Avatar billede kram Nybegynder
13. juni 2002 - 05:08 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Underlig ydelse + problemer

Som titlen siger, min PC giver en utrolig ringe ydelse i forhold til hvad den er for en.

Jeg har en:
Intel Pentium 4 1.6Ghz (Socket 478)
Asus P4B266, Pentium4 /i845D, >2200Mhz, DDR, RAID, USB 2.0 Socket 478
Samsung 256 MB PC-333 DDR2700 - M368L3223CTL-CB3 (6 ns)
Asus V8200 GeForce 3 Ti200, 64mb DDR
IBM 40,0 GB - UDMA/100 - 7200/2048KB - Deskstar 120GXP
Og en 19" skod skærm fra AoC ;)

På papiret skulle den her computer jo gerne kunne yde en del, den var jo ikke gratis ;) og derfor er det ret irriterende at den ikke virker som den skal.

Det første problem er mine frames, jeg har bl.a. sammenlignet med en ven der har en p3 850mhz og et GeForce2 MX 32mb SD-ram kort.

Vi sammenlignede FPS i spillet Counter-Strike, ved at lave en timerefresh, og jeg fik kun ca. 30 fps over ham. Bl.a. taber jeg også fps som ingen ting, så snart der bare er en smule action.
Ændrer jeg f.eks. opløsning fra 1024x786 (som er min standard) til 640x480, giver det ikke 1 eneste FPS mere, det er selvfølgelig 99fps, men indtil der sker noget, så falder min fps med det samme, og hvis det var, så skulle jeg da få mange flere fps ved at køre lavere opløsning?

Et andet problem er også at hvis jeg installerer "Intel Application Accelerator 2.2 build 2128 Final" og rebooter (som den ber om) så kommer windows XP/2k med en fejl i en AGP440.sys fil (mener den hed 440, den hed ihvertifal AGP*.sys) og smider en blå skærm i hovedet af mig, der er ingen mulighed for at redde systemet på nogen måde, og det eneste jeg kan gøre er at formatere, eller lave en recovery, hvor jeg dog alligevel må installere alt igen. Nogen der kender til dette?

Jeg har haft både windows 2000, og windows XP inde, og det er det samme med begge systemer, jeg forstår det slet ikke. Nu skal det også lige siges at jeg har tunet (overclocket) kortet til samme standard som et normalt GeForce 3, men der er absolut 0 ændring lige meget hvad, med mine FPS.

Hovedspørgsmålet er det med de FPS, og så gerne intel application accelerator, hvis nogen kendte noget til det.

Er helt desperat efterhånden, fordi jeg føler nærmest jeg har smidt utrolig mange penge ud af vinduet. Jeg kørte først med et bundkort der kun understøttede SDRAM, da DDR var utrolig dyrt på det tidspunkt, så jeg skyldte skylden på at det var derfor at mine FPS ikke var så gode, men efter jeg lige for nyligt har købt det nye motherboard med DDR ram, så ser jeg stadigvæk det samme problem, jeg har dog flere FPS end før, men absolut ikke hvad jeg burde.

Jeg har opdateret min BIOS, installeret nyeste Chipset drivers, directx er nyt, har installeret de rigtige drivere til min skærm, og kører de nyeste detonator drivere fra nvidia som er WQHL (jeg har prøvet forskellige, men ydelsen er det samme i dem alle).

Hvis nogen har et lækkert universal svar :) vil jeg med glæde overføre 1000 point, fordi kan næsten tude over hvor ringe det hele kører :[ og hvor mange problemer der altid er.

Help meeeeeeeeeeee
Avatar billede sukos Juniormester
13. juni 2002 - 07:27 #1
For at få den optimale ydelse ud af en P4, skal du bruge RDram.

Men der er måske noget at hente i din bios?
Altså ændre i opsætningen, som kan gi' lidt "spark".

