Avatar billede noc_tox Nybegynder
04. august 2000 - 17:25 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Mistet partition

Da jeg installerede en god gammeldags DOS 6.22 skete der det uheldige, at alle partitionsoplysninger om mine drev forsvandt.
Det vil sige at jeg ikke længere kan se mit D: drev, hvor jeg ellers havde lagt en backup af ALLE mine vigtigste data...

Er der overhovedet nogen måde man kan redde de data der nu ligger i det u-partionerede område?
Er nærmest villig til at prøve ALT (selv Linux :))...
Man kan ikke med partition-magic... har prøvet...
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
04. august 2000 - 17:36 #1
Prøv at formaterer c-partionen med din Win98-format og installerer w98 igen.

Så tror jeg at du kan se dine gamle ting. Men det er da ikke trygt at PartionMagic ikke kan se den :-(

Avatar billede chruker Nybegynder
04. august 2000 - 17:55 #2
Fortæl følgende:
1)  Hvordan var dine partioner før installationen af DOS (antal, størrelse & filsystem format)
2)  Hvor stor er din nuværende DOS partition
Avatar billede steffen Nybegynder
04. august 2000 - 19:34 #3
\"Tiramisu\" (1) er dit håb, ellers kan du regne den for tabt.

(1) Software der kan findes på nettet.
Avatar billede goulduck Nybegynder
04. august 2000 - 20:42 #4
Det kunne godt lyde som om at DOS har overskrevet noget som DOS ikke skulle overskrive!!
Avatar billede noc_tox Nybegynder
04. august 2000 - 23:52 #5
Jeg vil liiige prøve det der Tiramisu...
Anyway...
Jeg havde 2 partitioner før installationen, et c-drev, og et d-drev til backup (2,5 giga)... begge kørte FAT32
Avatar billede devia Nybegynder
05. august 2000 - 05:31 #6
DOS 6.22 kan ikke se FAT-32 partitioner. Har du stadig Win98 installeret og kan den starte op? Eller har du slettet din 98 og KUN installeret DOS 6.22 ??

Der kan være sket mange ting og der kan være mange mulige løsninger, så du bliver nød til at uddybe din HD konfiguration, samt dit DOS 6.22 installationsforløb.

Såfremt din D partition vitterligt ER blevet fjernet og du ikke kan huske start sector og størrelse, er det eneste svar jeg kender nok Tiramisu, som du iøvrigt nok får svært ved at finde på nettet, idet det har skiftet navn til EasyRecovery.
EasyRecovery findes både i en FAT16 og en FAT32 version (+ NTFS, Nowell og ZipDrive versioner) og du skal huske at få fat i den RIGTIGE.. dvs. FAT32 versionen =)
Programmet er vist nok temmeligt dyrt, men demoudgaven kan vise dig hvilke filer den kan finde, du kan bare ikke restore dem =( ..Man kan vistnok købe en engangs (3 dage) licens for omkring en hund, eller du kan søge på det store net efter en billigere \"licens\" =)

Avatar billede devia Nybegynder
05. august 2000 - 05:37 #7
Såfremt det er din MBR der er blevet uheldigt tilrettet, kan du med Norton DiskEdit forsøge at lave nogle trix. Det kræver selvfølgelig at man har lidt mere end almindeligt forstand på den slags, men er C partitionen stadig samme størrelse (nøjagtigt) som før DOS 6.22, burde det nok kunne lade sig gøre at \"finde\" D partitionen.
Avatar billede noc_tox Nybegynder
05. august 2000 - 21:21 #8
Ja - jeg må sige tak til steffen, fordi Tiramisu/Easy Recovery reddede mine data...
Men mange tak for de mange svar...
Til devia: det var ikke bare dos der ikke kunne se partitionen, da jeg samtidig har win2k installeret, og den kunne heller ikke se partitionen.