske er det bare word koder som du så behændigt har indflettet i din kommentar??
Avatar billede wolsmann Nybegynder
19. juni 2002 - 12:26 #31
Det er dommeren der mangler ilt til hjernen, men det er du jo ikke bange får :)

Mit nicname bliver først ændret når SP-2 er udkommet til XP
Avatar billede longgaard Novice
19. juni 2002 - 12:29 #32
82, 83, 84...Du ligger stadig ned, sorry det så jeg ikke!
Det forklarer din tåge snak
Avatar billede wolsmann Nybegynder
19. juni 2002 - 12:37 #33
Ja men hva´ du ikke har opdaget er at jeg har klippet din penis af, lige inden jeg ramte gulvet.
Avatar billede longgaard Novice
19. juni 2002 - 12:40 #34
FUT -> news.dk.xxxstories
Longgaard signing off <click>
Avatar billede wolsmann Nybegynder
20. juni 2002 - 09:05 #35
Er der virkelig ikke nogle der vil ha´ 100 point ?
Ellers gå de til Longgaard :(
Avatar billede hejberg Juniormester
20. juni 2002 - 19:03 #36
del dem
Avatar billede longgaard Novice
20. juni 2002 - 22:19 #37
->Wolsmann: Giv points til hejberg, som trods alt har bidraget med et par gode links og øjensyneligt brugt tid på at lede løsninger op - og ikke som jeg blot fyret fra hoften.
Avatar billede wolsmann Nybegynder
21. juni 2002 - 11:00 #38
longgaard >> det var også min plan, men det kunne jo være der
kom nogle flere forslag på den kommentar.

Du får det hele hejderg, tak for hjælpen og de godt links.
jeg tester det med ACPI i weekend´en, jeg skriver tilbage her når jeg har prøver det, så kan I se om det virker.
Avatar billede hejberg Juniormester
21. juni 2002 - 17:14 #39
jeg takker fordi godt ord og point..

jeg håber du får det til at viker igen....
Avatar billede wolsmann Nybegynder
28. august 2002 - 12:34 #40
Det kommer ikke til at køre som det skal, lige meget hvad jeg prøver  :(