M.h.t. til Intel Application Accelerator kan du prøve at installere den som det første, inden du opdaterer dine drivere m.m.
Og evt. tjekke om der er kommet en opdatering.
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. juni 2002 - 09:31 #2
du får ikke nogen universal løsning, for jeg tror det er et samspil af mange ting der skal på plads, det ville være fantastsik hvis der sad en eller anden med blot nogenlunde samme kombination som din opstilling.
1. Du skal have meget mere RAM, både W2k og XP er meget resourcekrævende.
2. Lad være med at overklocke noget, få de mest basale ting til at køre optimalt.
3. Er det en Computer du selv har samlet, så har du måske ikke sat et 80 leders kontrollerkabel på til din HDD. Hvis du har det, så skal du huske at sætte det rigtigt.
4. Intel Accelerator skal virke, ved ikke hvorfor du ikke kan få den til at virke, men vent med at installere den og prøv at finde noget læsestof omkring det system i forhold til W2k/XP.
5. prøv om du kan låne et andet grafikkort, husk at sætte bios til at se efter AGP før PCI.

Det er i store træk hvad jeg kan hjælpe dig med lige nu, husk blot at der ikke er en nem løsning når man skal optimere sin PC.
Avatar billede pentium4 Juniormester
13. juni 2002 - 10:22 #3
sukos -> Hvordan kan du sige, at det kun er med RD-Ram, at man får fuld udnøttelse af en P4???  Pc2700 DDR-Ram er da næsten lige så gode og de nye Pc3200 DDR-Ram vil jeg tro er hurtigere/bedre.

retaxes -> Når du i svar nr.3 skriver, at han skal huske at sætte kablet rigtigt - Hvorfor skriver du så ikke hvilke stik der er hvad?

Blåt stik = Stik på M/B
Gråt stik = Slave
Sort stik = Master
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. juni 2002 - 10:41 #4
pentium4> hvorfor jeg ikke skrev det! jeg må jo først vide om han har købt PC eller bygget den selv.

Desuden bliver det nemt uoverskueligt.

Sidst, men ikke mindst regnede jeg med at du kom med det rigtige svar på det spørgsmål, og det gjorde du så ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. juni 2002 - 10:43 #5
og iøvrigt er det kun en mindre detalje
Avatar billede cykellapper Nybegynder
13. juni 2002 - 11:04 #6
Prøv lige at installere nvidia detonator 23.11, og så arbejd ud fra den (hvis ikke du har prøvet). Jeg har selv haft lidt problemer med de nyeste drivere til ti200.
Check at l1&l2 cache er enablet i BIOS.
Er du sikker på, at chipset (især AGP-port) er installeret ordentligt?
Check at AGP er sat til 4x
Check at AGP Aperture size er sat til ca 128 MB i BIOS.
Hvilken score får du i 3DMark2001se samt PCMark2002? det ville være lettere for os, at sammenligne, når vi har nogle tal.
Sidst, men ikke mindst: er CS sat op til at køre OpenGL eller D3D?
Avatar billede kram Nybegynder
14. juni 2002 - 20:15 #7
I får lige en bunke svar :) i vildkårlig rækkefølge.

Your 3DMark2001 score is 6290.

Men det sjove er, at selv om jeg tuner kortet helt i top, eller det står til det almindelige, så får jeg det samme resultat.

En anden ting er at når jeg kigger på min score siger den at mit AGP om det står til 4x 1x osv, det er N/A (ikke tilgængelig) - og jeg har checket i bios at det er sat til 4x

Ang. det med stikkene så gad computeren ikke starte med sort stik i master, og gråt i slave, starter dog fint omvendt ;)

Jeg installerede helt forfra, endnu engang, og nu virker Intel Application Accelerator, underligt nok :) så det var meget godt.

PCen er en der er købt i dele, og selv samlet, men venner har været med til det, og deres kører fint nok, så det burde forhåbenlig ikke være det.

Jeg har Nvidia detonator 23.11 inde nu :) L1&L2 cache er slået til i bios. og min AGP aperture size er til 128mb i bios.

Ang. CS så kører det i OpenGL, hvis jeg kører direct3d ryger mine fps ned på en 30-40-50 stykker.

Jeg får snart smidt 512mb ram i snart, men der går lidt tid, det kan være det hjælper, men 256mb burde dog være nok? eller tager jeg fejl? der er ca. 128mb fri så vidt jeg kan se.

du får ikke nogen universal løsning, for jeg tror det er et samspil af mange ting der skal på plads, det ville være fantastsik hvis der sad en eller anden med blot nogenlunde samme kombination som din opstilling.

