Avatar billede rr-vejle Nybegynder
12. juni 2002 - 15:21 Der er 23 kommentarer

tcp ip print linux ^**URGENT***

HEJSA

Nogen der ved hvordan jeg laver en tcp ip kø til en printer (ik en jet direct) i linux..dette er rimelig vigtigt (se point)
jeg skal vel først installere printeren på linux serveren med printtool og derefter dele den ud med samba. jeg kan bare ikke finde nogen steder i printtool hvor jeg kan lave en simpel tcp ip kø,.
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2002 - 15:23 #1
I Red Hat er det rimelig let i grafisk mode, men jeg kan ikke huske det i hovedet.
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2002 - 15:25 #2
Der kan man indskrive kø-navn i opsætningen af printeren, og det plejer også bare at virke, hvis printeren (den rigtige) er installeret på linux'en. Men det kan jo være du bruger en anden linux.
Avatar billede rr-vejle Nybegynder
12. juni 2002 - 15:28 #3
ja men hvilken kø skal jeg laave.. kan vælge mellem smb jetdirect unix og novell... men jeg skal jo printe direkte til printeren
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2002 - 15:29 #4
Hvis det er en HP så jetdirect. Hvor skulle du ikke kunne bruge det ?
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2002 - 15:31 #5
Hvor = hvorfor :-)

Hvis ikke du kan bruge det, kan jeg nok ikke hjælpe dig, desværre.
Avatar billede rr-vejle Nybegynder
12. juni 2002 - 15:32 #6
fordi det er en xerox printer og jetdirect er beregnet til at udskrive  til hp´s printserver på port 9000 men det har xerox ikke!
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2002 - 15:34 #7
Så burde du kunne bruge Unix delen, men jeg kan altså ikke huske det. Det er vist mere lige over. Du kan jo evt. prøve.
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2002 - 15:35 #8
Er det ikke lp eller lpr man bruger der, og så er der ikke noget jet direct indblandet :-)
Avatar billede rr-vejle Nybegynder
12. juni 2002 - 15:36 #9
ja men hva skal jeg skrive i que??
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2002 - 15:37 #10
lpr eller lp
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2002 - 15:38 #11
Jeg kan altså ikke huske det i hovedet, men jeg mener det er sådan.
Avatar billede rr-vejle Nybegynder
12. juni 2002 - 15:39 #12
er det ik lpd...det hedder den lokale printerport jo i linux
Avatar billede rr-vejle Nybegynder
12. juni 2002 - 17:01 #13
oz1cbk >> det virker nu! mange tak,,, kan ik acceptere dit svar da du har lavet det hele som kommentar
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2002 - 17:52 #14
Det kan jeg da lave :-)
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2002 - 17:53 #15
Du kan også svare selv. Det er nok med 30 point. Det er helt vilt du har lagt 150 ind på det. Det er pærelet for dem der ved det :-)
Avatar billede rr-vejle Nybegynder
12. juni 2002 - 19:21 #16
hehe... mange tak,.,, jeg ved mange ting om Linux men ikke lige omkring printer delen... mest om iptables samt samba.,... men hvordan f.. lukker jeg spørgsmålet ?
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2002 - 19:24 #17
Først svarer du ved at markere svar ogt trykker ¨på udfør.

Bagefter fordeler du så point ved at trykke på avancered og fordeler point og tilsidst trykker du på udfør igen og vupti ... :-)
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2002 - 19:26 #18
Og jeg veed næsten ingenting om Linux, men kan installere ne red hat og få printerne til at skrive ud :-) Så kan det være du kan hjælpe mig en anden gang :_)
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2002 - 19:35 #19
Hvad hed det så igrunden ? Var det lpr - lp  eller lpd ?
Avatar billede langbein Nybegynder
12. juni 2002 - 20:25 #20
Forutsetter at du er i xwindows:

1. Åpne printer grafisk konfigurerings tool ved kommando:
"printconf-gui&"
2. Click "New".
3. Legg inn navn for printeren. trykk ok.
4. Legg til følgende informasjon:
4.1 Printer - Velg den aktuelle type printer.
4.2 Velg kø type. Hvis printeren er koplet opp mot lokal paralellport velg "local" og legg inn device /dev/lp0
5. Klikk "OK"
6. Testkjør printer vha teksbehandlingsprogram el lign.

Note: Hentet fra "Red Hat 7.1 Bible, side 617-617. Har ikke testkjørt i kveld men har pleid å sette opp printeren på denne måte, ved hjelp av grafisk konfigurasjonsverktøy. Det har pleid å fungere problemfritt, også for oppkobling mot nettverk via Samba "i neste runde." Linux støtter ganske mange printere, og finner man ikke den eksakt rette så går det også ofte bra å ta en model like i nærheten.

Første trinn er å kjøre printeren i "local mode". Når dette fungerer så kan samba være neste.
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2002 - 20:35 #21
langbein >>> Det var noget sent :-) Problemet er løst.
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2002 - 21:36 #22
Nårh nej, det er ikke udfør sidste gang, der er det accepter :-) Det er heller ikke til at have det hele i hovedet ;-)
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2002 - 08:41 #23
Kan du stadig ikke hitte ud af at lukke ?