Avatar billede holeinthewall Nybegynder
10. juni 2002 - 15:22 Der er 5 kommentarer

Brugere

Hvordan opretter/sletter man brugere i linux?

Jeg bruger Red Hat 7.3
Avatar billede dr^lotto Nybegynder
10. juni 2002 - 15:34 #1
adduser, jeg mener at det er deluser eller remuser :
Avatar billede rr-vejle Nybegynder
10. juni 2002 - 15:37 #2
for at oprette bruger:
adduser <brugernavn>

for at slette bruger:
userdel <brugernavn>

for at give password til brugeren:
passwd <brugernavn>
Avatar billede langbein Nybegynder
10. juni 2002 - 16:37 #3
Alternativ måte:
sørg for å installere et program som heter "linuxconf"
Dette følger med Red Hat distribusjonen men det intstalleres ikke som default. Dette finnes både som x-win og som tekst utgave. Også text utgaven har faktisk et rimelig brukbart grafisk grensesnitt. linuxconf gir automatisering eller forenkling av en hel del administrative oppgaver her under også opprettelse eller sletting av brukere, konfigurering av nettverk, osv, osv.

Det finnes også et annet program som kan stort sett det samme. DEtt er webmin: http://www.webmin.net

Foretrekker linuxconf, men det blir vel sånn sett en smakssak.
Avatar billede langbein Nybegynder
10. juni 2002 - 16:38 #4
Avatar billede thomasledet Nybegynder
10. juni 2002 - 18:32 #5
ellers følger der også noget grafisk-halløj med til KDE, der hedder kuser ... prøv at se, om det ligger på din spand...