Et 80 lederes kontrollerkabel? nogen der gider forklare nærmere, jeg har nogle af de 'runde' HDD kabler (i sort) som man kan købe, og så det almindelige der fulgte med (jeg har smidt det almindelige i nu, som fulgte med)

Et nyt problem der er dog opstået nu er at XP har valgt at sige jeg ingen swap-fil må have (page file) - hvorfor aner jeg virkelig ikke, men jeg har en mistro til at TweakXP har en finger med i spillet :( .. jeg ved godt at man ikke behøver have en, men jeg kan mærke det tydeligt har sløvet lidt ned, og det hjælper ikke at indstille hverken mit D: drev til at have en swapfil, eller mit C: drev, der står bare 0mb hele tiden, hvad end jeg gør, og så får jeg en irriterende besked hver gang jeg starter windows.

Computere .. oh boy :|
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. juni 2002 - 20:37 #8
du kan tydeligt se forskel på de gamle ATA33 kabler og de nye 80 lederes kabler og det er ikke for sjov at de har forskellige farver.

Du kan selvc definere din swapfil, men noget tyder på at du har for lidt plads på din partition.
Jeg har lige haft min XP installeret på 2 Gb og det var slet ikke nok, den smed nemlig selv swapfilen ud og brugte den obligatoriske 2Mb swapfil og da jeg bad den om selv at definere en swapfil blev de fordelt på de resterende partitioner.
Jeg fik hele tiden at vide at der ikke var plads nok på C:, så det endte med at jeg lavede en partition på 5,7Gb, og nu kører det i smør og olie.
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. juni 2002 - 20:37 #9
4,7 Gb skulle der ha' stået!
Avatar billede kram Nybegynder
14. juni 2002 - 21:06 #10
Mit C: er en partition på 5gb :) så det burde ikke være det.

Og jeg har smidt en swapfil på D: som skulle dække, men det er XP ret ligeglad med åbenbart. Om jeg selv vil definere, eller have systemet til at lave swapfilen, så ender den på 0mb :(

Og jeg er sikker på at kablet er det rigtige nu :) har checket. Og det er altså grå i master, sort i slave, nu har jeg checket 4 forskellige kabler:)
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. juni 2002 - 23:01 #11
se lige i Egenskaber for C: drevet om hvor meget plads du har ledigt!
Avatar billede pentium4 Juniormester
15. juni 2002 - 23:17 #12
Det er noget underligt, at du skal have stik'ne omvendt af alle andre...
Hvis du kigger i din manual til dit M/B, vil du se at de sidder helt forkert i forhold til hvad de skal gøre.
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. juni 2002 - 23:29 #13
kram> du skal sætte det grå stik i master og det sorte i slaven.
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. juni 2002 - 23:30 #14
om ikke andet må du fysisk bytte rundt på harddiskene så kablet kan sidde rigtigt.
Avatar billede kram Nybegynder
16. juni 2002 - 10:30 #15
ehm, jeg har grå i master, og sort i slave :) det var det jeg sagde :D pentium4 skrev det var omvendt, men hvis jeg prøvede sort i master, og grå i slave, nægtede computeren at komme længere end 'introen'.

efter en format mere nu her, tror jeg at jeg har fået mere eller mindre styr på computeren, har dog stadigvæk det problem at hvis jeg kører en 3DMark2001 test, så vil den ikke skrive hvad mit AGP er stillet til 1x 2x 4x osv. (og jeg har stillet den til 4x i BIOS) - nogen der ved evt. hvad program jeg skal bruge for at se det i windows evt.?

tror også rammene kunne være en flaskehals måske, jeg har bestemt mig for at smide 2x512mb i i løbet af ugen.
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. juni 2002 - 10:50 #16
kram> du må ha' misforstået pentium og mig, nu har jeg lige taget mit datablad på en maxtor (de kan næppe tage fejl) og på den viste illustration af kablet er det helt tydeligt angivet

System Connector (Blue)
Striped Edge (Pin1)
Drive 1 - Slave (Gray)
Drive 0 - Master (Black)
Avatar billede pentium4 Juniormester
16. juli 2002 - 14:46 #17
Er man gået i dvale eller hvad???  Husk at lukke og slukke...